printlogo


کد خبر: 208304تاریخ: 1398/1/24 00:00
«وطن‌امروز » گزارش می‌دهد
مقاومت جهادی خوزستان در برابر سیل

گروه اجتماعی:‌ این روزها شرایط خوزستان به صورتی است که از یک طرف مردم و نیروهای جهادی با استفاده از روش‌‌های گوناگون به دنبال پیشگیری از خسارات سیل احتمالی هستند و با ایجاد سیل‌بند‌ها و اقدامات ابتکاری در تلاشند به مقابله با سیل و جریان آب بروند، از سوی دیگر برخی خبرها همچنان حاکی از شکسته شدن برخی سیل‌بند‌‌های ایجادشده در مناطق خوزستان بویژه در اطراف شهر اهواز است و این در حالی است که هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌‌های شدید باران بر نگرانی‌ها درباره آبگرفتگی شهر‌‌های خوزستان از جمله اهواز افزوده است. البته بنا بر اظهارات مدیران سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به تمهیداتی که در 2 روز گذشته اندیشیده شده، خطر سیل در اهواز فعلا دفع شده است.

اسکان اضطراری 117 هزار نفر
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: 117 هزار و 638 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند که برخی افراد پس از فروکش کردن سیلاب به محل زندگی خود بازگشته‌اند و جمعیت حاضر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری 20 هزار و 118 نفر است.
علی خدادادی اظهار داشت: تا صبح جمعه به 29 هزار و 5 خانوار شامل 163 هزار و 155 نفر متأثر از سیلاب در استان خوزستان امدادرسانی شد و 117 هزار و 638 نفر اسکان اضطراری داده شدند. وی افزود: با امدادرسانی 195 تیم در قالب 960 نفر تاکنون 230 روستا در خوزستان تخلیه شده و 5 هزار و 580 نفر توسط نیروهای هلال‌احمر به نقاط امن منتقل شده‌اند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان با اشاره به افزایش اردوگاه‌های اسکان اضطراری عنوان کرد: 67 اردوگاه‌ اسکان اضطراری در شهرهای باوی، شوشتر، اهواز، الهایی، شوش، دشت آزادگان، هویزه، شادگان، کارون، بستان، حمیدیه، هفتکل، دزفول و رامهرمز فراهم شده است. وی گفت: برخی افراد پس از فروکش کردن سیلاب به محل زندگی خود بازگشته‌اند و جمعیت حاضر در اردوگاه‌های اسکان اضطراری 20 هزار و 118 نفر است. خدادادی با اشاره به اقلام مورد نیاز خانوارهای آسیب‌دیده اظهار کرد: آب آشامیدنی، شیرخشک، پوشاک، کنسرو، پتو، مواد شوینده و بهداشتی، اقلام بهداشتی زنان و کودکان و کیسه‌زباله مورد نیاز سیل‌زدگان خوزستانی است.
وی افزود: 21308 دستگاه چادر امدادی، 40044 تخته پتو، 27209 مترمربع موکت، 551 شعله والور، 7324 کیلوگرم نایلون پوششی، 27309 بسته غذایی یک ماهه و 72 ساعته، 121454 قوطی انواع کنسروجات، 70 هزار کیلوگرم اقلام معیشتی از قبیل روغن، حبوبات، برنج، نمک، چای، قند و شکر، 98 هزار قرص نان و 110 هزار بطری بزرگ آب‌معدنی، 4 هزار عدد گونی، 153 هزار وعده غذای گرم، 13 هزار ست بهداشتی زنان و کودکان، 13 هزار تخته زیرانداز، 4 هزار قوطی مایع ظرفشویی و دستشویی، 2 هزار قالب صابون، 1115 قوطی شیرخشک و اقلام دیگری از قبیل کلمن، گالن آب، مواد شوینده، البسه و پودر لباسشویی در میان خانوارهای آسیب‌دیده توزیع شد.
مسدود شدن جاده کمربندی غرب اهواز
علاوه بر این مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‎ای استان خوزستان از انسداد جاده کمربندی غرب اهواز خبر داد. غلامعباس بهرامی‌نیا اظهار کرد: جاده کمربندی غرب اهواز تا اطلاع ثانوی مسدود است. وی افزود: طغیان کانال سلمان در این منطقه دلیل انسداد این جاده است و تا برطرف شدن مشکلات موجود در این مسیر، این جاده مسدود خواهد بود. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‎ای استان خوزستان تصریح کرد: محور سوسنگرد به اهواز در حال حاضر به عنوان مسیر جایگزین به تردد‌کنندگان توصیه می‌شود. وی در پایان از شهروندان خواست اطلاعات مربوط به راه‌ها را از منابع معتبر دریافت و از رفت و آمد در مسیرهایی که خطر طغیان آب و جاری شدن سیلاب را دارد بدون اطلاع قبلی خودداری کنند.
شکستگی سیل‌بندها
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری، بخشی از سیل‌بند منطقه گلبهار اهواز دچار شکستگی و آب از لابه‌لای خاکریزها و سیل‌بندها وارد منطقه شده و حدود 30 درصد این منطقه را آب فراگرفته است.
علیرضا عالی‌پور گفت: صبح  جمعه بخشی از سیل‌بند منطقه گلبهار اهواز دچار شکستگی شد و آب از لابه‌لای خاکریزها و سیل‌بندها وارد منطقه شد و حدود ۳۰ درصد این منطقه را آب فراگرفته است. وی افزود: ماشین‌آلات شهرداری در حال کار هستند و نیاز فوری به حضور گروه‌های جهادی و مردمی برای ترمیم سیل‌بند وجود دارد. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز عنوان کرد: در منطقه گلبهار نیاز به آذوقه و کیسه خاک است و به برخی ماشین‌آلات مانند بیل مکانیکی زنجیری، بلدوزر و کامیون نیاز است. وی گفت: منطقه گلبهار بین منطقه گلدشت و ملاشیه اهواز قرار دارد و حدود ۲ هزار نفر جمعیت دارد. عالی‌پور با اشاره به آبگرفتگی در منطقه عین دو اهواز اظهار کرد: در منطقه عین دو خاکریزی در حال احداث است که آب را از بافت مسکونی به پشت خاکریز لیفت کنیم. وی افزود: سیل‌بند منطقه عین دو حدود یکهزار متر است که تاکنون ۷۰۰ متر آن ترمیم شده است.
تهدید خطر سیلاب
عضو شورایاری ملاشیه گفت: تاکنون آبی وارد ملاشیه نشده اما چنانچه سیل‌بند شکسته شود منطقه ملاشیه از 2 سو در معرض تهدید ورود آب است. سعید مسعودی‌یکتا اظهار داشت: تاکنون آبی وارد ملاشیه نشده است اگر چه چند بار سیل‌بند ملاشیه شکست اما ترمیم شد. وی با بیان اینکه جوانان منطقه شبانه‌روزی مراقب سیل‌بندها هستند و در کنار آنها شهرداری منطقه ۵ نیز همکاری می‌کند، افزود: چنانچه سیل‌بند شکسته شود، منطقه ملاشیه از 2 سو در معرض تهدید ورود آب است. عضو شورای یاری ملاشیه گفت: زمین‌های خالی پشت انبار مخابرات و جاده کمربندی محل  سیل‌بند ملاشیه است که در صورت شکسته شدن آب وارد منطقه می‌شود.
۲۵۰ روستا در خوزستان زیر آب است
رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ روستا در زیر آب است، گفت: با توجه به تمهیداتی که در 2 روز گذشته اندیشیده شده، احتمال ورود آب به شهر اهواز منتفی شده است.
اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت سیل در استان خوزستان گفت: 2 روز پیش جلساتی با حضور وزیر کشور و کارشناسان برگزار شد، بررسی‌های همه‌جانبه‌ای انجام و چند اقدام اساسی در این جلسه تصویب شد و با توجه به اینکه ورودی سدها کاهش پیدا کرده، دبی خروجی سدها را نیز کاهش دادیم. وی ادامه داد: همچنین مقرر شد برخی مسیرهای آب بسته شده و انتقال آب به آن کانال‌ها محدود شود و در برخی کانال‌ها ورود آب را افزایش دهیم. بویژه در کانال سلمان بشدت دبی ورودی آب را کاهش دادیم و با لایروبی که اوایل آبراه سلمان ایجاد شد، آب با سرعت بیشتری در حال خارج شدن است. در حال حاضر استان‌های معین نیز با تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین در حال کار در منطقه هستند و از ورودی آب به مناطق شهری جلوگیری می‌کنند. رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به دستور تخلیه ۵ منطقه در شهر اهواز گفت: دستور تخلیه این مناطق برای پیشگیری از خطر بود و تمام عوامل اجرایی در تلاشند آب بیش از این وارد شهر شود و غیر از منطقه عین ‌دو که دچار آب‌گرفتگی شده دیگر مناطق نیز در حال حاضر شرایط تثبیت‌ شده‌ دارند و معتقدم ورود آب به شهر در حال حاضر منتفی است و بارندگی‌های پیش‌رو نیز بر اساس پیش‌بینی هواشناسی، بارندگی‌هایی نیست که تا ۲۹ فروردین شدت زیادی داشته باشد و امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده مشکل در استان خوزستان برطرف شود. نجار در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وزارت نفت اجازه ورود آب به همه مخازن هورالعظیم را به دلیل احتمال خسارت به تجهیزات نفتی نمی‌دهد، تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم این موضوع از سوی وزیر نفت تکذیب شده است و در هورالعظیم تا جایی که توان داشته نسبت به ورود آب اقدام شده است و حتی به بخش‌هایی در سمت هورالعظیم عراق نیز آب وارد شده است. وی ادامه داد: عمدتا ۲۵۰ روستا در حاشیه رودهای کارون و کرخه به زیر آب رفته یا تقریبا زیر آب است اما تصور می‌کنم با توجه به کاهش خروجی سدها بیش از این دیگر شاهد آبگرفتگی در مناطق روستایی نباشیم.
خواست رهبر انقلاب؛ تسریع روند ارائه خدمات
همچنین نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر با حضور در مناطق سیل‌زده استان لرستان ضمن ابلاغ سلام رهبر انقلاب  به سیل‌زدگان لرستانی گفت: رهبر انقلاب در جلسه با مدیران عالی کشور، مسؤولان را موظف کرده‌اند وظایف‌شان را در ارائه خدمت‌رسانی به بهترین شکل انجام دهند تا مشکلات مردم به‌سرعت مرتفع شود. حجت‌الاسلام معزی در بازدید از مناطق سیل‌زده با اشاره به مشکلات ایجادشده بر اثر حادثه سیل گفت: ۲۴ استان کشور درگیر سیل شده‌اند که میزان خسارات در 3 استان لرستان، خوزستان و گلستان بیش از سایر استان‌هاست و این مسأله باعث شده مردم کشورمان از سراسر ایران اسلامی به کمک و یاری سیل‌زدگان بشتابند. وی افزود: همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی همچون جمعیت هلال‌احمر، بسیج، سپاه، ارتش و گروه‌هایی همچون دانشجویان، کانون‌های جوانان، طلاب، حوزه‌های علمیه، بازاریان و گروه‌های جهادی با همدلی وصف‌ناپذیری به مردم مصیبت‌زده خدمت‌رسانی می‌کنند. معزی با اشاره به وسعت میزان خسارات وارد شده به زندگی مردم در استان لرستان و شهر پلدختر گفت: متاسفانه حوادث، بسیار سخت و سنگین بوده و سبب تخریب بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها، مزارع، مدارس و کارخانجات شده است.
علاوه بر این رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر گفت: جوانان سازمان هلال‌احمر فارس، کرمان، تهران و البرز که استان‌های معین خوزستان هستند در قالب تیم‌های سحر و امداد و نجات به ترتیب و با زمان‌بندی در خوزستان حضور پیدا می‌کنند. شهاب‌الدین صابونچی در ارتباط با اعزام تیم‌‌های سحر (حمایت روانی جوانان هلال‌احمر) به مناطق سیل‌زده اظهار داشت: جمعیت هلال‌احمر در مرحله اول و فاز حاد، وظیفه امداد و نجات، ایجاد سرپناه اولیه و تامین غذای شهروندان را برعهده دارد و در مراحل بعدی حمایت‌های اجتماعی و روانی و در کنار مردم را دارد و تا جایی که بتوانیم به شهروندان کمک می‌کنیم. وی افزود: سیل سال جاری که در استان‌های مختلف و در چندین مرحله در حال اتفاق است، کار امداد و نجات را پیچیده کرده است. صابونچی تصریح کرد: بخش عمده امداد و نجات در استان گلستان از ظرفیت‌های درون‌استانی و بخشی هم برون‌استانی مرتفع شد. سیل در استان گلستان فروکش کرده و خطر سیلاب در گلستان برطرف و مدیریت شده است. رئیس سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به نقش فعال و موثر جوانان آموزش‌دیده در این سازمان عنوان کرد: جوانان آموزش‌دیده جمعیت هلال‌احمر در اختیار ماموریت‌های امداد و نجات قرار گرفتند و برخی دیگر از جوانان در بخش پشتیبابی برای جمع‌آوری، بسته‌بندی  و توزیع اقلام مشارکت فعال داشتند. وی افزود: حمایت روانی و اجتماعی اعضای کانون‌های دانشجویان جمعیت هلال‌احمر بویژه تیم سحر که دانشجویان رشته‌های روانشناسی و مرتبط با آن هستند با حضور در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها، توجه ویژه‌ای  به عرصه کودک و نوجوان داشتند.
اولویت آستان قدس امدادرسانی به سیل‌زدگان
همچنین تولیت آستان قدس رضوی گفته است: «امروز رسیدگی به سیل‌زدگان در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان اولویت نخست آستان قدس رضوی است و در این راستا ممکن است از بسیاری از اقدامات صرف‌نظر کنیم یا آنها را به تعویق بیندازیم».
حجت‌الاسلام احمد مروی با حضور در آشپزخانه مرکزی خادمیاران رضوی در شهرستان خرم‌آباد، از بخش‌های مختلف این آشپزخانه بازدید کرد و ضمن تشکر از زحمات عوامل این آشپزخانه، اظهار داشت: به هیچ عنوان نباید به چشم نیازمند به هموطنان سیل‌زده نگاه کرد؛ اینان خانواده‌های محترم، شریف و معتبری هستند که در حادثه سیل اخیر با مشکلاتی روبه رو شدند و این اتفاق ممکن است برای هرکدام از ما بیفتد. وی افزود: امروز رسیدگی به سیل‌زدگان در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان اولویت نخست آستان قدس رضوی است و در این راستا ممکن است از بسیاری از اقدامات صرف نظر کنیم یا آنها را به تعویق بیندازیم. حجت‌الاسلام مروی با بیان اینکه اقدامات آستان قدس در رابطه با مناطق سیل‌زده تنها معطوف به اقدامات اولیه و کوتاه‌مدت نخواهد بود و برنامه‌هایی برای امدادرسانی بلندمدت نیز خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ابتدا در راستای رفع نیازهای ضروری مردم سیل‌زده و سپس به میزان امکانات و مقدورات در جهت بازسازی منازل آسیب‌دیده و تهیه اسباب زندگی آنها تلاش خواهیم کرد. وی خطاب به خادمیاران رضوی آشپزخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: در تهیه و توزیع غذا و امدادرسانی به سیل‌زدگان کرامت مردم را رعایت کنید و حتما حفظ عزت و احترام مردم را در اولویت قرار دهید. گفتنی است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آشپزخانه مرکزی خادمیاران رضوی در شهرستان خرم‌آباد روزانه 10 هزار غذا گرم را طبخ و میان مردم سیل‌زده توزیع می‌کند.


Page Generated in 0/0064 sec