printlogo


کد خبر: 208631تاریخ: 1398/2/3 00:00
اخبار

وزیر امور اقتصادی و دارایی: بورس تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس گفت: بورس سال گذشته دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکت‌های جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. فرهاد دژپسند با اشاره به اینکه اوضاع متغیرهای اقتصادی در سال ٩٧ قابل قبول نبود که این موضوع نگران‌کننده است، گفت: هر چند در پایان نیمه نخست پارسال شرایط مطلوب نبود، اما مدیریت مناسبی برای برگرداندن ثبات در اقتصاد انجام شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای سال گذشته برخی نرخ رشد اقتصادی را تا منفی ١٥ درصد نیز اعلام کرده بودند و در این زمینه هر دلسوز اقتصادی از این برآوردها احساس نگرانی می‌کرد، بنابراین لازم بود ثبات به اقتصاد باز‌گردد. وی با بیان اینکه این نگرانی‌ها باید این اهتمام را ایجاد می‌کرد که اول متغیرها را کنترل کنیم، اضافه کرد: در این زمینه در نیمه دوم سال گذشته سعی شد این روند درپیش گرفته شود و تورم ماهانه از آبان‌ماه ٩٧ به تدریج رو به کاهش نهاد و بیکاری نیز کنترل شد. دژپسند ادامه داد: برخی متغیرهای اقتصادی در سال ٩٨ منجر به جهش نرخ برخی کالاها شده است و پیش‌بینی‌ها برای سال‌جاری وضعیت خوبی را نشان نمی‌دهد، اما برآوردها و پیش‌بینی‌ها صرفاً یک علامت است و باید از این پیش‌بینی‌ها و برآوردها، برای اعمال مدیریت بهتر بهره گرفت و امور را اصلاح کرد. وی همچنین گفت: فرصت در بخش تولید وجود دارد و برای اقتصاد کم‌عمق ایران که در آن حجم فعلی نقدینگی خیلی بالاست، اگر این نقدینگی درست هدایت شود، می‌تواند به عنوان یک فرصت مطرح باشد. دژپسند با اشاره به اینکه بانک، بورس و بیمه باید نقش خود را درست ایفا کنند، ادامه داد: بورس سال گذشته دوره‌ای طلایی داشت و برای ورود شرکت‌های جدید به بازار اولیه تسهیلاتی ارائه شد ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

برخی استارتاپ‌ها هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند
معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی شرکت‌های استارتاپی هفته‌ای ۱۰ درصد رشد می‌کنند، گفت: با اقدام خوب بورس در راه‌اندازی تابلوی شرکت‌های دانش‌بنیان، رشد خوبی در انتظار این شرکت‌هاست. سورنا ستاری گفت: بانکداری از بین نخواهد رفت، اگر چه شکل ظاهری بانکداری در حال تغییر است و بانک‌ها باید به فین‌تک‌ها بیشتر وارد شوند و بیمه‌ها نیز باید به این فرآیند بپیوندند. وی افزود: تابلوی دانش‌بنیان در بورس و فرابورس نصب شده و صندوق‌های خطرپذیر نیز در این رابطه فعال است. نمی‌توان با وام ایجاد اشتغال کرد. استارتاپ با سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر توسعه می‌یابد و با وام کاری از پیش نخواهد برد. وی با بیان اینکه استارتاپ‌‌‌هایی داریم که هفته‌ای
10 درصد رشد می‌کنند، گفت: با اتفاقات خوبی که در بورس رخ داده و تابلوی شرکت دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است، رشد خوبی در این حوزه را انتظار داریم. اگر می‌خواهید جوانان در کشور بمانند، باید روی آنها سرمایه‌‌گذاری کرد.

کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: با اقداماتی که انجام شد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که در پایان مهرماه ۹۷ به ١٨٢ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در پایان بهمن به ١٦٦ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. اکبر کمیجانی با بیان اینکه سقف عمومی ٥٠ میلیون تومانی در تراکنش‌های بانکی، محدودیت ظهرنویسی و مهلت استفاده از چک عملاً توانست جلوی رونق عملیات را بگیرد، گفت: استفاده گواهی سپرده ریالی در سال ٩٦ به سمتی رفت که نرخ سود به ۲۰ درصد برسد که حجم معتنابهی از سپرده‌ها جمع شد؛ سررسید این سپرده‌ها در سال ٩٧ بود و این نگرانی وجود داشت که این سپرده‌ها به سمت بازارهای سوداگرانه فرار کند اما این موضوع کنترل شد و البته در بهمن ٩٧ نیز انتشار گواهی ۲۰ درصدی توانست بالای ٤٠هزار میلیارد تومان منابع را بلوکه کند. قائم‌مقام بانک مرکزی به راه‌اندازی عملیات بازار باز اشاره کرد و گفت: دستورالعمل عملیات بازار باز که در شورای پول و اعتبار مصوب شده، یک ابزار مهم است و مقدمات لازم برای راه‌اندازی آن فراهم شده است؛ راه‌اندازی این بازار علاوه بر ایجاد امکان خرید و فروش اسناد بین بانک مرکزی و بانک‌ها، منجر به ساماندهی اضافه برداشت و خطوط اعتباری بانک‌ها خواهد شد. وی افزود: بدهی بانک‌ها یکی از مؤلفه‌های مهم در پایه پولی است که به دلایل مختلف باعث رشد بدهی شده بود که با اقدامات انجام شده این بدهی که در پایان مهرماه ۹۷ به ١٨٢ هزار میلیارد تومان رسیده بود در پایان بهمن به ١٦٦ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
 


Page Generated in 0/0061 sec