printlogo


کد خبر: 208444تاریخ: 1398/1/27 00:00
چگونه بین استقلال و صدر جدول فاصله افتاد؟
خودزنی

زهره فلاح‌زاده: در حالی به روزهای آخر لیگ نزدیک می‌شویم که امید قهرمانی استقلال در لیگ هر روز با بردهای متوالی تیم صدرنشین کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود؛ فصلی که آبی‌ها هم حسرت از دست دادن امتیازات اول فصل را می‌خورند و هم حسرت در‌گیری‌ها و حواشی‌ای که موجب برهم خوردن آرامش تیم‌شان شد؛ اتفاقاتی که در نهایت باعث شد این تیم براحتی میدان را برای رقبا خالی کند.
کارنامه بد در فصل نقل‌وانتقالات تابستانی
مهم‌ترین اتفاقی که باعث شد آبی‌ها فصل هجدهم را هم درست مثل 2 فصل گذشته بد شروع کنند و نتوانند مانند یک تیم مقتدر در لیگ ظاهر شوند، این بود که این تیم فصل نقل‌وانتقالات تابستانی هجدهم را به بدترین شکل ممکن گذراند؛ تیمی که ستاره‌های فصل گذشته خود را از دست داد و هرگز نتوانست جای خالی آنها را با بازیکن جدید پر کند. از دست دادن «امید ابراهیمی» هافبک و فرمانده تیم، «مجید حسینی» مدافع جوان و مستحکم، سرور جپاروف بازیکن طراح و تأثیرگذار و در نهایت «مامه تیام» ستاره بی‌چون و چرای فصل گذشته‌‌ موجب شد آبی‌ها نتوانند در لحظات واپسین نقل و انتقالات بازیکنانی همتراز آنها خریداری کنند. استقلال البته به اندازه 2 تیم بازیکن به جمع خود اضافه کرد که بسیاری از این بازیکنان حتی نتوانستند ۹۰ دقیقه بازی کنند. خرید 2 بازیکن خارجی به نام های «الحاجی گرو» و «مارکوس نویمایر» هم دوای درد آبی‌ها نشد و پس از نمایش ضعیف، این دو از تیم کنار گذاشته شدند. همین خریدهایی که از سر ناچاری و تنها برای پر کردن لیست انجام شد، استقلال را به تیمی از هم گسیخته تبدیل کرد که حداقل تا اواخر نیم فصل اول یارای مقابله با تیم‌های لیگ برتری را نداشت.
دعوای معاون باشگاه و سرمربی
بر کسی پوشیده نیست که علی خطیر، معاون ورزشی باشگاه استقلال و وینفرد شفر، سرمربی آبی‌ها با یکدیگر رابطه خوبی ندارند. در این بین معاون باشگاه بیشتر سعی داشته سکوت کند و در صحبت‌هایش بگوید مشکلی بین آنها وجود ندارد اما از طرف سرمربی تیم اوضاع کمی فرق می‌کند. شفر بارها در مصاحبه‌هایش با ایما و اشاره و متلک به خطیر، آرامش تیم را بر هم زده، البته گفته می‌شود معاون و سرمربی تیم پس از آخرین جلسه‌ای که بین اعضای هیات مدیره و این دو برگزار شد، با یکدیگر صلح کرده‌اند. به هر حال حداقل پس از این جلسه در مصاحبه‌های شفر متلکی نشنیدیم و باید دید چرا استقلالی‌ها دیر به فکر صلح و دوستی افتادند.
درگیری‌هایی که باعث اخراج باقری شد
این فصل استقلال روی آرامش را به خود ندید. بازیکنانی که شعار «باهم بودن» را مدام در پست‌های اینستاگرامی خود نشر می‌دادند، در عمل بر «بی‌هم بودن» تاکید داشتند؛ از مصاحبه‌های بد موقع بازیکن علیه مدیران تیم تا درگیری‌هایی که در روز بازی داربی ۸۹ پایتخت در بین دو نیمه و در رختکن ایجاد شد، همه گواه این مدعاست. درگیری‌های روز بازی با پرسپولیس منجر به جریمه شدن تعدادی بازیکن و اخراج هافبک آبی‌ها، فرشید باقری شد. باقری که روزهای خوبی را با استقلال سپری می‌کرد حالا به دلایل انضباطی 2 هفته‌ای از تیم کنار گذاشته شده است و هنوز هم باشگاه استقلال قصد بازگرداندن این بازیکن را ندارد. البته شاید هواداران استقلال هیچ‌وقت فرشید اسماعیلی را که در داربی خودسرانه توپ را برداشت و با یک ضربه چیپ پنالتی را هدر داد نبخشند؛ پنالتی‌ای که اگر گل می‌شد و استقلال این بازی مهم را نمی‌باخت، وضعیت تیم در جدول تغییر می‌کرد و شانس قهرمانی بیش از حالا بود. در واقع مهم‌ترین گمشده استقلال «یک رهبر» درون زمین است؛ رهبری که بتواند تیم را در میانه نبرد مدیریت کند.
نبود زمین تمرین مناسب
اما بدون شک یکی از دلایل مهم استقلال در نتیجه‌ نگرفتن در فصل هجدهم «نبود زمین تمرین مناسب» است. استقلالی‌ها بیش از ۶ زمین تمرین در این فصل داشته‌اند و به اصطلاح خانه به دوش بوده‌اند. استقلال ورزشگاه امام رضا را در اختیار دارد اما بیشتر تیم‌های پایه‌اش در این زمین حضور دارند. استقلالی‌ها چند روزی را در این زمین و در چمن مصنوعی تمرین کردند که آنها را در چند هفته با مشکلاتی مواجه کرد؛ مشکلاتی که صدای اعتراض پزشکان این تیم را هم درآورد و در نهایت مصدومانی را روی دست تیم گذاشت. گفته می‌شود آبی‌ها بزودی به ورزشگاه انقلاب می‌روند و هفته‌های پایانی لیگ را در این زمین تمرین می‌کنند. حال باید دید ورزشگاه انقلاب آخرین زمین تمرین استقلالی‌ها خواهد بود؟
مربی محبوب اما پرحاشیه
فرهاد مجیدی بدون شک محبوب‌ترین استقلالی بین هواداران این تیم است. زمانی که او به کادرفنی آبی‌ها ملحق شد با استقبال گرم طرفدارانش مواجه شد. خیلی‌ها وجود فرهاد را در تیم غنیمت می‌دانستند و می‌گفتند با حضور فرهاد، سکوهای ورزشگاه پر می‌شود اما مجیدی این روزها آرام نیست و در صفحات مجازی مدام در حال شیطنت است. البته او شاید نمی‌داند دارد غیرمستقیم به تیمش ضربه می‌زند و یک صحبت و حرکت او ممکن است فضای تازه آرام شده استقلال را تبدیل به یک میدان جنگ کند. پس از پخش فیلم درگیری لفظی‌اش با مامور پلیس راهور که باعث شد چند روزی تیم به حاشیه برود و آخر هم مجبور شد فیلم مربوطه را پاک و عذرخواهی کند، حالا پس از برد شیرین استقلال مقابل سپاهان در حالی که هم تیم به آرامش نسبی رسیده و هم هواداران خوشحال از نزدیک شدن به صدر بودند، گذاشتن استوری جنجالی فرهاد علیه امیر قلعه‌نویی آرامش استقلال را بار دیگر برهم زد. اینکه لزوم منتشر کردن چنین استوری‌ای در چنین روزی که استقلال بازی بزرگی را برده چه بوده، هیچ کس نمی‌داند. قطعاً مجیدی می‌داند حرفی که او‌ زده با جوابی از طرف قلعه‌نویی مواجه می‌شود و این درگیری‌ها ادامه یافته و به سکوها کشیده می‌شود.
در این بین چه کسی آسیب می‌بیند؟ بدون شک جواب تیم استقلال است و بس.
آبی‌ها دیر در صدد برطرف کردن نقص‌های خود برآمدند و شاید هفته پایانی لیگ با قهرمانی احتمالی رقیب سنتی‌شان تازه متوجه اشتباهاتی شوند که در طول فصل انجام داده‌اند.


Page Generated in 0/0060 sec