printlogo


کد خبر: 208540تاریخ: 1398/1/29 00:00
اخبار

شاخص بورس از قله پایین آمد
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران پس از رکوردشکنی روزهای قبل، دیروز با عقب‌نشینی ۱۹۷۲ واحدی به رقم ۱۹۹ هزار و ۹۱۸ واحد رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۲۶۴ واحد افت کرد و به رقم ۳۹ هزار و ۴۷۰ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران دیروز به بیش از ۷۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. در این روز معامله‌گران بورسی بیش از 5/6 میلیارد برگه بهادار، اوراق و حق‌تقدم و سهام شرکت‌ها را به ارزش ۹۹۵ میلیارد تومان و در قالب ۳۰۲ هزار نوبت معامله داد و ستد کردند. در فرابورس نیز شاخص کل ۴۳ واحد افت کرد و به رقم ۲ هزار و ۴۱۴ واحد رسید.


چند تن کالای اساسی تخلیه شد؟
در سال 97 بالغ‌‌بر 19 میلیون و 556 هزار و 761 تن کالای اساسی به ارزش 9 میلیارد و 617 میلیون و 651 هزار و 807 دلار در گمرکات تخلیه شد. بر این اساس ذرت با 2 میلیارد و 107 میلیون و 882 هزار دلار، برنج با یک میلیارد و 614 میلیون و 212 هزار دلار، دانه‌های روغنی با یک میلیارد و 373 میلیون و 709 هزار دلار، دارو با یک میلیارد و 131 میلیون و 169 هزار دلار، روغن‌های خوراکی با یک میلیارد و 43 میلیون و 971 هزار دلار، گوشت قرمز با 786 میلیون و 338 هزار دلار، کنجاله سویا با 651 میلیون و 244 هزار دلار، جو با 602 میلیون و 631 هزار دلار، کود با 203 میلیون و 772 هزار دلار و قند و شکر با 102 میلیون و 721 هزار دلار به ترتیب 10 قلم عمده کالاهای اساسی وارداتی در سال 97 بوده‌اند. واردات برنج با 33 درصد، گوشت قرمز با 14 درصد، کنجاله سویا با 29 درصد و جو با 16 درصد رشد در ارزش دلاری، بیشترین تغییرات را نسبت به سال 96 داشته‌اند. در همین باره مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک گفت: در حال حاضر ۸۵هزار TEU کانتینر کالا در بنادر کشور رسوب شده است. ارونقی افزود: از این میزان، ۶۴ هزار کانتینر مربوط به بندر شهید رجایی، ۶۴۰۰ کانتینر مربوط به بندر امام خمینی(ره)، ۶ هزار کانتینر مربوط به بندر بوشهر، ۴ هزار کانتینر مربوط به خرمشهر، ۳۵۰۰ کانتینر مربوط به بندر چابهار و ۱۱۰۰ کانتینر مربوط به باقی بنادر کشور است.


تعیین افزایش ضریب حقوق کارکنان
هیأت وزیران میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال ۱۳۹۸ را تعیین کرد. به گزارش تسنیم، بر اساس تصمیم هیأت وزیران، حداقل حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مبلغ 15میلیون و 630 هزار ریال تعیین شد به طوری که حداقل افزایش حقوق نسبت به سال 1397 از مبلغ 4میلیون و 400 هزار ریال کمتر نباشد. حقوق کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح نیز 18 درصد افزایش می‌یابد. همچنین حداقل حقوق بازنشستگان به میزان 15 میلیون و 785 هزار ریال و حداکثر حقوق آنان نیز 7 برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.


تأمین نیازهای اصناف با بازپرداخت  ۶ ماهه
«با کمک اتحادیه‌ها، اتاق‌های اصناف و دیگر دستگاه‌ها، در حال برنامه‌ریزی هستیم که واحدهای صنفی سیل‌زده بتوانند اجناس مورد نیاز را با بازپرداخت ۶ ماهه تهیه کنند». غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی با بیان این مطلب در استان گلستان گفت: اصناف و بازاریان کشور در مرحله دوم کمک‌رسانی خود به‌دنبال کمک به راه‌اندازی دوباره واحدهای صنفی آسیب‌دیده هستند و برای تحقق این امر حمایت‌های کالایی خواهند داشت و کمک می‌کنند آنها دوباره به چرخه اقتصادی بازگردند. حسن‌پور ادامه داد: طرحی در دستور کار داریم که هر بازاری یک کالای اساسی را برای کمک به سیل‌زدگان تهیه کند و در اختیار مردم سیل‌زده قرار گیرد. وی با اشاره به آغاز اردوی جهادی خیران اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی در استان گلستان، تصریح کرد: اقلام مورد نیاز مردم و اصناف منطقه احصا شد و فعالان این بخش متعهد شدند در آغاز مرحله دوم کمک‌رسانی یک میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی تهیه و در اختیار سیل‌زدگان استان قرار گیرد.


Page Generated in 0/0057 sec