printlogo


کد خبر: 208595تاریخ: 1398/2/2 00:00
مرگ خاموش فعالان فرهنگی و اجتماعی در زندان بن‌سلمان
رژیم سعودی به مشاور زن خود رحم نکرد

گروه بین‌الملل: یکی از معدود زنان به کار گرفته شده در رژیم سعودی و حامی سرشناس حقوق زنان در عربستان بازداشت شد. این در حالی است که بن‌سلمان، ولیعهد همه‌کاره ریاض اخیرا با ژستی حقوق بشری به امید بیرون آمدن از گرداب رسوایی قتل فجیع جمال خاشقجی، وعده آزادی فعالان زن عربستانی را داده بود. اما حساب توئیتری «معتقلی الرأی إن السلطات السعودیه» - بازداشت‌شدگان عقیده در رژیم سعودی- فاش کرد که نه‌تنها اغلب این خانم‌ها به رغم وعده و وعید مقامات به خانواده‌ها و نزدیکان‌شان همچنان در زندان به سر می‌برند، بلکه یکی از مطرح‌ترین چهره‌های فعال در زمینه حقوق بانوان نیز بازداشت شده است.
به گزارش عربی 21، «میساء المانع» مشاور سابق دولت سعودی و از زنان فعال در پویش رانندگی بانوان و از طرفداران اعطای حق رأی به بانوان عربستانی در انتخابات شوراهای شهر در جریان موج جدید بازداشت نویسندگان و دانشگاهیان این کشور توسط نیروهای بن‌سلمان به زندان انداخته شده است. خانم میساء المانع در سال ۲۰۱۵ خود نامزد انتخابات شورای شهر ریاض شده بود و انتشار برنامه‌های انتخاباتی‌اش در یوتیوب و توئیتر با حمایت بن‌سلمان که آن زمان تازه به همراه پدرش به قدرت رسیده بود مواجه شد اما امروز او نیز به یکی دیگر از نخبگان عربستانی قربانی جنون قدرت‌طلبی پسر شاه بیمار سعودی تبدیل شده است. شیخه العرف و خدیجه الحربی از جمله دیگر نویسندگان زن هستند که چند روز پیش و حتی بی‌هیچ سابقه انتقادی از رژیم سعودی بازداشت شدند. خدیجه الحربی به همراه همسر نویسنده‌اش «ثمر المرزوقی» در زمره فعالان فرهنگی و اجتماعی و اساتید دانشگاهی مذکری هستند که اخیرا زندانی شده‌اند. «یزید الفیفی» روزنامه‌نگار، «انس المزروع» استاد دانشگاه، «محمد الصادق» نویسنده، «فهد اباالخیل»، «بدر الابراهیم» و «صلاح الحیدر» از دیگر افراد بازداشت شده هستند که الابراهیم و الحیدر دارای تابعیت آمریکا نیز هستند.
حساب توئیتری «بازداشت‌شدگان عقیده در رژیم سعودی» همچنین فاش کرد که شیوع برخی بیماری‌های مهلک میان فعالان فرهنگی و اجتماعی در بند بن‌سلمان، ده‌ها تن از آنان را در معرض مرگ خاموش قرار داده است. این حساب دیروز متن زیر را منتشر کرد: «اخبار انتشار سرطان پوست و معده در میان زندانیان عقیده به‌واسطه عواملی چند تایید شده است از جمله وضعیت غیربهداشتی سلول‌ها، امتناع زندان‌بان‌ها از رسیدگی به سلامت محبوسان و نگهداری نامطلوب غذایی که توسط رژیم در اختیار آنان قرار می‌گیرد».


Page Generated in 0/0070 sec