printlogo


کد خبر: 208499تاریخ: 1398/1/28 00:00
تطمیع اقتصادی ائتلاف متجاوز سعودی برای تاثیرگذاری بر حاکمیت نظامی خارطوم نتیجه داد
نظامیان سودان در یمن می‌مانند

گروه بین‌الملل: همزمان با وعده تطمیع اقتصادی عربستان‌سعودی و امارات، شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد، نیروهای سودانی در ائتلاف متجاوز عربی در یمن باقی می‌‌مانند. محمد حمدان‌دقلو، سخنگوی این شورا در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی سودان گفت: به تعهدات‌مان در قبال این ائتلاف پایبند هستیم و تا زمانی‌که ائتلاف اهداف خود را محقق کند، نیروهای‌مان در یمن باقی می‌مانند. این اعلامیه به فاصله یک روز بعد از آن اعلام شد که عربستان‌سعودی و امارات در بیانیه‌هایی با تأکید بر حمایت از شورای نظامی انتقالی سودان، وعده تسهیل ارائه کمک‌‌های مالی به این کشور بحران‌زده را مطرح کردند تا بدین طریق با آرام کردن جو عمومی در سودان، زمینه توسعه حضور نظامی سودان در یمن را هم فراهم کنند. واقعیت آن است که از جسم بی‌جانی به نام «ائتلاف عربی تحت امر سعودی در یمن» مدت‌هاست فقط یک نام بی‌مسما باقی مانده است و این به اصطلاح ائتلاف اکنون تنها با حضور 3 کشور عربستان، سودان و امارات شناخته می‌شود که خروج احتمالی سودان- که دولت مخلوع عمرالبشیر در اواخر عمرش در همین مسیر خروج قدم می‌گذاشت- می‌تواند ضربه‌ای سهمگین و البته جبران‌ناپذیر به رویای 5 ساله 2 ولیعهد شرور، یعنی محمد بن‌سلمان و محمد بن‌زاید در تصرف یمن وارد کند. مبتنی بر یک آمار، حدود 25000 نیروی سودانی همچنان در یمن مشغول جنگ هستند که هر کدام به شکلی ماهانه میان 1000 تا 1500 دلار حقوق از سعودی دریافت می‌کنند. بدیهی است چنانچه در سایه تداوم فشار جریان اپوزیسیون در سودان، شورای انتقالی نظامی از تصمیم خود درباره مشارکت نظامی در جنگ یمن عقب‌نشینی کند، آنگاه پروژه اعلام شکست امارات - سعودی در یمن با سرعتی دور از انتظار رقم خواهد خورد. اگر چه تحولات سودان نشان می‌دهد فاصله گرفتن سریع شورای نظامی انتقالی جدید به ریاست عبدالفتاح البرهان عبدالرحمن، از سعودی و امارات قدری بعید به نظر می‌رسد ولی در مقابل، شدت فشارهای منتقدان و اپوزیسیون بر حاکمیت نظامی جدید در کنار تعمیق آگاهی‌های آنان نسبت به مداخلات امارات و عربستان در امور سودان (بویژه طی روزهای سرنوشت‌ساز اخیر) به اندازه‌ای هست که این مساله را به رویایی دست‌نیافتنی بدل نکند.
ضرب‌الاجل اتحادیه آفریقا به شورای نظامی سودان
شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا در نشست روز دوشنبه در پایتخت اتیوپی، برای انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی در سودان مهلت 15 روزه‌ای را تعیین کرد. بانکولی ادیوه، رئیس کنونی این شورا، ضمن تأکید بر ضرورت احترام به خواسته ملت سودان، گفت: «ما برکناری رئیس‌جمهور قانونی و انحلال دولت را بشدت محکوم می‌کنیم و با انحلال پارلمان و انتقال قدرت به ارتش به مدت 2 سال مخالف هستیم و از پیامدهای آن بر شرایط منطقه و قاره آفریقا نگرانیم. اگر شورای نظامی انتقالی سودان ظرف 15 روز آینده قدرت را به دولتی مدنی واگذار نکند، عضویت این کشور در اتحادیه آفریقا به حالت تعلیق در خواهد آمد».  شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا یکی از مهم‌ترین بازوهای این اتحادیه است که مسؤولیت حفظ صلح و ثبات را در این قاره برعهده دارد. پنجشنبه گذشته با بالا گرفتن اعتراضات مردمی در سودان و به منظور کنترل اوضاع، ژنرال عوض بن‌عوف، وزیر دفاع و یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به کانون قدرت، بیانیه برکناری عمرالبشیر از 3 دهه ریاست بر کشور و نیز برقراری 3 ‌ماه حالت فوق‌العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد را قرائت کرد. ژنرال بن عوف اعلام کرد یک شورای انتقالی نظامی به مدت 2 سال اداره سودان را برعهده خواهد گرفت و از آن پس حکومتی مردمی بر سر کار خواهد آمد. در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراض‌های عمومی به حکومت ژنرال‌ها، بن عوف، وزیر دفاع البشیر از راس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به عبدالفتاح البرهان عبدالرحمن داد. ولی این عزل و نصب‌ها، دامنه اعتراضات در سودان را، که از 19 دسامبر گذشته آغاز شده، کم نکرده است. هزاران معترض سودانی همچنان با تجمع مقابل وزارت دفاع اعلام کردند تا زمان انتقال فوری قدرت به یک دولت مدنی، در خیابان‌ها باقی خواهند ماند.
امتناع سودان از تحویل البشیر به لاهه
شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد برای تحویل عمرالبشیر به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه، دولت منتخب باید تصمیم بگیرد و این موضوع به این شورا مرتبط نیست. دیوان بین‌المللی کیفری خواستار تحویل رئیس‌جمهور مخلوع سودان به این دادگاه به اتهام جنایات جنگی شده است.
 


Page Generated in 0/0209 sec