printlogo


کد خبر: 208723تاریخ: 1398/2/5 00:00
اقدامات ضروری برای کاهش تأثیر تحریم جدید نفتی ایران چیست؟
همتی: توهم بر هم خوردن بازار ارز رفع شد

گروه اقتصادی: با گذشت 2 روز از اعلام رسمی ایالات متحده آمریکا برای پایان دادن زمان معافیت 8 کشور خریدار نفت ایران، شواهد حاکی از شکست تحریم‌‌های آمریکاست.  به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود اینکه دشمنان مردم ایران منتظر بودند با اعلام موضوع پایان معافیت خرید نفت کشورمان، قیمت ارز افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی کاهش پیدا کند اما این موضوع رخ نداد و کنترل شد. در همین باره عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی بعد از لغو معافیت‌های تحریم نفت ایران به چند نکته اشاره کرد.
1- توهم بر هم خوردن بازار ارز و ملتهب شدن آن که مدام از آن صحبت می‌شد، با مدیریت بانک مرکزی و اشراف آن بر بازار ارز، برای چندمین بار رفع گردید.
2- صفر کردن صادرات نفت نیز توهم است ولی هر مقدار کاهش در صادرات نفت و معادل ریالی درآمد دولت باید به فوریت از طریق صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها یا جبران آن از طریق سایر درآمدها و یارانه‌های پنهان جبران شود.
3- صادرات غیرنفتی باید بیش از گذشته تشویق شود. بانک مرکزی سیاست‌های ارزی خود را در راستای تشویق بیشتر صادرکنندگان به برگرداندن ارز خود به چرخه اقتصاد، تدوین خواهد کرد.
4- همانگونه که قبلا تاکید کردم امسال برای کشور سالی سرنوشت‌ساز است، لذا بایستی سیاست‌های اقتصادی و نحوه اداره کشور براساس اداره مطلوب این جنگ اقتصادی و کاهش فشار به مردم طراحی و به اجرا درآید. بایستی همه دولت را در نیل به موفقیت یاری کنند.
حرکت به سمت پتروشیمی‎‌ها
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: تحت هیچ شرایطی ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی‌فروشد؛ «تجربه کشور در مقابله با تحریم»، «مناسبات دوجانبه» و «توجه به این نکته که آمریکایی‌ها در دنیای امروز فعال مایشاء نیستند» 3 فاکتور مهم در این راستاست؛ لذا ایران فروش نفت مورد نیاز برای توسعه و پایداری کشور را خواهد داشت. وی این امر را آخرین تیر ترکش آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: به یاد بیاوریم در دوره تحریم‌های گذشته قبل از سال ۹۲ و ۹۳ دغدغه تحریم بنزین وجود داشت؛ آن زمان آنها بند ۱۵ ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد را در قالب قطعنامه آورده بودند و این دغدغه‌ در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت که یکی از آخرین تحریم‌ها تحریم بنزین خواهد بود، در حالی که اکنون کشور در حوزه بنزین به صادرات رسیده است. وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای مقابله با این اقدام وجود دارد، توضیح داد: ایران سیاست خود را به گونه‌ای پیش برده که می‌توانیم حداقل یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشیم؛ ضمن اینکه یک استراتژی کلان در کشور تدوین شده که نفت‌خام پالایش و تبدیل به دیگر محصولات شود که غیرقابل تحریم است. وی افزود: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند ایرانی‌ها به صورت منفعل با تحریم‌ها برخورد خواهند کرد اما واقعیت این است که سیاست کلی کشور مقابله فعال با تحریم‌هاست. فلاحت‌پیشه توضیح داد: آن بخش از نفت خامی که ما نمی‌توانیم صادر کنیم باید جذب پتروشیمی و سایر تولیدات انرژی و... در کشور شود و سود بهینه وارد کشور شود.
خریداران نفت ایران با آمریکا همکاری نمی‌کنند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره تحریم‌های نفتی گفت: اقدام آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی را باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد؛ مهم‌‌‌‌‌ترین سوال این است؛ آیا آمریکا می‌تواند به هدف خود یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران دست پیدا کند؟ پاسخ قطعا منفی است چون ایران مشتریانی دارد که دهه‌ها است با این کشور همکاری می‌کنند. رضا پدیدار گفت: به این سادگی نیست که کشوری بخواهد به دلیل تهدیدهای آمریکا، معامله با ایران را متوقف کند. پالایشگاه‌‌های این کشورها با نفت سبک و سنگین ایران تطبیق داده شده است. چند سال پیش که تحریم‌‌های گسترده سازمان ملل علیه ایران اتفاق افتاده بود و صادرات نفت ما کاهش چشمگیری داشت، باز هم کشورهای چین، هند، ژاپن، ترکیه و کره‌جنوبی به واردات نفت‌شان از ایران ادامه دادند. وی گفت: اگر قرار باشد از نفت ایران صرف‌نظر کنند، آن‌زمان خسارات اقتصادی قابل توجهی متوجه‌شان می‌شود. بنابراین از نظر اقتصادی، همکاری با ایران به نفع‌شان است اما از آنجا که موضوع نفت 2 بخش سیاسی و اقتصادی دارد باید دید در نهایت این کشورها چه تصمیمی می‌گیرند. این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: آنچه اکنون می‌بینیم این است که کشورهای طرف قرارداد ایران با اقدام آمریکا همراهی نکرده‌‌‌اند. مثلا چین با تصمیم آمریکا مخالفت کرده است. این کشور روزانه 753 هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد. همچنین هند و ترکیه نیز مخالفت خود را با عدم تمدید معافیت‌ها اعلام کرده‌‌‌اند. کره‌جنوبی هم هیاتی به آمریکا فرستاده تا درباره تصمیم جدید آمریکا مذاکراتی داشته باشد. وی تصریح کرد: تنها نتیجه تصمیم جدید آمریکا، افزایش قیمت نفت است؛ همان اتفاقی که اکنون هم رخ داده است و بررسی بورس لندن و نیویورک و شرق آسیا از رشد ناگهانی قیمت‌ها حکایت دارد.
 

فشارهای آمریکا کوتاه‌مدت است
علی گل‌مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهدیدهای آمریکا مبنی بر توقف صادرات نفت ایران گفت: واقعیت این است که آمریکا و همپیمانانش می‌دانند نقطه ضعف ایران کجاست و بر این اساس برنامه‌ریزی کرده‌اند. عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌دانند فشار به ایران فقط کوتاه‌مدت جواب می‌دهد و نمی‌توانند ایران را برای همیشه از بازار نفت خارج کنند زیرا این شرایط موجب می‌شود سخت‌ترین ضربه‌ها را خود آمریکایی‌ها متحمل شوند. به گفته نماینده مردم در مجلس، ما برای جبران این موضوع برنامه‌ریزی کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها موفق شوند و قطعا گزینه‌هایی را متناسب با سیاست‌های آمریکا روی میز داریم و اگر آمریکایی‌ها هر فشاری به ایران وارد کنند می‌توانیم گزینه‌هایی سخت در مقابل‌شان ایجاد کنیم.


Page Generated in 0/0596 sec