printlogo


کد خبر: 208711تاریخ: 1398/2/5 00:00
37 شهروند عربستان که عمدتاً شیعه و جوان بودند روز سه‌شنبه توسط رژیم سعودی گردن زده شدند
ادامه جنایات بن سلمان با چراغ سبز آمریکا

رژیم سعودی، نزدیک‌‌‌‌‌ترین شریک عربی آمریکا، اتحادیه اروپایی و اسرائیل، 2 روز پس از عید پاک و تنها یک روز پس از قول سرانش برای همکاری با واشنگتن در تحریم نفتی ایران، با چراغ سبز ترامپ دست به جنایتی نمادین زده و ۳۷ شهروند  عربستانی را که 33 تن از آنها جزو شیعیان این کشور بودند، گردن زد.
این اعدام‌ها در استان‌‌های مکه، مدینه، ریاض، القصیم، لاحساء‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عسیر و منطقه شیعه‌نشین الشرقیه انجام شد و سر بریده شده یکی از این شهدا نیز توسط جلادان سعودی به نمایش عمومی در آمد. این در حالی است که دست‌کم یکی از اعدام‌شدگان هنگام دستگیری و محاکمه به اتهام جرم ادعایی رژیم، کمتر از 18 سال سن داشته است.
این جنایت نمادین و سیاسی که در حقیقت ادامه همان روند سلاخی کردن خبرنگارانی مثل جمال خاشقجی توسط بن‌سلمان در روز روشن با چراغ سبز غرب است، فردای اعلان وزارت کشور سعودی مبنی بر دستگیری 13 نفر به اتهام اجرای «اقدامات مجرمانه علیه امنیت عربستان» رخ داد که نشان می‌دهد بخشی از اعدامی‌ها تقریبا بلافاصله پس از دستگیری و بدون طی کردن روند قضایی به دست جلادان رژیم ریاض سپرده شده‌اند. این اعدام‌ها 2 روز پس از حمله یکشنبه هفته جاری 4 فرد مسلح به یک پاسگاه پلیس در شمال ریاض انجام شد. بنا بر اعلام منابع امنیتی سعودی هر 4 فرد مسلح در جریان این حمله کشته شدند. با این حال دولت سعودی از ارتباط این اعدام‌ها به این حادثه سخنی به میان نیاورده است.
وزارت کشور سعودی بدون اشاره به ارتباط میان این گردن زدن‌ها و دستگیری‌ها و درگیری‌‌های اخیر اعلام کرد ۳۷ شهروند به اتهام تشکیل هسته‌های تروریستی، اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و ناامنی در کشور و آسیب زدن به صلح و امنیت اجتماعی اعدام شدند. این در حالی است که رژیم ریاض در روندی آشکار هر ساله شمار زیادی از مخالفان خود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند که شیخ نمر باقرالنمر روحانی برجسته آزادیخواه شیعه از سرشناس‌‌‌‌‌ترین این مخالفان بود و مهم‌ترین جرم او سخنرانی علیه پادشاه پیشین عربستان برشمرده می‌شد. 37 فرد اعدامی اخیر نیز عمدتا علما، طلاب و جوانان عربستانی بوده‌‌‌اند. کاربران شبکه‌‌های اجتماعی در عربستان با به اشتراک گذاشتن اسامی و تصاویر این شهدا ثابت کرده‌‌اند که اغلب آنها شیعیان منطقه قطیف یا علما و طلاب علوم دینی منطقه شرقیه بوده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز دیروز در بیانیه‌ای با استناد به گزارش‌‌های مستند دریافت شده از این اعدام‌ها و به نقل از «آدام کوگل» یکی از پژوهشگران حقوق‌بشری خود تاکید کرد از بین ۳۷ تبعه عربستانی که روز سه‌شنبه به جرم فعالیت‌‌های تروریستی گردن زده شده‌‌اند ۳۳ نفر به اقلیت شیعه این کشور تعلق داشته‌اند. حساب توئیتری فعالان شیعه عربستان با عنوان «اسیران به جرم کرامت» اعلام کرد برخی شهدای جنایت روز سه‌شنبه شاه سعودی و پسرش، روحانیان برجسته‌ای نظیر شیخ «محمد عبدالغنی العطیه» بوده‌اند.
دیده‌بان حقوق‌بشر اواخر آگوست 2018 در بیانیه‌ای تلاش مقامات سعودی برای اعدام فعالان حقوق‌بشری این کشور را اقدامی «وحشتناک» توصیف کرده بود بویژه که اغلب اعدام‌ها به ‌روش گردن زدن انجام می‌شود اما این موضوع با سکوت دولت‌ها و رسانه‌‌های جریان اصلی آمریکا و اروپا مواجه شده و می‌تواند به منزله تایید جنایت‌ها توسط متحدان سیاسی و شرکای اقتصادی ریاض در غرب باشد. روزنامه آمریکایی «یواس‌ای‌تودی» یکی از این اعدام‌شدگان را «مجتبی السویکت» معرفی کرد که سال 2012 در حالی که 17 سال داشت دستگیر شد، آن هم در شرایطی که از دانشگاه «میشیگان غربی» ایالات متحده پذیرش گرفته و در آستانه سفر به آنجا بود. دستگاه قضایی رژیم ریاض‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، السویکت را به سرپیچی از دستورات پادشاه، حمله، تیراندازی و زخمی‌ کردن نیروهای امنیتی متهم کرده بود اما به گفته سازمان‌‌های حقوق‌بشری، اعترافات کذایی درباره جرم‌‌های انتصابی به این جوان با ضرب و جرح او در زندان گرفته شده بود. «منیر عبدالله الادم» که پس از بازداشت در سال 2012 قدرت بینایی و شنوایی‌‌‌‌اش را بر اثر شکنجه‌‌های رژیم به طور کامل از دست داده بود و «حسین قصیم عبود» تاجر شیعه نیز که در سال 2013 در خودروی شخصی‌‌‌‌اش دستگیر شده بود، از دیگر قربانیان این جنایت جمعی هستند. «حسین الاحمدی» از زعمای شیعه شهر قطیف، «منتظر الثبیتی» فعال سیاسی شیعه و «هادی یوسف آل‌هزیم» دانشجوی نخبه که 5 سال پیش به خاطر ابراز عقاید سیاسی‌‌‌‌اش بازداشت شده بود هم در زمره قربانیان دژخیمان سعودی هستند. یکی دیگر از چهره‌‌های شاخصی که گردن زده شد «عبدالله سلمان الصریح» است که پیش از این به خاطر شکنجه‌‌ شدن وحشیانه توسط دژخیمان سعودی در ملأعام مشهور شده بود. پس از اینکه او سال 2014 دستگیر شد با شوک الکتریکی مورد شکنجه قرار گرفت و سپس به مدت چندین ساعت با دست از ستونی آویزان شد و با ضربات چکمه نظامیان رژیم، کابل و لوله‌‌های فلزی و لاستیکی مضروب شد. شکنجه‌ها به قدری سنگین بود که پدر عبدالله با دیدن آنها تاب نیاورد و به علت ضربه روحی شدید درگذشت.
محکومیت اعدام‌ها در عربستان توسط سازمان ملل
سازمان ملل متحد نیز به اعدام جمعی ۳۷ تبعه سعودی توسط حکومت ریاض واکنش نشان داد و این اقدام را محکوم کرد. میشل باشله، رئیس‌جمهور سابق شیلی و کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل دیروز ضمن محکوم کردن اعدام جمعی شمار زیادی از اتباع عربستان، نسبت به فقدان رویه‌‌های قانونی و منصفانه در دستگاه قضایی این کشور و نیز انتشار شایعاتی مبنی بر گرفتن اعتراف تحت شکنجه در بازداشتگاه‌‌های عربستان ابراز نگرانی کرد. او همچنین از
بن سلمان و دیگر مقامات ریاض خواست ضمن بازنگری در قوانین ضدتروریستی، از اجرای احکام قریب‌الوقوع اعدام بویژه حکم اعدام صادر شده برای 3 تن دیگر از متهمان پرونده‌‌های مشابه امتناع ورزند.
این در حالی است که رژیم سعودی به بهانه‌‌های واهی شهروندان دیگر کشورها را نیز که در عربستان شاغل هستند زندانی و اعدام می‌کند. بر اساس اطلاعات وزارت خارجه اندونزی، دولت سعودی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ برای ۱۰۳ کارگر اندونزیایی که عمدتاً مستخدمان خانگی در عربستان بوده‌اند، به اتهامات مختلف، حکم اعدام صادر کرد.
قربانی کردن جلوی صهیونیست‌ها و ترامپ
شبکه العالم در تحلیلی اعدام 37 شهروند عمدتا شیعه عربستانی را به مثابه قربانی کردن بن‌سلمان جلوی پای طرح صهیونیستی «معامله قرن» برای یهودی‌‌سازی کامل اراضی فلسطینی خواند. در این تحلیل با اشاره با فاصله بسیار کوتاه این اعدام‌ها و اعلام همکاری ریاض با واشنگتن در موضوع تحریم نفتی ایران، آمده است: به نظر می‌رسد هر اندازه احتیاجات ترامپ به سعودی در اقدام علیه ایران افزایش پیدا کند، به همان میزان باید منتظر اخباری بود به مراتب خشن‌تر از آنچه تاکنون از خشونت و خونریزی بن‌سلمان و حکومت قبیله‌ای عربستان شنیده شده است.
اعدام 37 مخالف سعودی در حالی است که هنوز پرونده قتل خاشقجی در میان افکار عمومی جهان باز است و واکنش‌ها به نقش بن‌سلمان در این قتل و حمایت تمام‌قد ترامپ از او هنوز خاموش نشده است. در چنین شرایطی و با چنین سابقه‌ای هیچ تردیدی باقی نمی‌ماند که 37 اعدام شده سعودی به قربانگاه تصمیم جدید ترامپ درباره ایران و حمایت تمام‌قد بن‌سلمان از آن فرستاده شده‌اند. معامله قرن در راه است و حسب اخبار تا یک ماه دیگر اعلام رسمی خواهد شد. ترامپ باید بر مساله اعدام‌‌های سعودی چشم ببندد و البته از آن حمایت کند و در مقابل انتظار داشته باشد بن‌سلمان و همراهان منطقه‌ای‌اش در آن زمان اقدام متقابل انجام دهند.


Page Generated in 0/0067 sec