printlogo


کد خبر: 208698تاریخ: 1398/2/4 00:00
در واکنش به اقدام کاخ سفید در لغو معافیت‌های خرید نفت ایران
اروپا:‌متأسفیم!

کاخ سفید روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا معافیت 6 ماهه 8 کشور کره‌جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان برای خرید نفت از ایران را دیگر تمدید نخواهد کرد. این معافیت‌ها هفته آینده به پایان می‌رسد و دولت آمریکا اعلام کرده است دیگر آن را تمدید نخواهد کرد و بر اساس قوانین داخلی آمریکا درباره تحریم نفتی ایران، هر کشوری اقدام به خرید نفت از ایران کند؛ مشمول مجازات‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، این اقدام آمریکا در واقع تکمیل حلقه تحریم نفتی ایران و خلاف مفاد برجام است. با این وجود اما اروپایی‌ها که در عمل آنها نیز همانند آمریکا از برجام خارج شده‌اند و تنها در اعلام موضع، حضور خود در این توافق را اعلام می‌کنند؛ در واکنش به این اقدام کاخ‌سفید تنها به ابراز تاسف بسنده کردند! بر اساس این گزارش، سخنگوی اتحادیه اروپایی، از عدم تمدید معافیت‌های نفتی مشتریان ایران توسط ایالات متحده آمریکا، ابراز تأسف کرد.
به گزارش اسپوتنیک، «مایا کاسیانچیچ» سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر لغو معافیت‌های مشتریان نفتی ایران گفت: «ما از بیانیه اخیر ایالات متحده آمریکا  مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی، بسیار متأسفیم. این اقدام بیش از پیش اجرای توافق هسته‌ای را ضعیف می‌کند. تا زمانی که ایران به اجرای کامل و مؤثر برجام پایبند است، ما به عنوان اتحادیه اروپایی، به این توافق متعهد خواهیم ماند».
ابراز تاسف اروپایی‌ها در حالی است که 3 کشور اروپایی حاضر در برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان در عمل هیچ‌کدام از تعهدات برجامی خود را انجام نمی‌دهند و در عمل، آنها نیز به تبعیت از آمریکا، از این توافق خارج شده‌اند. با این حال آنها با گرفتن ژست حضور در برجام، به دنبال نگه داشتن ایران در برجام و تداوم محدودیت‌های هسته‌ای ایران هستند. بنابراین آنچه در عمل اتفاق افتاده است؛ خروج علنی و رسمی آمریکا از توافق هسته‌ای و خروج عملی و غیررسمی و غیرعلنی اروپا از برجام است. از سوی دیگر اروپا در حالی در واکنش به بی‌اعتبار شدن مفاد برجام تنها ابراز تاسف می‌کند که 3 کشور اروپایی حاضر در برجام 9 ماه پس از خروج آمریکا از این توافقنامه، درباره میزان پایبندی خود به توافق هسته‌ای، تنها اعلام کردند می‌توانند راهکار فروش کالاهای انسان‌دوستانه مانند فروش غذا و دارو به ایران را اجرایی کنند. این بسته اروپایی که در ایران به INSTEX معروف شده به این معناست که حالا نزدیک به 4 سال پس از امضای برجام، بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران تعطیل مانده است و آمریکا نه تنها تحریم‌ها را علیه ایران باز اعمال کرده، بلکه اروپا نیز چیزی جز سیاست فروش غذا و دارو به ایران را روی میز حسن روحانی و محمدجواد ظریف نگذاشته است.
اعتراض چین، واکنش مشکوک هند
هندی‌ها در واکنش به اقدام کاخ سفید برای عدم معافیت‌های خرید نفت از ایران،
به گونه‌ای موضع گرفتند که به نظر می‌رسد به دنبال همراهی با این تصمیم آمریکا هستند. سخنگوی وزارت خارجه هند در این‌باره گفت: ما بخوبی خود را برای مواجهه با تأثیرات این تصمیم آماده کرده‌ایم. وزارت نفت و گاز طبیعی هند بزودی بیانیه‌ای در همین راستا منتشر می‌کند. دولت به همکاری با کشورهای شریک خود، شامل آمریکا برای یافتن راه‌های ممکن تأمین نیازهای مشروع هند در حوزه انرژی و منافع امنیت اقتصادی خود ادامه خواهد داد.
چینی‌ها اما به این تصمیم آمریکا معترض شدند. وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه اعلام کرد اعتراض رسمی خود را به آمریکا به دلیل توقف اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران ارائه داده است. سخنگوی وزارت خارجه چین پس از انتشار این خبر گفت: پکن به‌طور جدی با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا مخالف است. این تصمیم واشنگتن بی‌ثباتی در خاورمیانه و بازار جهانی نفت را تشدید خواهد کرد. وی ادامه داد: ما از آمریکا می‌خواهیم رویکردی مسؤولانه اتخاذ و نقشی سازنده ایفا کند، نه اینکه عکس آن را انجام دهد.


Page Generated in 0/0060 sec