printlogo


کد خبر: 208250تاریخ: 1398/1/21 00:00
بررسی فعالیت جهادی و بسیج امکانات از سراسر کشور در مناطق سیل‌زده در گفت‌وگوی «وطن امروز» با نمایندگان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان
تأکید بر تداوم فعالیت‌های جهادی

ساحل عباسی: سال 98 آغازی متفاوت از سال‌های گذشته داشت، بارش باران به عنوان موهبت الهی هر چند در کشوری با جغرافیای خشک و کم‌بارش چون ایران جای شکر‌گزاری دارد اما در نبود آمادگی‌های لازم در مواجهه و بهره‌برداری از نعمت نزولات آسمانی، به بحرانی تبدیل شد که همچنان شاهد تبعات و خسارت‌های آن در بخش‌های وسیعی از کشور هستیم. استان‌های بزرگی چون فارس، لرستان، گلستان، خوزستان، کردستان و کرمانشاه در روزهای گذشته درگیر سیل بوده‌اند به صورتی که بسیاری از هموطنان ناچار به ترک خانه و زندگی و از دست دادن بخش بزرگی از زندگی، دام‌ها و زمین‌های زراعی خود شده‌اند. به طور قطع در این شرایط که «بحران» نامیده می‌شود حضور نیروهای مردمی در کنار نیروهای جهادی تا حد زیادی توانست خلأ حضور دستگاه‌های متولی و برخی تعلل‌ها و کمبود‌های سازمانی را در روزهای اولیه جبران کند، هر چند این خلأ همچنان در برخی موارد  باقی است!  نمایندگان 3 استان درگیر در بحران سیل که بیشترین خسارت‌ها به آنها وارد شده است در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» به تشریح چگونگی عملکرد نیروهای مردمی و گروه‌های جهادی در شرایط کنونی و همچنین تحلیل آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده پرداخته‌اند.
 

عملکرد دولت قابل دفاع نیست
  غلامرضا شرفی، نماینده مردم آبادان در مجلس بر این باور است که  آنچه به عنوان جلوه‌هایی از رشد فکری و تعالی فرهنگ دینی در رفتار مردمی وگروه‌های جهادی می‌توان عنوان کرد گذشتن از تعطیلات عید و حضور در شرایطی بود که حتی بیم خطر جانی را برای نیروهای امدادی به دنبال داشت اما بسیاری از نیروهای جهادی، نظامی و انتظامی کشور با حداکثر توان خود و استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشتند به صورت شبانه‌روزی خواب را بر خود حرام کرده و با درک وضعیت فوق‌العاده‌ای که در استان‌های درگیر سیل ایجاد شده بود به حل بخشی از مشکلات مردم پرداختند.  به گفته شرفی، مردم با دست خالی و با به صحنه آوردن تمام ابزارهای خود خلوص نیت‌شان را به صورت کامل نشان دادند که در عرصه‌های مختلف تا پای جان حاضر می‌شوند، آن هم در ایام تعطیلات نوروز که بودن در کنار خانواده بسیار حائز اهمیت است. وی با اشاره به حیرت مدیران از عملکرد‌های جهادی در کمک به سیل‌زدگان گفت: به طور قطع در سیل اخیر بسیاری از مدیران از نزدیک با نیت مخلصانه گروه‌های جهادی آشنا شدند و خود شاهد خلق لحظه‌هایی توسط نیروهای جهادی بودند. همه آنچه نماد عزت و اخلاص در کمک‌های گروه‌های جهادی و نظامی کشور بود برگرفته از بصیرتی است که مردم بدان رسیده‌اند و  در مواقع خطیر از خود به نمایش می‌گذارند. وی در انتقاد از عملکرد نامطلوب دولت بیان داشت: با آنکه خوشبختانه مردم و نیروهای جهادی در ایام خطیر با احساس مسؤولیت با قدرت در صحنه کمک‌رسانی حاضر می‌شوند اما نمی‌توان پذیرفت که دولت با خیال راحت به واسطه اینکه نیروهای مردمی و کمک‌رسان جهادی به صورت خودجوش در صحنه حاضر هستند عملکرد قابل توجهی از خود به جای نگذارد و در عرصه کمک‌رسانی براساس وظایف خود بدرستی عمل نکند. بی‌شک هیچ یک از خلأهای مدیریتی در سیل اخیر پذیرفتنی نیست، چرا که انتظار می‌رود دولت نسبت به رعایت اصول ساخت و سازها و مهندسی حساس باشد. متاسفانه برخی سازمان‌های دولتی در بحران سیل امسال ضعیف حاضر شدند و آنچه بیش از همه در معرض عموم مردم قرار داشت حرکت‌های خودجوشی بود که از ناحیه مردم و گروه‌های جهادی صورت داده می‌شد، با آنکه حجم سیل برای هر کشور یا دستگاه‌های دولتی زیاد بود اما براساس هشدارهای هواشناسی انتظار می‌رفت دولت قبل از ایجاد بحران پای کار باشد.
 

نیاز به فعالیت‌های جهادی
به گفته محمد بیرانوندی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس، وسعت بحران به حدی بود که نیاز به حضور گروه‌های ثانویه‌ای چون نیروهای مردمی و جهادی را دوچندان کرده بود. حجم بالای کار و نیاز فوری به خدمات امدادی و حمایت‌های چندجانبه از مردم نیز بر دامنه و وسعت مشکلات افزوده بود. قطعا در استان پهناوری چون لرستان که سیل در گستره جغرافیایی بزرگی خانمان‌برانداز شده بود نیاز به حمایت‌های وسیعی وجود داشت، این بحران از پلدختر تا معمولان و نزدیکی‌های کوهدشت و مناطق دیگری که با تهدید سیل و خسارت‌هایش مواجه بود دامنه فعالیت‌های جهادی را افزایش داد. من در آن ایام شاهد درخواست‌های متنوع و نیازهای متعددی از مردم سیل‌زده بودم که خوشبختانه با حضور بموقع و اثرگذار نیروهای جهادی اعم از ارتش، سپاه، نیروهای نظامی و انتظامی و نیروهای جهادی در قالب گروه‌های حوزه‌های علمیه و بسیج رفع و رجوع شد. بنابر اظهارات نماینده مردم خرم‌آباد، به طور قطع در صورت حضور نداشتن نیروهای جهادی بسیاری از کارها بر زمین می‌ماند و با حجم بزرگی از خسارت‌ها اعم از مادی یا روحی و روانی مردم منطقه مواجه بودیم. انتظار می‌رود حمایت‌های مادی و معنوی و تلاش‌های جهادگونه تا پایان بحران و سکنی گزیدن مردم ادامه یابد، چرا که متاسفانه برخی شهروندان استان لرستان حتی جایی برای برپایی چادر ندارند! پر واضح است که مردم از سیل خسارات بسیاری دیده‌اند و همچنان از نیروهای مسلح و جهادی انتظار حمایت دارند.
 

با اخلاص پای کار آمده‌اند
همچنین اسدالله قره‌خانی الوستانی، نماینده مردم علی‌آباد کتول در در مجلس اظهار داشت: سیل اتفاق ناخواسته‌ای بود که یک بار دیگر حادثه‌خیز بودن کشور را نشان داد، با آنکه ایران در سال‌های گذشته از خشکسالی رنج می‌برد و انتظار ترسالی را داشتیم اما نبود مدیریت واحد و توجه نداشتن به هشدارهای هواشناسی، ایام نوروز را به کام ایرانیان تلخ کرد. اما آنچه در کنار تلخی‌های حادثه، دیدنی و غرورآفرین بود حضور همه مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام و پای کار بودن نیروی مسلح اعم از سپاه، بسیج، ارتش و نیروهای انتظامی، هوانیروز و نیروی دریایی بود که نشان از عظمت روح ایرانی و بصیرت آنها در حضور بموقع و حمایت از سرزمین خود در مواقع بحرانی دارد.  وی افزود: انتظار می‌رفت دولت قبل از حادثه با لایروبی رودخانه‌ها و توجه به اصول توان عبوری آب، شیب مورد نیاز بارش‌های زیاد و اختلاف سطح با دریا از بارش باران بهره‌برداری کند اما توجه نداشتن به بسیاری از موضوعات مرتبط منجر به بحرانی شد که حضور نیروهای جهادی و امدادی در توجه به مسائلی چون اسکان، نجات، تغذیه و مباحث امنیتی و  دارویی توانست بخش زیادی از فاجعه را مهار و کنترل کند. اخلاص مهم‌ترین ویژگی‌ای بود که در رفتار و عملکرد نیروهای جهادی مشهود بود، نیروهایی که انتظار می‌رود تا پایان بحران دوشادوش مردم محلی به آنها یاری رسانند. 
 


Page Generated in 0/0066 sec