printlogo


کد خبر: 208648تاریخ: 1398/2/3 00:00
نهمین انفجار در سریلانکا، تعداد قربانیان به 290 کشته و 500 زخمی رسید
ردپای شبکه‌ای بین‌المللی در عید پاک خونین

فردای عید پاک خونین مسیحیان سریلانکا که به قتل 290 نفر و زخمی شدن 500 تن طی 8 بمب‌گذاری عمدتا انتحاری در کلیساها و هتل‌ها منجر شد، نهمین بمب هم در نزدیکی یک کلیسا در کلمبوس منفجر شد. نهمین انفجار دیروز در حالی رخ داد که نیروهای امنیتی سریلانکا در حال خنثی کردن یک بمب بودند که داخل یک ون در پایتخت کار گذاشته شده بود. این بخشی از عملیات کشف و خنثی‌سازی پلیس  در سراسر این جزیره در جنوب شبه‌قاره هند بود که جز این به کشف ۸۷ چاشنی بمب دیگر در ایستگاه مرکزی اتوبوس شهر کلمبوس انجامید.
ماموران امنیتی مدعی شده‌اند این چاشنی‌ها توسط یک گروه محلی سلفی و تکفیری به نام «جماعت توحید» پنهان شده بودند و در همین راستا دیروز «راجیتها سناراتنی» وزیر بهداشت سریلانکا با وجود دراز کردن انگشت اتهام به سوی این گروه تروریستی، سلسله بمب‌گذاری‌های مخوف روز 21 آوریل را کار یک شبکه گسترده بین‌المللی دانست. همچنین «مایتریپالا سریسالا» رئیس‌جمهور سریلانکا که از نیمه شب دوشنبه در این کشور «وضعیت اضطراری ملی» و حکومت نظامی اعلام کرده از کشورهای خارجی درخواست کرد در پیگیری ارتباطات بین‌المللی با این حملات کمک کنند. راشاتودی به نقل از نیروهای امنیتی سریلانکا گزارش کرد دست‌کم ۳۲ تبعه خارجی در میان قربانیان این حادثه حضور داشته‌اند که ملیت آنها آمریکایی، انگلیسی، ترکیه‌ای، هندی، چینی، دانمارکی، هلندی و پرتغالی بوده است. یک مقام امنیتی توضیح داده است: «فکر نمی‌کنیم این حملات توسط گروهی که محدود به این کشور هستند، انجام شده باشد. یک شبکه بین‌المللی وجود داشته است که بدون کمک آنها، چنین حملاتی پیش نمی‌رفته است». «هارین فرناندو» وزیر ارتباطات سریلانکا نیز در یک پیام توئیتری، یادداشتی از پلیس این کشور را که مربوط به ۱۱ آوریل می‌شد منتشر کرد که در آن هشدار داده  شده بود گروه «جماعت توحید» درصدد بمب‌گذاری کلیساهای کاتولیک و کمیسیون عالی هند است. این گروه سلفی مورد حمایت رژیم سعودی در سال ۲۰۰۴ بنیانگذاری شده و در اصل در «تامیل نادو»، جنوبی‌ترین بخش شبه‌جزیره هندوستان که نزدیک به جزیره سیلان واقع شده، مستقر است؛ منطقه‌ای که قوم تامیل در آن اکثریت را دارد و با تامیل‌های جدایی‌طلب در شمال جزیره سیلان احساس همبستگی می‌کنند. به عبارت دیگر این گروه تروریستی قصد بهره‌برداری از انگیزه‌های تامیل‌های شورشی با سابقه جنگ‌های خونین با دولت‌های دهلی‌نو و کلمبوس در جهت راه‌اندازی جنبشی تکفیری شبیه داعش را در شبه قاره دارد.
اما در شرایطی که هنوز گروه «جماعت توحید» یا هیچ گروه دیگری سلفی، تامیل، بودایی یا هندو مسؤولیت این حملات را بر عهده نگرفته و در حالی که کارشناسان بر این باورند چنین حملات گسترده‌ای نمی‌تواند تنها کار یک گروه محلی کوچک باشد، نگاه‌ها بیش از پیش متوجه احتمال خیزش دوباره ببرهای تامیل – شورشیان چپ‌گرای خواهان جدایی قوم تامیل در شمال جزیره سیلان – شده‌ است؛ آیا ارتباطی میان ببرهای تامیل و تکفیری‌های «جماعت توحید» وجود دارد؟
 


Page Generated in 0/0060 sec