printlogo


کد خبر: 208268تاریخ: 1398/1/22 00:00
استانداری خوزستان خواستار آمادگی همه فرمانداران در این استان برای مواجهه با موج جدید بارش‌ها شد
دستور تخلیه 5 منطقه اهواز

گروه اجتماعی: در شرایطی که امداد‌رسانی به سیل‌زدگان در استان‌‌های لرستان و گلستان همچنان ادامه دارد و روند اسکان موقت مردم با همکاری همه سازمان‌ها و نیروهای مردمی و جهادی منظم‌‌‌‌‌‌تر شده، خبرها از خوزستان حاکی از ایجاد مشکلاتی برای مردم به دلیل آبگرفتگی محورهای مواصلاتی و بخش‌‌‌هایی از شهر اهواز است. این در حالی است که روز گذشته استانداری خوزستان در 2 اطلاعیه مجزا خواستار آمادگی همه فرمانداران برای مواجهه با موج جدید بارش‌ها شد و در اطلاعیه دیگری دستور تخلیه 5 منطقه اهواز را به صورت فوری صادر کرد، چرا که به دلیل سرریز کانال انتقال آب کرخه به اهواز (کانال سلمان) احتمال آبگرفتگی این مناطق وجود دارد.

استاندار خوزستان دستور تخلیه 5 منطقه در اهواز را صادر کرد و گفت: ساکنان منطقه کیانشهر نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.
 غلامرضا شریعتی اظهار داشت: مناطق عین دو، گلدشت، سیاحی، سادات و سلیم‌آباد اهواز باید به صورت فوری تخلیه شوند. وی افزود: در اقدامی احتیاطی و پیشگیرانه، ساکنان منطقه کیانشهر اهواز نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفتند. شریعتی خاطرنشان کرد: از جوانان دعوت می‌کنیم در ساخت سیل‌بند در این مناطق به ما کمک کرده و با کمک یکدیگر زنان، کودکان و سالمندان را از این مناطق خارج کنند. همچنین جمال عالمی‌نیسی، سرپرست فرمانداری اهواز هم گفته است: به علت سرریز کانال انتقال آب کرخه به اهواز (کانال سلمان) احتمال آبگرفتگی این مناطق وجود دارد. گفتنی است سیلاب کرخه از روز گذشته وارد محله عین دو شهر اهواز با 30 هزار نفر جمعیت شده و در حال پیشروی است.
زیر آب رفتن 20 کیلومتر از جاده اهواز- اندیمشک
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل به جاده‌های استان خوزستان، مبلغی به ارزش 300 میلیارد تومان است که پیش‌بینی‌های ما مبنی بر افزایش احتمالی این رقم است. خیرالله خادمی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی ضمن اشاره به مسدود شدن جاده اهواز-اندیمشک، اظهار کرد: این مسیر شریانی روزانه محل تردد 40 هزار خودرو و کامیون‌ حمل بار به مرکز کشور و لرستان است که به دلیل آبگرفتگی 20 کیلومتر از این جاده، این مسیر مسدود شده، البته و با هماهنگی‌های انجام شده با پلیس از آنها خواسته شده مسیر جایگزینی را برای تردد خودروها تعیین کنند. وی ادامه داد: علاوه بر این، 20کیلومتر از خط ریلی اهواز- اندیمشک نیز زیر آب رفته  و به تبع آن تردد ریلی به شمال کشور و خوزستان دچار مشکل شده است، لذا با راه‌آهن جمهوری اسلامی و راهداری خوزستان هماهنگی‌هایی شده که بر مبنای آن  جابه‌جایی مسافران خط ریلی، پس از پیاده شدن از قطار در ایستگاه اندیمشک به‌واسطه اتوبوس‌ها به اهواز انجام شود. خادمی در رابطه با تعداد مسیرهای مواصلاتی مسدود شده نیز عنوان کرد: درصد زیادی از جاده‌های خوزستان دچار آبگرفتگی شده‌ و امکان بررسی دقیق خسارت وجود ندارد. در حال حاضر نیز در 270 روستای خوزستان مسیرها برای تردد مناسب نیست و از این تعداد، مسیر ارتباطی 120 روستا به طور کامل قطع شده است. وی افزود: در حال حاضر برآورد اولیه خسارات ناشی از سیل به جاده‌های استان خوزستان، 300 میلیارد تومان است که پیش‌بینی‌های ما مبنی بر افزایش احتمالی این رقم است.
۲۳۴ روستای خوزستان در معرض خطر
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: ۲۳۴ روستای خوزستان همچنان در معرض خطر هستند. مرتضی سلیمی ‌اظهار کرد: 141 روستای استان خوزستان به دلیل آبگرفتگی تخلیه شده‌اند و 234 روستا نیز در معرض خطر قرار دارند. وی ادامه داد: تا امروز 67 هزار و 647 نفر در 60 اردوگاه اسکان اضطراری داده شدند و روزانه 105 هزار پرس غذای گرم بین آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به توزیع 5 هزار بسته اقلام بهداشتی بین آسیب‌دیدگان طی دیروز گفت: در حال حاضر وضعیت در استان خوزستان تقریبا پایدار است و نسبت به روزهای گذشته از شرایط بهتری بهره‌مند هستیم. سلیمی همچنین گفت: تاکنون با انجام 365 سورتی پرواز توسط بالگردهای هلال‌احمر، خدمات امدادی و توزیع اقلام غذایی و پزشکی بین سیل‌زدگان انجام شده است.
افزایش دبی کارون
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به‌ ضرورت کنترل وضعیت ورودی و خروجی سدها گفت: با افزایش دبی رودخانه کارون تا ۳ هزار و ۲۰۰ مترمکعب بر ثانیه، احتمال آبگرفتگی در برخی نقاط شهری وجود دارد. اسماعیل نجار دیروز به‌منظور بازدید از مناطق سیل‌زده و بررسی وضعیت به خوزستان سفر کرد و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفت. وی در این بازدید با بیان اینکه باید برای بارندگی‌های پیش‌رو آماده شویم، اظهار داشت: سدهای خوزستان باید برای بارندگی‌های آینده آماده شود تا مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد نشود. معاون وزیر کشور افزود: با وجود حضور وزیر کشور در خوزستان و بازدید از مناطق مختلف، نگرانی‌ها همچنان ادامه دارد و برای رسیدگی بیشتر به مشکلات به خوزستان سفر کردم. رئیس سازمان مدیریت بحران درباره استحکام‌بخشی به دیواره‌های سدها در خوزستان گفت: کار استحکام‌بخشی به دیواره 2 سد کارون و کرخه ماه‌ها پیش توسط متخصصان انجام شده و در این‌باره هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.
اطلاعیه مهم استانداری خوزستان
استانداری خوزستان در اطلاعیه‌ای فوری از همه فرمانداران خواست جهت موج جدید بارش‌ها که اوج آن در یکشنبه هفته آینده سبب رگبار باران، رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای و تگرگ خواهد شد، آمادگی لازم را داشته باشند. در بخش‌‌‌هایی از متن این اطلاعیه آمده است: از اواسط روز جمعه 23 تا اوایل یکشنبه 25 فروردین بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال، شمال شرق و حوضه‌‌های آبریز سد دز، کرخه، کارون و مارون خواهد بود. همچنین به دلیل رگباری بودن بارش‌ها در بقیه نقاط استان نیز بارش‌های حجیم که سبب آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها می‌شود دور از انتظار نیست. استاندار خوزستان در این اطلاعیه خطاب به فرمانداران گفت: لذا با توجه به اطلاعیه مذکور و با در نظر گرفتن افزایش آورد بالادست رودخانه‌های استان و افزایش حجم سدها و در نتیجه افزایش دبی خروجی از سدهای استان در ماه‌ها و بویژه روزهای اخیر و وقوع سیل و آبگرفتگی و مسائل و مشکلات به‌وجود آمده ناشی از آن در سطح استان، دستور فرمایید اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان نسبت به صدور پیش‌آگاهی و اتخاذ تمهیدات لازم و ابلاغ جهت انجام اقدامات مورد نیاز در این رابطه اقدام کنند.


 


Page Generated in 0/0136 sec