printlogo


کد خبر: 208528تاریخ: 1398/1/29 00:00
گزارش «وطن امروز» از رونمایی مجموعه شعر «یحیی» تازه‌ترین اثر سیدحمیدرضا برقعی
جشن تولد یحیی

محسن شهمیرزادی: چند قدم بالاتر از کافه کتاب تازه‌تاسیس نشر اسم، شاعران و اهالی ادب برای جشن تولد کتاب «یحیی» گرد هم آمده بودند؛ جشن تولدی که استقبال بالای مخاطبان از آن باعث شد برخی حاضران در انتهای سالن و به شکل ایستاده برنامه را دنبال کنند. تازه‌ترین اثر سیدحمیدرضا برقعی اگرچه عمدتا شامل اشعاری می‌شد که پیش از این منتشر شده بودند اما گردهم آمدن این اشعار در یک کتاب موجب شده بود آیینی به همین بهانه در خانه مهر امام رضا(ع) برگزار شود. در این‌ آیین که عصر روز سه‌شنبه 27 فروردین ماه برگزار شد، شاعران و شخصیت‌های هنری چون دکتر محمدعلی مجاهدی، قاسم صرافان، دکتر اسماعیل آذر، نجم‌الدین شریعتی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، هادی جان فدا، حنیف طاهری و... حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم که با اجرای محمدجواد شرافت برگزار شد، دکتر محمدعلی مجاهدی از بزرگان شعر فارسی و استاد حمیدرضا برقعی در سخنانی با اشاره به کتاب جدید این شاعر اظهار داشت: من با تورق اجمالی یحیی این اثر را بهتر و وزین‌تر از سایر کتاب‌های پیشین حمیدرضا برقعی دیدم. یحیی سیر تکاملی و رشد خط فکری ایشان را نشان می‌دهد؛ سیر تفکری که مشخص است و در آن تفکر ولایی مشهود بوده است. وی با اشاره به اهمیت شعر‌ آیینی و قلمروی قدسی آن بیان داشت: قلمروی شعر‌ آیینی، قلمروی پررمز و راز است و با قلمروی مطلق شعر فارسی تفاوت می‌کند. ما در شعر‌ آیینی با مقولات بسیاری از جمله توحید، اخلاق، معرفت، عرفان، پایداری، عزت نفس، مکارم اخلاقی، بیداری و رهایی اجتماع و در نهایت شعر ولایی مواجه هستیم. در آثار جناب برقعی وجهی از شعر‌ آیینی یعنی شعر ولایی خودنمایی می‌کند. البته ایشان آثار اجتماعی تاثیرگذاری هم دارند اما در حوزه شعر ولایی که آثارشان را مقایسه می‌کردم، کاملا رشد و تکامل آن در این کتاب مشخص بود. این استاد ادبیات فارسی همچنین افزود: در شعر‌ آیینی خصوصا شعر ولایی که یک قطعه از قلمروی شعر‌ آیینی است، ما با آینه‌هایی رو‌به‌رو هستیم که وسعت وجودی هر کدام از این‌ آینه‌ها فرامرزی و متصل به امر قدسی است. ما وقتی به این اقیانوس ناپیدا متصل می‌شویم، عطش‌مان روزافزون می‌شود. خصوصا آنکه اگر توفیق خلوت‌هایی را داشته باشیم که در آن خلوت ما باشیم و او! حتی سکوت ما در آن خلوت فریادهایی را در آینده نه‌چندان دورمان طنین‌انداز خواهد کرد. این شعر‌ آیینی یک شعر قدسی است و شاعر قدسی هم می‌طلبد. همین که انسان بتواند به نام این عزیزان اثری بیافریند، مطمئن باشد مهر قبولش هم روی آن حک شده است. اذنی که برای خلق اثر می‌دهند، مهر قبول هم رویش می‌خورد. آنها در بسته می‌خرند. سپس استاد مجاهدی در ادامه مراسم شعری توحیدی با محوریت درخت قرائت کردند. حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی نیز در این مراسم با اشاره به شخصیت و فعالیت‌های سیدحمیدرضا برقعی اظهار داشت: ایشان یکی از بهترین شاعران جوان روزگار ما در عرصه شعر‌ آیینی و غیر‌آیینی هستند. فعالیت وی علاوه بر شاعری، در حوزه‌هایی چون برگزاری محافل ادبی بویژه جلسات پنجره در سال‌های مختلف قابل توجه است که تنها بخشی از کارنامه درخشان ایشان محسوب می‌شود. حجت‌الاسلام محمدزمانی همچنین با قرائت شعری عاشورایی تحسین حاضران را برانگیخت.
پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم نیز در این مراسم اظهار داشت: ما تلاش داشتیم 5 کتاب جناب برقعی را در یک بسته به نام «پنجره» منتشر کنیم اما نمی‌دانیم آیا به نمایشگاه خواهد رسید یا خیر. وی با بیان اینکه چاپ 810 کتاب شعر در 10 سال کار بسیار سنگینی است، اظهار داشت: مشقت این کار زمانی بیشتر می‌شود که ما فقط در حوزه تخصصی نشر کتب شعر کار ‌کنیم و در کنار این، 10 سال فعالیت طاقت‌فرسا که موجب شده است کمتر شعر بگویم، فشار روحی بسیاری را بر من وارد کرده است. اسماعیل آذر نیز با تجلیل از شخصیت سیدحمیدرضا برقعی و شعری که حجت‌الاسلام محمدزمانی قرائت کرد، شعر فارسی بعد از دوران سنایی را متاثر از قرآن دانست و از همین رو سراسر شعر فارسی را شعری‌ آیینی دانست که بر مصدر این گونه شعری قرآن تجلی دارد. تا جایی که فقط فردوسی 1400 بار در ابیات خود قرآن و آیات را مورد توجه قرار داده است. همچنین به گفته قاسم صرافان، شعر نخستین ‌ابیاتی که از سیدحمیدرضا برقعی شنید، شوری حماسی در وی خلق کرد و موجب آفرینش کتاب «حیدرانه» شد. وی آن شعر حماسی را «مولای ما نمونه دیگر نداشته است» خواند و به بیان خاطره خواب شب گذشته‌اش پرداخت که سیدحمید برقعی با دستخط ناخوانایی کتاب جدید خود را به صرافان هدیه کرده است که البته در انتهای مراسم نیز برقعی به عمد و با دستخطی ناخوانا کتاب خود را به صرافان هدیه داد. صرافان نیز در این شب شعر، شعری با محوریت امیرالمومنین(ع) قرائت کرد. در ادامه مراسم همچنین هادی جانفدا و محمدمیرزایی به شعرخوانی پرداختند و نجم‌الدین شریعتی نیز برای صحبت درباره شخصیت سیدحمیدرضا برقعی روی صحنه آمد و با بیان اینکه شعر آیینی مظلوم است، خواندن این اشعار در ابتدای برنامه سمت خدا را نیز یکی از راه‌حل‌های شخصی خود برای رهایی شعر آیینی از غربت عنوان کرد.  در انتهای این مراسم نیز سیدحمیدرضا برقعی با بیان اینکه جز چند شعر مابقی اشعار حاضر در کتاب پیش از این منتشر شده‌اند، به همراه سایر شاعران از این اثر رونمایی کرد.


Page Generated in 0/0068 sec