printlogo


کد خبر: 208278تاریخ: 1398/1/22 00:00
چهارگوشه

آغاز بزرگ‌ترین انتخابات جهان  امروز در هند
انتخابات سراسری در کشور هند که آن را بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین انتخابات جهان می‌دانند از امروز در این کشور با شرکت نخستین ‌گروه از رأی‌دهندگان هندی برای تعیین دولت بعدی آغاز می‌شود و قرار است طی 7 مرحله به اجرا درآید. در این انتخابات، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و رهبر حزب ملی‌گرا و هندوی بهاراتیا جاناتا، به دنبال رسیدن به یک دوره 5 ساله دیگر نخست‌وزیری هستند. بر اساس نظرسنجی‌ها، در این انتخابات مودی و حزبش بیشترین میزان کرسی‌ها در پارلمان را کسب می‌کنند. اواخر سال گذشته، حزب مودی متحمل شکست‌هایی در انتخابات ایالتی در هند شد و این حاکی از نارضایتی مردمی از ناتوانی دولت او در زمینه تقویت اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان بود. با این حال در هفته‌های گذشته تحولاتی رخ داده که تغییراتی را به وجود آورده است. وقوع یک بمبگذاری انتحاری در منطقه کشمیر تحت کنترل هند و متعاقب آن رویارویی  نظامی کوتاه‌مدت هند با پاکستان، باعث شد موضوع امنیت ملی مورد توجه قرار بگیرد.

طرح تحریم ترکیه در کنگره آمریکا
یک سناتور جمهوری‌خواه به همراه یک همکار دموکرات طرحی برای تحریم ترکیه به اتهام دست داشتن این کشور در بازداشت شهروندان آمریکایی و یکی از کارکنان محلی کنسولگری واشنگتن در ترکیه، به کنگره ارائه دادند. سناتور راجر ویکر و بن کاردین، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند به دولت ترکیه در زمینه بازداشت‌های سیاسی در این کشور و احترام گذاشتن به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی فشار بیاورد. ارائه طرح درباره اعمال تحریم علیه ترکیه در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بین واشنگتن و آنکارا در مسائلی از قبیل خرید سامانه اس۴۰۰ روسیه همچنان ادامه دارد و آمریکایی‌ها به ترکیه درباره احتمال تحریم و توقف فروش جنگنده‌های اف۳۵ هشدار داده‌اند. وزیر خارجه ترکیه روز گذشته بار دیگر تأکید کرد اگر آمریکا این 2 سامانه را تحویل ندهد ترکیه جایگزینی برای آنها پیدا می‌کند.

خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی
وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد در واکنش به اقدام سازمان کشورهای آمریکایی در حمایت از خوآن گوایدو رهبر مخالفان دولت این کشور، از این سازمان خارج خواهد شد. در این بیانیه آمده است: اعضای سازمان کشورهای آمریکایی تسلیم خواسته‌های واشنگتن شدند. کاراکاس تاکید کرده است از 27 آوریل (7 اردیبهشت) از سازمان کشورهای آمریکایی خارج خواهد شد و این کشور نمی‌تواند عضو سازمانی باشد که در خدمت منافع امپریالیستی دولت آمریکا است.  شورای دائمی سازمان کشورهای آمریکایی نماینده خوآن گوایدو را به عنوان نماینده کشور ونزوئلا در این سازمان به رسمیت شناخته است.  سازمان کشورهای آمریکایی یا OAS یک سازمان منطقه‌ای است که در سال ۱۹۴۸ پایه‌ریزی شد و اکنون 35 کشور از آمریکای شمالی و جنوبی عضو این سازمان هستند.

بازگشت شهروندان فوکوشیما پس از 8 سال
8 سال پس از زلزله شدید و سونامی در شهر فوکوشیمای ژاپن، نخستین گروه از ساکنان بومی آن مجدداً به شهر بازگشتند. به نوشته روزنامه «گاردین»، پس از زلزله و سونامی شدید سال ۲۰۱۱ در سواحل شمال‌شرقی ژاپن، نیروگاه اتمی «دائیچی» نزدیک فوکوشیما دچار انفجار و گداخت هسته‌ای 6  رآکتور خود در فضای آزاد شد که در پی این حادثه، ده‌ها هزار نفر از ساکنان این منطقه گریختند. اکنون با گذشت ۸ سال، حدود ۴۰ درصد از منطقه «اکوما» واقع در غرب این نیروگاه با توجه به کاهش معنی‌دار تشعشات هسته‌ای، قابل سکونت اعلام شده است و ساکنان آن می‌توانند به منازل خود بازگردند. مقامات محلی امیدوارند از ماه آینده شهرداری این ناحیه و سایر پروژه‌های زیرساختی، مردم بیشتری را به بازگشت شهروندان ترغیب کنند. قرار است «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن روز یکشنبه آینده مراسمی را به‌مناسب بازگشت بخشی از شهروندان به این ناحیه از فوکوشیما برگزار کند. این برای نخستین بار طی 5 سال اخیر است که یک رئیس کابینه ژاپن از فوکوشیما بازدید می‌کند.
 


Page Generated in 0/0052 sec