printlogo


کد خبر: 208281تاریخ: 1398/1/22 00:00
اعلام آمادگی برای آغاز به کار سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی
کوپن الکترونیکی آماده توزیع است

گروه اقتصادی: طبق قانون بودجه سال 98، نمایندگان مجلس با اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دارویی با نرخ ارز ترجیحی موافقت کرده و مصوب کردند که دولت از کوپن الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی استفاده کند. طبق این مصوبه دولت مکلف است در سال ۱۳۹۸ مابه‌التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را صرف حمایت از معیشت مردم و تولید کند. طبق بند 3 این مصوبه دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی یا پرداخت نقدی استفاده می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، اکنون سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ با توجه به سیاست دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی از سوی بانک مرکزی با بهره‌گیری از کارت بانکی و کد ملی آماده شده است.
بانک مرکزی آماده، وزارت صمت مردد
با وجود آماده شدن بانک مرکزی برای اجرای این طرح اما وزارت صمت تاکنون آمادگی خود را برای آن اعلام نکرده است.  بر این اساس با توجه به لزوم نظارت بر عرضه و درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت ارائه راهکار از طرف بانک مرکزی و به منظور بهره‌‌‌گیری از زیرساخت شبکه پرداخت کارتی جهت توزیع عادلانه کالاهای اساسی، فرآیند رفاهی توسط بانک مرکزی عملیاتی شده تا هر نوع سهمیه‌ای بر اساس کد ملی شهروندان کنترل شود. بر اساس این گزارش، سیستم رفاهی بانک مرکزی با برگزاری جلساتی به منظور ایجاد راهکاری اجرایی و امن نهایی شده و اطلاعات تمام سرپرست‌های خانوار در استان‌های تهران و البرز به‌روزرسانی شده و این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از کارت بانکی و ارائه کد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت که به عنوان اولین کالا در این سامانه اجرایی شده است، استفاده کنند؛ در واقع افراد واجد شرایط اخذ سهمیه گوشت، می‌توانند با مراجعه به یکی از فروشگاه‌‌های مجاز و با استفاده از یکی از کارت‌‌های بانکی معتبر متعلق به خود، اقدام به ارسال تراکنش ویژه بررسی سهمیه روی پایانه فروش فروشگاه مربوطه کنند و در صورتی که به کد ملی فرد مورد نظر سهمیه تعلق گرفته باشد، امکان دریافت کالای سهمیه‌ای وجود خواهد داشت. این طرح که فرآیندهای آن از پروژه کارت سوخت و کارت سوخت بانکی سنگین‌تر بوده با همکاری شرکت‌های ذی‌ربط به صورت آزمایشی در استان‌های تهران و البرز اجرا خواهد شد که در همین راستا 3 هزار نقطه اعلام شده برای فروش گوشت به عنوان اولین کالای سامانه سهمیه‌‌‌بندی کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و تمام کارتخوان‌های فعال در واحدهای عرضه‌کننده گوشت و کالاهای اساسی به‌روزرسانی شده است؛ این سامانه به منظور اجرای فرآیند سهمیه‌‌‌بندی با هدف حذف کوپن کاغذی، به صورت الکترونیک اجرا می‌شود که سهولت استفاده برای شهروندان و کاهش صفوف خرید را به دنبال دارد. در حال حاضر این سامانه توسط بانک مرکزی آماده شده و آزمایش‌های اولیه آن نیز با موفقیت به اتمام رسیده اما هنوز این سامانه در فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالاهای اساسی و در فاز نخست برای عرضه گوشت اجرایی نشده است. بر اساس شنیده‌ها از منابع آگاه، مسؤولان وزارت صمت تاریخ معینی برای عملیاتی شدن طرح ندارند و این احتمال وجود دارد که طرح سهمیه‌‌‌بندی با کارت بانکی، به ماه‌های آتی موکول شود.
بسته حمایت غذایی ۵۰ هزار تومان آب رفت
از سوی دیگر با تصویب هیات وزیران، پرداخت بسته کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه در سال ۹۸ توسط دولت تداوم می‌یابد ولی رقم این بسته برای گروه‌های مختلف در مقایسه با سال گذشته، ۵۰ هزار تومان کاهش یافت. به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه در سال جدید نیز بسته حمایت غذایی به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری و کارکنان قراردادی شناسه‌دار دستگاه‌های اجرایی، بازنشستگان و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت می‌شود. در کنار تمام مسائل مطرح شده به نظر می‌رسد دولت برای اجرای کوپن الکترونیکی با چالش بزرگی مواجه است، چراکه با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها درصد بسیار زیادی از مردم به کالابرگ الکترونیکی احتیاج دارند و دولت نشان داده وقتی پای همه به میان می‌آید کار برایش سخت می‌شود. تجربه سبد کالا که بعدها به سبد حمایتی تبدیل شد نشان می‌دهد دولت علاقه بسیاری به حذف درصد بالایی از مردم در پرداخت چنین سبدهایی دارد و فقط 3-2 دهک پایین جامعه از این سبد استفاده می‌کنند.


Page Generated in 0/0054 sec