printlogo


کد خبر: 208491تاریخ: 1398/1/28 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر
تحریم‌های سیاسی برای جشنواره سینمایی!

محسن شهمیرزادی: نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور دبیر جشنواره و اصحاب رسانه صبح روز گذشته در پردیس چارسو برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، رضا میرکریمی در ابتدای این نشست با تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز همدردی با سیل‌زدگان کشور بیان داشت به دلیل این حادثه عواید حاصل از بلیت‌فروشی جشنواره به سیل‌زدگان اعطا خواهد شد. وی به تحریم‌های ظالمانه و بدون توجیه منطقی آمریکا اشاره کرد و گفت: این تحریم‌ها حوزه فرهنگ را هم نشانه رفته و برای جذب فیلم، خرید بلیت برای میهمانان، مرسولات پستی و... با مشکلاتی مواجه شدیم که قبلا تجربه نکرده بودیم. میرکریمی افزود: امسال یک حرکت سازمان‌یافته هم تلاش داشت میهمانان ما را از حضور در سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر منصرف کند اما خوشبختانه این تلاش‌ها چندان اثربخش نبود و بعد از جشنواره بیشتر درباره آن صحبت می‌کنم.
وی پیرامون بودجه این جشنواره افزود: غیر از اعتبار 5 میلیاردی وزارت ارشاد به دنبال منابع دیگری نیز بودیم. جشنواره سال قبل با صرف هزینه 8 میلیارد برگزار شد و امسال با افزایش شدید تورم و قیمت دلار تلاش کردیم بودجه رشد چشمگیری نداشته باشد و این افزایش را 10 درصد تخمین زدیم اما برخی بخش‌ها را کاهش دادیم. میرکریمی با اشاره به میهمان‌‌های خارجی این جشنواره اظهار داشت: 250 میهمان از کشورهای مختلف جهان داریم که توریست نیستند و این یک قدرت‌نمایی است تا ثابت کند کشور ما کشور امنی است. از این تعداد میهمان 28 نفر در دارالفنون حضور دارند، همچنین در کنار آنها 32 نفر هم از استان‌های ایران حاضر هستند. همچنین 80 میهمان بازار مشارکت می‌کنند.150 نفر هم کارگردان و هنرمند و مدرس سینما هستند. دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر همچنین اعلام کرد: امسال حدود 2000 فیلم در جشنواره ثبت‌نام کردند که این نشان می‌دهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است. وی افزود: 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش‌‌های مختلف نمایش داده می‌شود. 9 فیلم کوتاه و 14 فیلم بلند در این جشنواره رونمایی می‌شوند. 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای نخستین‌بار در آسیا نمایش داده می‌شوند که کسانی که با استانداردهای جشنواره‌‌های جهانی آشنا هستند تایید می‌کنند این اتفاق مطابق با استانداردهاست. میرکریمی همچنین درباره بخش فیلم‌‌های مرمت شده به بهانه 40 سالگی انقلاب بیان داشت: در همکاری با فیلمخانه ملی ایران بخش فیلم‌‌های مرمت شده طی سال‌‌های گذشته با استقبال زیادی روبه‌رو شده است و در این دوره نیز ادامه خواهد یافت. امسال به مناسبت 40 سالگی انقلاب اسلامی به فیلم‌‌های دهه 60 توجه ویژه شده است. وی با برشمردن فیلم‌‌های حاضر در جشنواره پیرامون آثار ایرانی جشنواره جهانی بیان داشت: بخش اصلی سینمای سعادت یا مسابقه بین‌الملل را با 15 فیلم داریم که از ایران فیلم‌های «مصائب شیرین»، «زغال» و «جهان با من برقص» حضور دارند. همچنین در بخش فیلم‌‌های کوتاه ایرانی «سرسام»، «یکدیگر» و «توقف» با فیلم‌‌های سایر کشورها رقابت می‌کنند. میرکریمی همچنین درباره بخش جلوه‌گاه شرق و فیلم‌‌های ایرانی حاضر در آن بیان داشت: بخش مهم دیگر از نظر ما جلوه‌گاه شرق است که به فیلم‌‌های کشورهای آسیایی و اسلامی می‌پردازد. در این بخش به دنبال کشف استعدادهای جدید در منطقه هستیم و فیلم‌‌های «جای خالی دوست»، «بی‌حسی موضعی» و «23 نفر» از ایران با سایر فیلم‌ها رقابت می‌کنند. میرکریمی سپس بخش‌های جنبی جشنواره را برشمرد و گفت: یکی از این بخش‌ها زیتون‌های شکسته بود که امسال با توجه به اینکه فیلم‌های خوبی دریافت کردیم به «شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)» تغییر نام داد و فرصت مطالعاتی خوبی برای دیدن زندگی مسلمانان در کشورهای جهان است.
دبیر این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به بخش «کمدی» گفت: منصفانه نیست که مخاطب صرفا فیلم‌های هنری را در جشنواره ببیند و با فیلم‌های نیمه‌تجاری دیگر کشورها آشنا نشود. بویژه که ما در کشورمان بیشتر با کمدی کلامی آشنا هستیم، نه تصویری. وی افزود: سال گذشته سینمای ایتالیا و گرجستان را مورد توجه قرار دادیم و امسال سینمای آلمان و چین را در دستور کار جشنواره قرار داده‌ایم. سینمای چین باید مقصد تجاری سینمای ما در آینده باشد و باید با این سینما آشنا باشیم که بشدت در حال توسعه است. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر به انتخاب داوران و تاکید بر جوانگرایی اشاره کرد که در میان اسامی داوران بخش بین‌الملل، نام نرگس آبیار و نوید محمدزاده هم به چشم می‌خورد و بهروز شعیبی نیز در بخش فیلم‌های اول داور است.
وی همچنین درپاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در صورت ادغام جشنواره جهانی و ملی آیا بر مسؤولیت خود باقی می‌ماند یا خیر، بیان داشت: وقتی چیزی را قبول نداشته باشم مسؤولیت آن را قبول نمی‌کنم. این تجمیع منطقا تصمیم درستی نیست. شهری به بزرگی تهران و با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر باید دست‌کم ماهانه یکبار یک رویداد بزرگ فرهنگی را برگزار کند. وضعیت در شهرهای دیگر از نظر رویدادهای فرهنگی و هنری بدتر است. وقتی می‌توان برای سینما 2 فرصت بهره‌برداری فراهم کرد، چرا این اتفاق نیفتد؟! من از این پیشنهاد دبیری احتمالی استقبال نخواهم کرد. ضمن اینکه آقای اربابی، از معاونان وزارت ارشاد که مسؤولیت تحقیق درباره این تجمیع را داشتند، نظرشان را صریحا اعلام کردند که این دو جشنواره ماموریت‌‌های جداگانه‌ای با اهداف و تاثیرات مستقل دارند، بنابراین ادغام تصمیم درستی نیست. اما من تا جایی که دبیری جشنواره در بخش جهانی را برعهده دارم کارم را درست انجام می‌دهم.


Page Generated in 0/0154 sec