printlogo


کد خبر: 208585تاریخ: 1398/2/2 00:00
اعتبارات جدید برای مناطق سیل‌زده اعلام شد
ساخت مسکن رایگان و پرداخت 4 نوع وام کم‌بهره

گروه اقتصادی: معاون وزیر راه‌وشهرسازی از تخصیص ۲۴ هکتار زمین برای آغاز بازسازی‌ها در پلدختر و خرم‌آباد خبر داد. علی نبیان با بیان این مطلب اظهار داشت: در گام نخست 24 هکتار زمین برای آغاز بازسازی‌ها در پلدختر و خرم‌آباد به سیل‌زدگانی که واحدهای مسکونی خود را از دست داده‌اند تخصیص یافته است. به گزارش تسنیم، نبیان افزود: 2 قطعه زمین به مساحت 14 هکتار و 4 هکتار در پلدختر و همچنین یک قطعه زمین به مساحت 6 هکتار در خرم‌آباد برای احداث واحدهای مسکونی مردم سیل‌زده لرستان از سوی سازمان ملی زمین و مسکن تخصیص یافته تا در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد. وی تصریح کرد:‌ هماهنگی‌های لازم با دیگر بخش‌های وزارتخانه از جمله معاونت مسکن و ساختمان برای احداث واحدهای مسکونی در حال انجام است. از سوی دیگر منصور نویریان، مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد وزارت راه‌وشهرسازی به صورت رایگان برای مردم سیل‌زده خانه می‌سازد.  نویریان همچنین با اذعان به اشتباه مدیران در تدوین طرح جامع شهرهای معمولان و پلدختر گفت: ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها و محدود کردن حریم و بستر رودخانه و عدم لایروبی آن اشتباهاتی است که منجر به خسارات فراوان در این شهرها شد. وی با  اعلام اینکه واحدهای مسکونی پلدختر و معمولان که در حریم رودخانه‌ها ساخته شده و در سیل ویران شدند، دیگر در مکان قبلی احداث نخواهند شد، گفت: برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده که در مسیر رودخانه‌ها قرار داشته‌‌اند مکان‌یابی‌ انجام می‌شود. وی اضافه کرد: در مناطقی که مردم خود توان ساخت‌وساز دارند با تخصیص زمین و ارائه تسهیلات، ساخت‌وساز توسط مردم آغاز خواهد شد و در غیر این‌صورت برای مردمی که از نظر مالی توان احداث واحدهای مسکونی خود را ندارند، دولت و وزارت راه‌وشهرسازی به صورت رایگان خانه می‌سازد.
تسهیلات بلاعوض برای سیل‌زدگان
همچنین معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به احیای اشتغال از دست رفته و تأمین معیشت پایدار آسیب‌دیدگان سیل گفت: برآورد اولیه مجموع خسارات سیل به تعاونی‌های روستایی12 استان کشور بیش از 100 میلیارد تومان است. محمدجعفر کبیری با بیان این مطلب افزود: هفته جاری دولت تسهیلات بلاعوض و ارزان‌قیمت برای سیل‌زدگان را اعلام می‌کند که در قدم اول صدور ضمانتنامه یک میلیارد تومانی برای تعاونی‌هاست. به‌گفته وی، در قالب طرح امید تا سقف 500 میلیون ریال برای تأمین لوازم خانگی در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد و هر فردی که درخواست بدهد، می‌تواند از این وام استفاده کند.  وی با بیان اینکه طرح وفاق نیز برای تسهیل خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان اجرا می‌شود، گفت: در این طرح تسهیلاتی با اقساط بلندمدت و نرخ 4 درصد که سقف آن 5 میلیون تومان است در اختیار سیل‌زدگان قرار می‌گیرد اما اقساط ماهانه آن را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌کند. همچنین این وزارتخانه ساخت 150 خانه روستایی سیل‌زده را متعهد شده است.
پرداخت ۴ نوع وام کم‌بهره
مدیر امور اعتباری بانک مسکن نیز از اختصاص۱۸۰میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت انواع تسهیلات به هموطنان سیل‌زده خبر داد که شامل یک بسته اعتباری برای پرداخت 4 نوع تسهیلات شامل تسهیلات مسکن روستایی، تسهیلات مسکن شهری، تسهیلات تعمیرات و معیشت است. محمدحسن علمداری ادامه داد: هموطنان خسارت‌دیده از سیل در 8 استان کشور می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن از این تسهیلات استفاده کنند. وی افزود: نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی معادل 4 درصد و نرخ سود تسهیلات مسکن شهری معادل 5 درصد است.
راه‌آهن جنوب مسدود است
در همین حال مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جدیدترین وضعیت ریلی محور شمال و جنوب را تشریح کرد. سعید رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در محور شمال نیز قطارها تا گرگان امکان سیر دارند، ادامه داد: محور ریلی جنوب به 3 دلیل بازسازی خط در محل ایستگاه نظامیه که بر اثر آب‌شستگی شدید قسمت کوچکی از خط رخ داد، آب‌شستگی شدید خط در ایستگاه بامدژ و نیز بازسازی اختیاری محور لرستان در حال حاضر مسدود است. وی همچنین درباره برآورد خسارات وارده به شبکه ریلی کشور، تصریح کرد: آنچه تاکنون می‌توان پیش‌بینی کرد خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شبکه ریلی کشور است.
 


Page Generated in 0/0127 sec