printlogo


کد خبر: 208700تاریخ: 1398/2/4 00:00
آیاجامعه پزشکی توقع افزایش 70 درصدی تعرفه‌ها را دارد؟!
دست‌انداز تعرفه‌های پزشکی

گروه اجتماعی: بتازگی تعرفه‌های پزشکی برای سال 98 در 2 بخش دولتی و خصوصی به ترتیب 10 و 13 درصد افزایش یافت که مورد انتقاد جامعه پزشکی کشور واقع شده است. آنها این افزایش تعرفه‌ها را معقول نمی‌دانند و توقع افزایش 70 درصدی تعرفه‌ها را دارند! این در حالی است که این موضوع موجی از انتقاد‌ها را از سوی افکار عمومی جامعه و تعدادی از نمایندگان مجلس در پی داشته است. گفتنی است در روزهای گذشته تعدادی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی با انتقاد از میزان تعرفه‌های اعلام‌شده آن را غیرمنطقی دانسته‌اند. در یکی از اظهارنظرها علیرضا اسپید، نایب‌رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی گفته است: «براساس پیشنهادات در شورای عالی نظام پزشکی به این نتیجه رسیدیم که اگر ما امسال 70 درصد تعرفه‌ها را بالا ببریم با توجه به نرخ تورم تازه به نقطه صفر سال 97 می‌رسیم».
جامعه توان پرداخت ندارد
در همین باره عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: «با توجه به افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشکی که در سال ۹۴ اتفاق افتاد، جامعه در حال حاضر توان پرداخت بیش از اندازه اعلام شده را ندارد». بهروز بنیادی در ارتباط با افزایش تعرفه‌های پزشکی، به تسنیم اظهار کرد: برای اثبات معقول بودن یا نبودن افزایش تعرفه‌ها باید توجه کنیم آیا قیمت خدمات بهداشتی و درمانی در حد استطاعت مردم است یا خیر؟ شرایط پرداختی در نظام سلامت نباید به گونه‌ای باشد که بیمار برای تامین هزینه‌های درمانش ناچار به فروش زندگی‌اش باشد. بنیادی در همین باره افزود: با توجه به افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشکی که در سال 94 اتفاق افتاد، جامعه در حال حاضر توان پرداخت بیش از اندازه اعلام شده را ندارد. بنابراین جامعه پزشکی با در نظر گرفتن تمام مشکلات اقتصادی باید به دولت و مردم کمک کند تا از شرایط محاصره اقتصادی کنونی عبور کنیم.
برای مردم شکننده است
یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد از خواسته جامعه پزشکی مبنی بر افزایش تعرفه‌های پزشکی عنوان کرد: اگر قرار باشد تعرفه‌های پزشکی بیش از عددی که اعلام شده افزایش یابد، برای مردم بسیار شکننده خواهد بود. محمدحسین قربانی اظهار داشت: حوزه بهداشت و درمان متفاوت از حوزه‌های دیگر است، بنابراین نمی‌شود افزایش قیمت‌ها را در این حوزه با سایر حوزه‌ها مقایسه کنیم. قربانی با اشاره به یارانه تعلق گرفته به نظام سلامت، افزود: اگر قرار است یارانه‌ای در نظام سلامت به مردم تعلق بگیرد باید از طریق بیمه‌ها توزیع شود، چرا که توزیع یارانه باید از طریق یک مسیر قانونی انجام شود؛ 14 میلیارد دلار برای تامین کلاهای اساسی در نظر گرفته شد که به‌صورت مستقیم به دست مردم برسد اما امروز وضعیت توزیع گوشت نابسامان است. به همین منظور بهترین مسیر برای رساندن یارانه به‌صورت عادلانه به مردم در حوزه سلامت، توزیع از طریق بیمه‌هاست. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به افزایش تعرفه‌های پزشکی اظهار کرد: الزاما نمی‌توان تعرفه‌ها را متناسب با تورم افزایش داد. امروز بسیاری از مراجعه‌کنندگان برای دریافت خدمات سلامت، حتی توان پرداخت ویزیت پزشک را هم ندارند.
دخالت گروه‌های قدرت در تعیین تعرفه‌ها
اما در اظهار نظر دیگری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است: یکی از علل نارضایتی گروه‌های پزشکی از روند تعیین تعرفه‌ها، ناشی از دستکاری کتاب تعرفه‌ها توسط گروه‌های صاحب نفوذ در وزارت بهداشت است. حسینعلی شهریاری افزود: در حال حاضر بیش از 3 هزار کارشناس شنوایی‌شناسی و ۳۰۰ کارشناس ارشد این رشته در کشور فعالیت دارند که گلایه‌های آنها در زمینه تعرفه‌های شنوایی‌شناسی بحق است و ما قول می‌دهیم مسائل و مشکلات این رشته را پیگیری کنیم. وی با انتقاد از توزیع ناعادلانه نیروی متخصص در کشور، گفت: متأسفانه وضعیت توزیع نیروی متخصص در تمام رشته‌های پزشکی و... به گونه‌ای است که در یک خیابان صد تا مطب می‌بینیم و در یک شهرستان باید به دنبال نیروی متخصص بود. شهریاری در ارتباط با وضعیت تعرفه‌ها هم اظهار داشت: تعیین تعرفه‌ها هیچ ربطی به مجلس ندارد. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تعرفه‌ها ابتدا در شورای عالی بیمه به تصویب می‌رسد و متأسفانه وزیر بهداشت در این شورا تنهاست و سایر اعضای شورا که اغلب آنها بیمه‌ها هستند، با تعیین تعرفه‌های واقعی مخالفت می‌کنند، چون توان پرداخت آن را ندارند. شهریاری به دستکاری کتاب تعرفه‌ها که منجر به اعتراض برخی گروه‌های پزشکی شد، اشاره کرد و افزود: وقتی کتاب کالیفرنیا ترجمه شد، یکسری گروه‌های صاحب نفوذ در وزارت بهداشت، تلاش کردند در تعیین تعرفه‌ها دخل و تصرف داشته باشند و این باعث نارضایتی سایر گروه‌ها شد. وی گفت: به دنبال ایجاد نارضایتی و عدم توان بیمه‌ها برای پرداخت تعرفه‌های دست‌کاری شده، دوباره شاهد بودیم تعرفه‌ها را کاهش دادند که همین مساله نیز باعث شد موجی از نارضایتی در بین گروه‌های تعرفه‌دار ایجاد شود. وی ادامه داد: معتقدیم اگر نظارت بدرستی و دقت در روند بررسی تعرفه‌ها وجود داشته باشد، هرگز شاهد بروز این قبیل مشکلات و اعتراض‌ها نخواهیم بود.
 


Page Generated in 0/0071 sec