printlogo


کد خبر: 208340تاریخ: 1398/1/24 00:00
جلوگیری از آبگیری هورالعظیم یک «دروغ بزرگ» است
زنگنه : چاه‌های نفت در محاصره آب است

گروه اقتصادی: با پر آب شدن بیش از 90درصد هورالعظیم تمام دکل‌های نفت در منطقه کارون در محاصره آب قرار گرفتند. به گزارش «وطن‌امروز»، در 2 روز گذشته هورالعظیم بار دیگر پر آب شد تا این هور هم سهم خود را در نجات مردم خوزستان ایفا کند. در زمانی که هورالعظیم با آبراه‌هایی که از سال‌ها پیش ایجاد شده بود در حال آبگیری بود، برخی شایعه‌پراکنان فضای مجازی مطالب ناروایی مانند ادعای ممانعت وزارت نفت از ورود آب به هورالعظیم به دلیل صیانت از دکل‌های نفتی و هدایت آب به سمت خانه‌های مردم را مطرح کردند. وزیر نفت درباره حواشی ایجاد شده درباره هورالعظیم گفت: اینکه گفته می‌شود وزارت نفت برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به تأسیسات نفتی عمداً مانع آبگیری هورالعظیم شده و آب را عملاً به مناطق مسکونی هدایت کرده، یک «دروغ بزرگ» و جنگ روانی علیه ملت ایران است. وی ادامه داد: هرگز نمی‌پذیریم که خسارتی به مردم به قیمت تولید چند هزار بشکه نفت بیشتر وارد شود و این موضوع با یک تحقیق قابل اثبات است. وزیر نفت گفت: اکنون همه چاه‌های نفت در منطقه غرب کارون در محاصره آب واقع شده‌اند و جز یک محدوده چندصد متری حفاظت شده اطراف چاه‌ها، در آب هستند. وی تأکید کرد: تولید نفت در خوزستان جریان دارد و تنها در مناطقی که خطر زیست‌محیطی متوجه مناطق سیل‌زده بود، ‌تصمیم به بستن چاه‌ها و تخلیه خطوط لوله گرفتیم تا مشکلی ایجاد نشود.
وزارت نفت مانع رهاسازی سیلاب نشد
در همین باره استاندار خوزستان هم واکنش نشان داد و گفت: رهاسازی آب در جوار تاسیسات نفتی برای حفظ جان مردم خوزستان انجام شد و وزارت نفت مانع این کار نشد. غلامرضا شریعتی اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای جابه‌جایی دکل‌های نفتی در این مدت وجود نداشت و وزارت نفت مانع آبگیری تالاب نشد. شریعتی تاکید کرد: حجم آب به قدری بالا بود که با شکستن دایک مرزی بخشی از این آب به سمت عراق هدایت شد. وی ادامه داد: در یک اتفاق نادر بخشی از آب رودخانه دز و کرخه در نقطه بالادست اهواز به یکدیگر پیوستند و راهی اهواز شدند. شریعتی گفت: دور تا دور دکل‌های نفتی را در هورالعظیم آب پر کرده بود و فقط یک جاده ارتباطی میان آنها وجود داشت. استاندار خوزستان تصریح کرد: اطراف چندین دکل و تاسیسات پشتیبانی نفت در تالاب هورالعظیم پر از آب بود و اینکه بیش از 90درصد از تالاب هورالعظیم پر آب است نیز بیانگر همین مساله است.
اختلاف ارتفاع مانع از آبگیری 10 درصد هور
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در این باره گفت: حفظ تولید نفت از میدان‌های غرب کارون در شرایط سیلاب و آبگرفتگی با سختی زیاد در حال انجام است. تورج دهقانی درباره فعالیت دکل‌های حفاری غرب کارون نیز گفت: فعالیت دکل‌های حفاری نیز به علت سیلاب متوقف نشده و تدابیر لازم برای حل مشکلات مربوط به آنها انجام شده است، بر این اساس تاکنون توقف کامل در فعالیت دکل‌های حفاری وجود نداشته است. دهقانی تصریح کرد: 5 میدان نفتی مهم کشور شامل آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی در منطقه هورالعظیم در مرز مشترک با عراق قرار دارند. وی گفت: هیچ مانعی در مسیر جریان آزاد آب در منطقه هور ایجاد نشده و هر جا که لازم باشد دریچه‌های ارتباط بین حوضچه‌های ایجاد شده در هور را باز و حتی اقدام به شکافتن جاده‌های خاکی کرده‌ایم. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره چرایی عدم آبگرفتگی بخشی از نقاط هور، گفت: این موضوع ناشی از اختلاف ارتفاع طبیعی زمین در منطقه هور است.
آب سر بالا نمی‌رود!
با وجود اینکه مخازن یک و 2 هورالعظیم از روزهای قبل در حال آبگیری بود، برخی تصاویری را از جلوگیری جاده شط علی برای ورود آب منتشر کردند که پس از چند ساعت مشخص شد آبراه‌هایی در ورودی مخازن یک و 2 وجود داشته و آب از آنجا در حال عبور است. پس از پر شدن مخازن یک و 2، روز گذشته تمام ظرفیت مخازن 3 و 4 این تالاب هم پر شد اما تاکنون مخزن شماره 5 پر نشده و برخی از سودجویان که تا اینجای کار مشخص شده تمام ادعاهای آنها دروغ بوده حالا متوسل به بهانه‌جویی در این باره شده‌اند. واقعیت این است که مخزن شماره 5 هورالعظیم در ارتفاع بالاتری قرار دارد و برای پر شدن نیاز است تا شهر رفزیه و سوسنگرد به طور کامل به زیر آب بروند.
 


Page Generated in 0/0064 sec