printlogo


کد خبر: 208433تاریخ: 1398/1/27 00:00
هورالعظیم کاملا زیر آب رفت
خوزستان همچنان در محاصره سیل

گروه اجتماعی:‌ با آغاز سال جدید حدود ۱۳ استان کشور درگیر بارش‌های سنگین و وقوع  سیلاب و در نتیجه خرابی شدند که این وضعیت همچنان در چند استان ادامه دارد. استان‌های گلستان و لرستان درگیر خرابی‌های سیل هستند و در استان خوزستان پیشروی آب همچنان ادامه دارد. در این میان سامانه بارشی جدیدی استان‌های خراسان‌جنوبی و شمالی و خوزستان را درگیر کرده که احتمال وقوع سیلاب در این استان‌ها دور از انتظار نیست. این در شرایطی است که از همان ابتدای وقوع سیل، ارتش، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، هلال‌احمر، بسیج، گروه‌های مردمی و بنیاد برکت در حال امدادرسانی هستند.
عمق 2 متری آب در برخی مناطق
به گفته فرماندار حمیدیه که در شمال غرب اهواز واقع شده، عمق آب در این شهر به 2 متر می‌رسد. شاهین هاشمی با اشاره به آخرین وضعیت حمیدیه پس از سیل اخیر بیان داشت: عمق آب در شهر بین یک تا یک و نیم متر است که در برخی نقاط به 2 متر نیز می‌رسد. وی ادامه داد: برای اسکان مردم در شهر حمیدیه، 4 اردوگاه در نظر گرفته شده بود که هم‌اکنون بیش از 8 هزار نفر از همشهریان در این اردوگاه‌ها استقرار دارند. هاشمی عنوان کرد: برخی از روستاییانی که دارای احشام فراوانی هستند، در تپه‌های شنی اطراف روستای خود سکنی گزیده‌اند و همه امکانات نیز به آنها داده می‌شود.
بسته بودن 12 محور مواصلاتی
در روزهای اخیر شرق کشور نیز شاهد بارش‌های رگباری بوده که باعث ایجاد سیلاب شده است. در همین ارتباط استاندار سیستان‌وبلوچستان به میزان گفت: ۳۱۶ خانوار‌ در مسیر رودخانه کاجور در قصرقند را به مکان‌های امن منتقل کردیم. همچنین در منطقه مهرستان ۹۵ خانوار در روستا‌ها را از خانه‌های‌شان تخلیه کردیم و اسکان اضطراری دادیم. احمدعلی موهبتی با اشاره به آخرین وضعیت استان سیستان‌وبلوچستان پس از سیل اخیر بیان داشت: بارندگی‌های خوبی را در روز‌های اخیر در سطح استان سیستان‌وبلوچستان داشته‌ایم به طوری که برخی ایستگاه‌های سنجش استان تا ۸۵ میلیمتر بارندگی را گزارش کرده‌اند. وی ادامه داد: ۴۵ رودخانه استان در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت آبی خوبی داشته و برخی هم طغیان‌های شدیدی داشته و خسارت‌هایی را به روستا‌ها و شهر‌های محل گذر خود زده‌اند، مانند رودخانه‌ای که در منطقه «بنت» دیوار حفاظتی را خراب کرده است.
هورالعظیم کاملاً زیر آب رفت
معاون عملیات ناجا در حاشیه بازدید هوایی از مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: با وجود آبگرفتگی و سرازیر شدن آب در «هورالعظیم» و قطع ارتباط زمینی خوشبختانه از لحاظ امنیتی مورد خاصی گزارش نشده است. سردار حسین ساجدی‌نیا اظهار کرد: منطقه هورالعظیم کاملا زیر آب رفته است. وی افزود: در بازدیدی که از پاسگاه‌ها و گذرگاه‌‌های مرزی داشتیم، خوشبختانه مورد خاصی از لحاظ امنیتی با توجه به اینکه کل منطقه را آب گرفته نداشتیم. ساجدی‌نیا ادامه داد: به دلیل وجود سیل در تردد به صورت زمینی مشکل وجود دارد و از طریق هوا و با قایق‌ این ارتباط برقرار شده است. معاون عملیات ناجا تصریح کرد: خوشبختانه با حضور سازمان‌‌های امدادی در کنار نیروی انتظامی، ارتش و سپاه، خدمات‌رسانی‌ بخوبی انجام شده است. با مردم هم وقتی صحبت کردیم خوشبختانه مشکل امدادرسانی وجود ندارد. ساجدی‌نیا بیان داشت: در دشت آزادگان به‌واسطه آبی که سطح منطقه را فرا گرفته، ارتباط زمینی قطع شده و می‌طلبد مسؤولان ضمن حضور در این مناطق اگر مشکلی باشد، رفع کنند.
خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به تأسیسات برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه قریب به ۲۰۰ میلیارد ریال به تأسیسات و شبکه برق استان خسارت وارد شده است. علی‎اکبر نصیری با اشاره به توفان و بارش شدید و کم‎سابقه و وقوع سیل در سطح استان گلستان اظهار کرد: سیلاب در استان گلستان موجب قطعی برق ۴۰۵ روستای استان شده بود که با تلاش‎ها و پیگیری‎های مستمر مشکل قطعی برق آنها حل شده است. وی با بیان اینکه پس از وقوع سیل اقدامات فوری و عملیاتی برای کاهش خسارت سیل انجام شد، افزود: در همان روز نخست وقوع سیلاب برق ۳۴۵ روستا وصل شد و اقداماتی برای حل مشکل قطعی برق ۶۰ روستای باقیمانده که به‎دلیل رانش زمین، ریزش کوه، مسدود بودن جاده و ... بی‎برق مانده بودند، در دستور کار قرار گرفت.
12 روستا در شوشتر در محاصره سیلاب
فرماندار شوشتر گفت: ۱۲ روستا در محاصره سیلاب قرار دارند. حسین پنبه‌دانه‌پور اظهار کرد: بر اثر سیلاب ۴۲ روستا در شهرستان شوشتر در معرض خطر سیل بودند که آب به ۲۴ روستا وارد شد اما اکنون فقط 4 روستا دچار آبگرفتگی هستند. همچنین ۱۲ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفتند که همچنان نیز در محاصره هستند. وی افزود: راه ارتباطی ۲۱ روستا باز شد و روند بازگشت مردم به برخی روستاها آغاز شده اما شرایط هنوز عادی اعلام نشده است. فرماندار شوشتر با اشاره به آغاز ارزیابی خسارت واحدهای مسکونی از سوی بنیاد مسکن، عنوان کرد: حدود ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گندم، کلزا، سبزی و صیفی شهرستان شوشتر دچار خسارت شد که طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان میزان خسارت وارد شده است و در مجموع ۷۲‌رأس دام سبک و سنگین در سیلاب تلف شد.
 وی گفت: حدود ۲ میلیارد تومان تأسیسات و شبکه‌های گازرسانی شهرستان شوشتر دچار خسارت شد و تاسیسات آب روستایی ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت دید. پنبه‌دانه‌پور گفت: آب بیشتر مناطق روستایی وصل شده است.

دستور روحانی برای پرداخت مطالبات سیل ۹۵ خوزستان
معاون رئیس‌جمهور از دلخوری روحانی از تحقق نیافتن مطالبات مردم خوزستان برای سیل سال ۹۵ خبر داد.  حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به خوزستان و در جمع مردم شعیبیه با اشاره به اینکه حضور مسؤولان دولتی در این منطقه برای این است که مشاهدات خود از آخرین وضعیت منطقه را به رئیس‌جمهور اعلام کنند، اظهار کرد: یکی از اعضای دولت موضوع سیل سال 95 را در هیات دولت مطرح کرد که رئیس‌جمهور بشدت برافروخته شد و نمی‌دانست برای جبران خسارات سیل قول داده‌اند ولی در پیچ و خم‌های اداری افتاده است. وی افزود: رئیس‌جمهور به آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد خیلی سریع مطالبات سال 95 برآورده شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همچنین تصریح کرد: دولت در حال تجهیز منابع برای جبران خسارات سیل است و در کنار مردم خواهد بود. خیال مردم راحت باشد زیرا حل و فصل مسائل مربوط به سیل در اولویت دولت است.


Page Generated in 0/0071 sec