printlogo


کد خبر: 208329تاریخ: 1398/1/24 00:00
چهارگوشه

توافق عراق و سوریه درباره گذرگاه‌های راهبردی
دولت عراق پنجشنبه از توافق این کشور با سوریه بر سر بازگشایی فوری گذرگاه‌های مرزی مشترک بین 2 کشور خبر داد. کاظم العقابی، رئیس هیأت گذرگاه‌های مرزی عراق تصریح کرد اقدامات لازم برای آماده‌سازی گذرگاه‌های القائم و البوکمال در حال انجام است و این گذرگاه‌ها تا 6 ماه دیگر برای استفاده آماده خواهد شد. این مقام عراقی همچنین از توافق بغداد و دمشق برای تداوم هماهنگی و مشورت جهت گشایش سایر گذرگاه‌های مرزی مشترک خبر داد. مرزهای مشترک عراق و سوریه از زمان ظهور داعش در این 2 کشور و اشغال مناطق گسترده از آنها، از سیطره دولت‌های عراق و سوریه خارج شد و عناصر داعش از این مرزها برای حمله به مناطق و غیرنظامیان استفاده می‌کردند.

اعلام رسمی طرح «معامله قرن» در آینده نزدیک
مشاور امنیت ملی آمریکا از اعلام قریب‌الوقوع طرح آمریکایی- صهیونیستی موسوم به «معامله قرن» خبر داد. جان بولتون، چهارشنبه‌شب با این ادعا که این طرح برای برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینیان است، از اعلام رسمی آن در آینده نزدیک خبر داد. واشنگتن بارها اعلام کرده بود که طرح معامله‌ قرن بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اسرائیل اعلام خواهد شد. این انتخابات روز سه‌شنبه برگزار شد. فلسطینی‌ها این طرح و هرگونه تماس با دولت آمریکا را در پی اقدام‌های ضد فلسطینی آمریکا رد کرده‌اند. «معامله قرن»، طرح جدیدی از سوی دولت آمریکاست که در پی از بین بردن حقوق مردم فلسطین است؛ این طرح با همکاری و موافقت برخی کشورهای عربی از جمله عربستان تهیه شده است.

انفجار در محله شیعه‌نشین کویته پاکستان
بر اثر انفجار خونینی که روز گذشته در شهر کویته پاکستان و در نزدیکی یک محله شیعه‌نشین این شهر رخ داد، دست‌کم 16 تن کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. معاون بازرس کل پاکستان اعلام کرد به نظر می‌رسد که شیعیان هزاره هدف این انفجار بوده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این بمب‌گذاری را برعهده نگرفته است. شیعیان هزاره پاکستان بویژه در سال‌های اخیر بار مورد حملات گروه‌های تندروی این کشور قرار گرفته‌اند. تنها در شهر کویته در سال‌های اخیر چندین حمله خونین رخ داده است که در مجموع صد‌ها کشته برجا گذاشته است. کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، که با افغانستان هم‌مرز است، یکی از بزرگ‌ترین و همزمان فقیرترین ایالات این کشور است.

موعد انتخابات الجزایر اعلام شد
دفتر ریاست‌جمهوری الجزایر اعلام کرد انتخابات جدید این کشور 4 جولای (13 تیرماه) برگزار خواهد شد. عبدالقادر بن‌صالح که 77 سال دارد پس از استعفای رسمی عبدالعزیز بوتفلیقه به عنوان رئیس‌جمهور موقت الجزایر زمام امور سیاسی در این کشور را به دست گرفت. با وجود اعلام استعفای بوتفلیقه، معترضان الجزایری باز هم در تظاهرات شرکت کردند. معترضان با حضور در خیابان‌ها خواهان انجام تغییرات اساسی در این کشور و کناره‌گیری همه اطرافیان بوتفلیقه از قدرت هستند. تظاهرات‌کنندگان بوتفلیقه و اطرافیان او را به سوءاستفاده از قدرت و فساد متهم می‌کنند. روز سه‌شنبه و چهارشنبه نیز تظاهرات مخالفان در الجزایر ادامه یافت و پلیس الجزایر با گاز اشک‌آور و خودروی آب‌پاش به معترضان یورش برد.
 


Page Generated in 0/0065 sec