printlogo


کد خبر: 208283تاریخ: 1398/1/22 00:00
اخبار

کاهش قیمت دلار  و بازگشت به کانال 13 هزار تومان
دیروز سرانجام روند افزایش قیمت ارز که از شنبه هفته جاری آغاز شده بود متوقف شد و قیمت‌ ارز و به تبع آن سکه ساحل آرامش را به خود دید. بر این اساس دیروز دلار در بازار آزاد 14200 تومان معامله شد و در صرافی‌های بانکی و معتمد 13900 فروخته و 13800 خریده شد. با توجه به پایان هفته جاری دیگر می‌توان قیمت دلار را در نخستین هفته کاری 98 در کانال 14 هزار تومان برآورد کرد. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی، به منظور تامین نیاز ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی، صرافی‌های منتخب بانکی هر روز و تا اطلاع ثانوی تا ساعت ۱۸ فعال خواهند بود. از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۲۰ فروردین در سامانه نیما بیش از 420 میلیون یورو به نرخ متوسط 10 هزار و 800 تومان، توسط صادرکنندگان و بانک مرکزی با هدف تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور عرضه و خریداری شده است. گفتنی است بیش از 50 درصد از عرضه ارز در این مدت برای تامین نیازهای ارزی بخش صنعت کشور بوده است.


الزام خودروسازان  برای واگذاری اموال مازاد
وزیر صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرد اموال مازاد خود را تا پایان شهریورماه واگذار کنند و شرکت‌های وابسته خودروسازان نیز باید تا پایان سال به فروش برسند. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی با بیان اینکه این وزارتخانه بسته‌ای برای صنعت خودروسازی تدوین کرده است، گفت: خودروسازان باید اموال غیرتولیدی خود را واگذار کنند. وی با اشاره به اینکه اواسط سال گذشته، تولید شرکت سایپا به روزی ۴۰۰ دستگاه و ایران‌خودرو ۸۰۰ دستگاه کاهش یافته بود، افزود: با اقداماتی که انجام شد این روند متوقف شد و مجموع تولید دو خودروساز در اواخر اسفندماه ۹۷، با افزایش ۴ برابری به بیش از ۴ هزار دستگاه رسید. رحمانی با اشاره به تدوین بسته‌ای برای خودروسازان گفت: سهم صنعت خودروسازی در اشتغال و اقتصاد بالاست که متناسب با این تأثیرگذاری، بسته‌ای را تهیه کرده‌ایم. وی اضافه کرد: این موضوع تنها محدود به قطعه‌سازی خودرو نمی‌شود و در پتروشیمی هر قطعه‌ای که امکان تولید داخل است، باید در کشور تولید کنیم و این مساله باید به فرهنگ تبدیل شود. رحمانی اضافه کرد: سال گذشته قطعه‌سازان و خودروسازان از لحاظ تأمین مالی در بدترین شرایط بودند و ما در این وضعیت ضمن حفظ روند تولید باید با نگاهی به آینده در پی حل مشکلات باشیم. وی با اشاره به برنامه توسعه کشور که بر اساس آن، ایران باید در سال ۱۴۰۰، 3 میلیون دستگاه خودرو تولید کند که یک میلیون آن باید صادر شود، گفت: خودروسازان باید برخی امور مانند قطعه‌سازی را واگذار کند، چرا که بر اساس اطلاعات ما ۱۵ استان درگیر قطعه‌سازی هستند، همچنین آنها حداکثر تا آخر شهریورماه ضمن واگذاری اموال غیرتولیدی خود باید شرکت‌های وابسته را هم حداکثر تا پایان سال واگذار کنند.


پرواز شاخص بورس  به ارتفاع ۱۹۳ هزار واحد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۳۵۵۳ واحد رشد کرد. به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه 3میلیارد و 647 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 11795 میلیارد ریال در 273 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3553 واحدی در ارتفاع 193 هزار و 978 واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در این روز به نام نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی به‌پرداخت ملت، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس و ایران ترانسفو با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم دیروز روز متعادل و مثبتی را پشت‌سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 1024واحد، کل (هموزن) 996واحد، قیمت (هموزن) 695 واحد، آزاد شناور 4893 واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب 2745 و 6474 واحد رشد را به‌ثبت رساند. بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1296 میلیون ورقه به‌ارزش 588 میلیارد تومان در 173 هزار نوبت، آیفکس 40 واحد رشد کرد و در ارتفاع 2470 واحد قرار گرفت.
 


Page Generated in 0/0064 sec