printlogo


کد خبر: 208313تاریخ: 1398/1/24 00:00
گفت‌وگوی نمایندگان مجلس با «وطن‌‌امروز» درباره تحقق شعار سال
کاهش نرخ سود بانکی روی میز روحانی

اسد‌الله خسروی: افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی موجب شده است فعالان اقتصادی نتوانند به نحو شایسته در جهت تحرک و رونق‌بخشی تولید کار کنند. در چنین شرایطی و در سالی که با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است، حمایت از مراکز تولید در قالب تامین سرمایه در گردش البته با نرخ سود منطقی و مناسب ضروری است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  «وطن‌‌امروز»، درباره احتمال تغییر نرخ سود بانکی با هدف حمایت از بخش تولید گفت: تاکید نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی این است که تحرک‌بخشی تولید با نرخ سود بالای بانکی سخت است، از این رو تحقق شعار سال نیازمند تغییراتی در نرخ سود بانکی است. همچنین دولت باید برای تامین منابع مورد نیاز مراکز تولید برنامه‌ریزی کند. محمدرضا منصوری به جراحی اقتصاد کشور و اصلاح ساختار نظام بانکی اشاره کرد و گفت: اخیرا در دیداری که با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، بحث کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به منظور حمایت از بخش تولید مطرح شد و وی با تایید این موضوع گفت ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را به اطلاع رئیس‌جمهور خواهد رساند، زیرا با نرخ بالای سود تسهیلات، تولید رونق آنچنانی نخواهد یافت. نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه تسهیلات بانکی ۱۸ درصدی کمر تولیدکننده را شکسته است، گفت: زمینه رونق تولید را می‌توان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، جلوگیری از قاچاق، کاهش واردات و تأمین تسهیلات ارزان‌قیمت برای واحدهای تولیدی فراهم کرد. وی از تدوین طرحی برای کاهش سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی خبر داد و تصریح کرد: در صورتی که نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، انقلاب عظیمی در تولید رخ می‌دهد. در حال حاضر بانک‌ها روزانه یکهزار میلیارد تومان سود پول به مردم پرداخت می‌کنند که با طرح مذکور سود پول کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در تولید و صنعت افزایش پیدا می‌کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد کمر تولیدکننده را شکسته است، گفت: نقدینگی در جامعه باید با اخذ تدابیر ویژه به سمت تولید سوق داده شود. علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره حمایت از تولید، با اصلاح ساختار نظام بانکی و به‌دنبال آن تغییر نرخ سود به «وطن‌‌امروز» گفت: بحث کاهش نرخ سود بانکی سال قبل در مجلس مطرح شد اما اکنون با توجه به افزایش نرخ تورم، سیاست کاهش نرخ سود بانکی منطقی به نظر نمی‌رسد، با این وجود برای تحقق شعار سال یعنی رونق تولید، دولت باید به هر شکل ممکن منابع مورد نیاز بخش تولید را فراهم کند.
وی با بیان اینکه طبق تبصره 18 بودجه سال جاری به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی تکلیف شده است که تولید‌کنندگان را حمایت کنند، افزود: دولت مکلف است برای رونق تولید، فعالان اقتصادی را مد نظر قرار دهد و نیاز آنها را از محل بودجه سنواتی یا ردیف‌های بودجه‌ای و کمک‌های فنی تامین کند تا آنها در ادامه فعالیت‌های خود با فشارهای اقتصادی مواجه نشوند. همچنین حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس در گفت‌وگو با  «وطن‌‌امروز»، درباره تدوین طرح مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: اگر چه این موضوع در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح نشده است یا شاید در این مورد مباحثی بوده که من بی‌اطلاعم اما با توجه به نیاز مراکز تولید به منابع مالی، این بحث را انکار نمی‌کنم، چرا که نمایندگان مجلس نسبت به این مهم تاکید ویژه دارند.
نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: اصلاح ساختار نظام بانکی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که با اجرای این طرح مهم اقتصادی بی‌شک تغییراتی نیز در نرخ سود بانکی متناسب با اقتصاد کشور رخ خواهد داد.
وی اضافه کرد: البته فقط کاهش صرف نرخ سود تسهیلات بانکی برای حمایت از بخش تولید به تنهایی کارساز نیست، چرا که دولت باید تمهیدات لازم را برای حمایت از این بخش به‌کار گیرد، یا از بانک‌ها حمایت کند و یا منبع خاصی تعریف شود تا نیاز واقعی بخش تولید در کشور تامین شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بحث توجه به موضوع اصلاح ساختار نظام بانکی با هدف حمایت از بخش تولید در مجلس شروع و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده است اما باید گفت تداوم حمایت مستقیم از بخش تولید نیز خوشایند نیست، زیرا باید در راستای بهبود فضای کسب و کار برنامه‌ریزی کارشناسانه شود تا موانع سد راه تولید برداشته شده و بخش تولید بتواند فعال شود.


Page Generated in 0/0087 sec