بانک مرکزی در بخشنامهای به بانکها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرد: تمام خدمات بانکی به سپردهگذاران منوط به دریافت کد شهاب است و حسابهای دارای نقص اطلاعات هویتی و فاقد کد شهاب مسدود خواهد شد. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حسابهای بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، افزایش شفافیت تراکنشهای بانکی و مبارزه با پولشویی طی بخشنامهای به بانکها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد: تمام خدمات بانکی به سپردهگذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بر همین اساس بانکها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی را که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود کنند. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، بانکها و مؤسسات مالی برای صدور کد شهابی مشتریان، نیاز به در اختیار داشتن اطلاعات هویتی کامل مشتریان دارند؛ بر همین اساس باید نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و... از مشتریان که برای آنها کد شهاب در شبکه بانکی به دلیل نقص اطلاعات صادر نشده، اخذ شود تا کد شهاب صادر و حساب بانکی به کارکرد ادامه دهد و در غیر این صورت حساب بانکی مسدود خواهد شد؛ همچنین در صورت عدم اخذ کد فراگیر یا فیدا کد برای اتباع بیگانه، کد یادشده باید اخذ شود تا فعالیت حساب بانکی ادامه داشته باشد. کد شهاب، شناسهای 16 رقمی یکتا و ضروری به شمار میرود که برای سهولت در خوانایی به صورت گروههای 4 رقمی تقسیم شده است؛ مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند و کد شهاب دریافت نکردهاند باید با مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب بانکی نسبت به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب اقدام کنند. در بخشنامه جدید سامانه نهاب که از سوی رئیس کل بانک مرکزی به مدیران شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، بانک مرکزی نسبت به برقراری ارتباط برخط با سامانه نهاب به عنوان مرحله جدید عملیاتیسازی سامانه نهاب در بانکها تاکید کرده است. در همین راستا بانک مرکزی تاکید کرده از ابتدای اردیبهشتماه سال جاری علاوه بر مسدودسازی برداشت از حساب اشخاص حقیقی فاقد شناسه شهاب، از هر گونه ارائه خدمت در سامانههای ملی پرداخت از جمله ساتنا، پایا، چکاوک و... جلوگیری شود. برخی بانکها از جمله بانک مسکن در راستای اجرای دستور بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه به مشتریانی که دارای نقص اطلاعات هستند، اعلام کردند نسبت به رفع نواقص اقدام و کد شهاب دریافت کنند؛ در همین راستا بانک مسکن و برخی بانکهای دیگر تاکید کردند از یکم اردیبهشتماه حساب مشتریان فاقد کد شهاب مسدود شده است. بانک مرکزی به بانکها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرده باید ارتباط برخط سامانه را با بهروزرسانی زیرساختهای فنی برقرار کنند و با اعلام به مشتریان نسبت به تکمیل اطلاعات حساب بانکی مشتریان اقدام شود تا ریسک شهرت ایجاد نشود. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی ارائه خدمات بانکی به اشخاص حقیقی منوط به داشتن شناسه شهاب عنوان شده و پس از تاریخ اول اردیبهشتماه بانکها به صورت قانونی امکان ارائه خدمات به مشتریان حقیقی که شناسه شهاب برای آنها صادر نشده نخواهند داشت و حساب بانکی این افراد مسدود میشود، بر همین اساس مشتریان بانکی که نقص اطلاعات دارند یا کد شهاب برای آنها صادر نشده باید هر چه سریعتر به محل افتتاح حساب برای ارائه اطلاعات هویتی و رفع نواقص به منظور صدور کد شهاب اقدام کنند.