printlogo


کد خبر: 208257تاریخ: 1398/1/21 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از حمایت گسترده مردم و مسؤولان از سپاه پاسداران در پی اقدام احمقانه آمریکا علیه این نهاد مردمی
سپاه عزیزتر شد

گروه سیاسی: اقدام عجیب و مضحک دولت آمریکا مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان گروهی تروریستی موجب افزایش بیش از پیش محبوبیت این نیروی مردمی در کشور شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، کمتر از یک روز پس از اعلام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌‌های تروریستی این کشور، موج حمایت از سپاه در کشور فراگیر شد. علاوه بر مسؤولان ارشد و نهادهای مختلف که در سخنان و بیانیه‌‌های متعدد بر حمایت از سپاه و انتقاد از تصمیم اخیر ترامپ تاکید داشتند، کاربران شبکه‌‌های اجتماعی نیز در شبکه‌‌های مختلف تصاویر و مطالب متعددی را با هشتگ # من_هم_سپاهی‌ام  منتشر کردند. همچنین اشاره به همزمانی تروریستی خواندن سپاه از سوی آمریکا با حضور گسترده سپاه و دیگر نیروهای نظامی در خدمت‌رسانی به مردم و مناطق سیل‌زده و انتشار تصاویر پاسداران و نیروهای بسیج در حال کمک به مردم این مناطق، دیگر واکنش کاربران شبکه‌‌های اجتماعی به اقدام خصمانه دولت ترامپ بود. از جمله نکات قابل توجه درباره اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه، اتحاد و وحدت کلمه جریان‌‌های مختلف سیاسی و همچنین شخصیت‌‌های با عقاید مختلف در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین انتقاد از اقدامات مداخله‌جویانه و مخرب آمریکا بود، به گونه‌ای که برخلاف خواست آمریکایی‌ها، این اقدام نه‌تنها شکافی در جامعه به‌وجود نیاورد که عملا زمینه‌ساز وحدت و همبستگی بیشتر مردم در دفاع از کشور و نیروهای مسلح شد.
مبارزه با تروریست‌ها، بزرگ‌ترین آرمان سپاه
همزمان با موج گسترده حمایت افکار عمومی از سپاه، بسیاری از مسؤولان نیز ضمن اشاره به خدمات و فداکاری‌‌های گسترده این نیرو، نسبت به اقدام عجیب دولت آمریکا واکنش نشان دادند. حسن روحانی صبح روز گذشته که در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای سخن می‌گفت، تأکید کرد: امروز استکبار جهانی و آمریکا می‌خواهد کینه و عداوت و شکست‌های خود را از طریق تروریست‌ خواندن یا تروریست نامیدن گروهی که همواره بزرگ‌ترین هدف و آرمان، عمل و ایثارش مبارزه با تروریست‌ها بوده نشان دهد. روحانی افزود: چه کسانی در عراق و سوریه با داعش جنگیدند و سلطه این گروه تروریستی را در منطقه پایان دادند؟ این ملت ایران و در رأس آن سپاه پاسداران بود. وی خاطرنشان کرد: سپاهی که از روز تأسیس و فعالیتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یکی از بزرگ‌ترین اقداماتش مبارزه با تروریسم بوده و در این راه شهدای فراوانی داده  که آخرین آنها نیز در جاده خاش - زاهدان توسط اذناب آمریکا به شهادت رسیدند، امروز از سوی دشمنان ملت ایران تروریست خوانده می‌شود. رئیس‌جمهور افزود: شما که از گروه‌های تروریستی علیه ملت‌های منطقه استفاده می‌کنید، امروز مدعی مبارزه با تروریسم هستید؟ شما خودتان در رأس تروریسم در عالم هستید و در حمایت از تروریست‌ها همه کار کردید.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا درباره سپاه پاسداران، تصریح کرد: شما فکر کردید اگر سپاه را گروه تروریستی بنامید کسی آن را از شما می‌پذیرد؟ تصور کردید اگر علیه سپاه سخن بگویید در ایران اختلاف ایجاد شده یا از محبوبیت سپاه کاسته خواهد شد اما بدانید امروز محبوبیت سپاه در قلب ملت ایران و منطقه بیشتر شد.
ملت ایران مفتخر به پشتیبانی از سپاه است
دیروز علاوه بر رئیس‌جمهور، رئیس مجلس نیز بر پشتیبانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد. علی لاریجانی در روزی که نمایندگان مجلس به نشانه حمایت از سپاه، با لباس فرم پاسداری در صحن علنی حضور یافته بودند، اظهار داشت: کیست که نداند سپاه بیشترین ضربه را به تروریسم خطرناک در منطقه زده است. وی همچنین در سخنان خود تاکید کرد: همه ملت ایران مفتخر است که پشتیبان سپاه است و همه ما افتخار می‌کنیم که پاسدار باشیم. روز گذشته همچنین نمایندگان مجلس به درخواست دو فوریت طرح اقدام متقابل برابر فعالیت‌های تروریستی نیروهای آمریکایی رای مثبت دادند. طبق این گزارش، دو فوریت طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا در نشست نوبت عصر دیروز خانه ملت مورد بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در نهایت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان دو فوریت این طرح با 189 رای موافق، 2 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 198 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. در بخشی از ماده واحده این طرح دوفوریتی آمده است: به موجب این قانون کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و... فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیروها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به‌حساب می‌آید.
 

عقب‌نشینی آمریکایی‌ها
یک مقام آمریکایی می‌گوید قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی این کشور به معنی تلاش واشنگتن برای جنگ با ایران نیست. به گزارش فارس، پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد این کشور نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد، مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» تلاش کردند از ابعاد نظامی این تصمیم بکاهند. بنا بر این گزارش، مقام‌های آمریکایی که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند تروریستی اعلام کردن سپاه به این معنی نیست که ارتش ایالات متحده با سپاه مانند «القاعده» یا «داعش» برخورد می‌کند. یک مقام آمریکایی با بیان اینکه ارتش این کشور دستوری برای برخورد نظامی با نیروهای ایرانی دریافت نکرده، گفته است: «این به معنی جنگ با ایران یا کشتن گروهی از ایرانی‌ها نیست. به هیچ‌وجه نیست». رویترز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه عمده تبعات و تحریم‌های ناشی از تصمیم تازه آمریکا، پیش از این هم در قالب قوانین دیگر ایالات متحده علیه سپاه اعمال می‌شده، به نقل از کارشناسان این تصمیم را «نمادین» و «دارای انگیزه‌های داخلی» توصیف کرده و نوشته است که آمریکا بیش از هر چیز تلاش می‌کند طرف‌های خارجی را از تجارت با ایران بترساند. همچنین شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با پرداختن به اقدام جدید دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران آن را اقدامی بی‌سابقه دانست که می‌تواند پیامدهایی را برای نیروهای آمریکایی در منطقه و روابط واشنگتن با کشورهای نزدیک به ایران داشته باشد. سی‌ان‌ان در گزارش خود با اشاره به اقدام خصمانه دولت آمریکا در روز دوشنبه برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تصریح کرد این کار هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های سپاه پاسداران ایجاد نمی‌کند اما فعالیت‌های ایرانی‌های بیشمار و گردشگران خارجی را مجرمانه تلقی و سابقه‌ای خطرناک برای واشنگتن ایجاد می‌کند که احتمالاً از آن پشیمان خواهد شد.


Page Generated in 0/0137 sec