printlogo


کد خبر: 208500تاریخ: 1398/1/28 00:00
چهارگوشه

قطع کامل همکاری ناتو و روسیه
روسیه از قطع تمام همکاری‌هایش با ناتو خبر داده است. الکساندر گروشکو، معاون وزیر خارجه روسیه که نماینده دائم مسکو در ناتو بوده است، اعلام کرد: ناتو دیگر رویکرد مثبتی نسبت به روابط با روسیه ندارد. وضعیت کنونی بازتاب وضعیت دوران جنگ سرد است. این دیپلمات روسی به ناتو درباره هر گونه حمله نظامی علیه روسیه هشدار داد و گفت: همه امیدوار هستند چنین اتفاقی نیفتد، زیرا اگر چنین مساله‌ای رخ دهد یک فاجعه انسانی اتفاق می‌افتد. بتازگی یکی از مقامات پیشین ارتش آمریکا درباره نبود ارتباطات میان مسکو و واشنگتن ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد «اشتباهات و سوءبرداشت‌ها» می‌تواند منجر به جنگ هسته‌ای شود. ناتو همکاری نظامی و غیرنظامی‌اش با روسیه را سال 2014 در پاسخ به الحاق شبه‌جزیره کریمه به مسکو به حالت تعلیق درآورد. از آن زمان تا کنون تنش‌ها میان دو طرف گسترش یافته است.

نخست‌وزیر عراق، امروز در ریاض
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، امروز در راس هیاتی بلندپایه متشکل از وزیران خارجه، انرژی، نفت و بازرگانی، وارد عربستان سعودی می‌شود. عادل عبدالمهدی در جریان این سفر با پادشاه و ولیعهد سعودی دیدار خواهد کرد. یک منبع عراقی در این‌باره تصریح کرد به دلیل فشارها بر دولت عراق، عربستانی‌ها تا بدین لحظه شاهد جدیت این کشور برای اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان دو طرف نبوده‌اند، بدین ترتیب عبدالمهدی در این سفر می‌خواهد به آنها اطمینان دهد که این توافقنامه‌ها در مسیر درست خود در جریان است. اخیرا یک هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی عربستان به عراق سفر کرده بود.

رزمایش هوایی مشترک رژیم صهیونیستی و امارات!
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، یگان هوایی این رژیم مانور مشترکی را با یگان هوایی امارات، یونان و ایتالیا در پایگاه اندرافیدا در یونان برگزار کرد. طبق گزارش این شبکه عبری زبان، در مانور یادشده مقابله با تهدیدات مختلف از سوی دشمنان طرف‌های شرکت‌کننده شبیه‌سازی شد. فرمانده پایگاه هوایی رامتا دیوید اسرائیل که در این مانور شرکت داشت، گفت: فرمانده یگان جنگنده‌های اماراتی با هیات اسرائیلی دست داده و از عملکرد خلبانان اسرائیلی تقدیر کرد. همچنین این شبکه اسرائیلی گزارش داد، مانور مشترک اسرائیل با کشورهای یادشده بر همکاری نظامی موجود میان این طرف‌ها تاکید دارد و در آینده نیز مانورهای مشترک مشابهی اجرا خواهد شد.

هشدار ونزوئلا  درباره تجاوزآمریکا و شرکا
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه با درج پیامی در حساب کاربری توئیتر خود، به جامعه جهانی و نهادهای چندجانبه درباره وقوع توطئه‌ای جنایتکارانه علیه ونزوئلا هشدار داد.«دلسی رودریگز» آمریکا، برزیل و کلمبیا را متهم به زمینه‌چینی برای انجام اقدام نظامی علیه کشورش کرد. اظهارات او در تأیید سخنان «ساموئل مونکادا» سفیر دائم ونزوئلا در سازمان ملل ایراد می‌شود که از طریق توئیتر از برگزاری یک نشست مخفی در واشنگتن در روز 10 آوریل خبر داده بود. به‌گفته مونکادا، موضوع این جلسه در ارتباط با ایجاد جنگ در ونزوئلا بوده است. معاون مادورو ضمن اینکه استفاده از گزینه نظامی در ونزوئلا را جنایت علیه بشریت توصیف کرد، شهروندانی را که با چنین توطئه‌های بین‌المللی همسویی می‌کنند نیز در بروز این جنایت قریب‌الوقوع شریک دانست. این در حالی است که حتی گروه لیما، متشکل از کشورهای آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی که مخالف حکومت قانونی کاراکاس هستند نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای (منهای ایالات متحده) بار دیگر مخالفت خود را با استفاده از نیروی نظامی برای حل‌وفصل بحران ونزوئلا اعلام کرد. این گروه که در آن مکزیک، شیلی و اکوادور به عنوان مخالفان نسبی سیاست هرج‌ومرج‌طلبی دولت ترامپ در آمریکای لاتین نیز حضور دارند ضمن آنکه از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای خارجی خواسته تا خاک ونزوئلا را ترک کنند از سازمان ملل نیز خواسته  تا کمک‌های ضروری انسان‌دوستانه را هر چه سریع‌تر برای مردم ونزوئلا و مهاجران این کشور تامین کند.
 


Page Generated in 0/0076 sec