printlogo


کد خبر: 208753تاریخ: 1398/2/5 00:00
زمینگیر شدن نیروهای حفتر در ارتفاعات جنوب غربی طرابلس
وزیر دفاع لیبی ربوده شد

در حالی که پایتخت حقیقی لیبی توسط کودتاگران تحت امر مارشال حفتر به محاصره درآمده است، وزیر دفاع دولت وفاق ملی لیبی که مسؤول اصلی نیروهای مدافع طرابلس بود، ربوده شد. شبکه خبری «تی‌وی ۲۱۸» لیبی به نقل از منابع آگاه در طرابلس گزارش داد که عناصر مسلح ناشناس دوشنبه‌شب «عبدالله اوحیده» را در حالی که در دفترش حضور داشت با خود بردند.
یکی از نزدیکان اوحیده نیز در فیسبوک از قطع ارتباط با او از دوشنبه‌شب خبر داد. همزمان یک کاربر اینترنتی دیگر که خود را یکی از پسرعموهای اوحیده معرفی می‌کرد، ربایش او را به یکی از طیف‌‌های دولت وفاق نسبت داد و نوشت: وزیر دفاع توسط شخصی ملقب به «الصندوق» که یکی از فرماندهان گردان «النواصی» وابسته به وزارت کشور دولت وفاق ملی است ربوده شده است. این موضوع نشان از انشقاق جدی در ساختار دولت رسمی لیبی دارد. عبدالله اوحیده در پی برکناری مهدی البرغوثی از وزارت دفاع تشکیلات دولتی رسمی طرابلس بود ماموریت دفاع از این شهر در مقابل نیروهای حفتر را برعهده گرفت. به گزارش تارنمای «اخبار لیبیا»، چند روز پیش از ربایش اوحیده، «عبدالمجید الضبع» معاون دستگاه اطلاعات دولت وفاق ملی لیبی نیز ربوده شده بود که در آن ماجرا هم نام گردان «النواصی» به عنوان متهم اصلی به میان آمده بود.
این در حالی است که با گذشت21 روز از آغاز حملات به طرابلس، خلیفه حفتر، مارشال کودتاچی که فرماندهی نیروهای موسوم به ارتش ملی و برخی گروه‌‌های شبه‌نظامی متمایل به داعش و القاعده را در دست دارد، با وجود حمایت‌‌های گسترده آمریکا و اقمار عربی‌‌‌‌اش نظیر مصر، امارات و سعودی، با گذشت 20 روز هنوز موفق به ورود به داخل  طرابلس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پایتخت رسمی و مهم‌ترین شهر ساحلی لیبی نشده است. مارشال حفتر در راس نیروهای منسوب به شرق لیبی (به مرکزیت طبرق) که نام کودتای خود برای اشغال این بندر را «عملیات آزادی طرابلس» نهاده و نیروهای منسوب به غرب کشور یا ارتش دولت وفاق ملی، عملیات دفاع از شهر را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) می‌نامند.
در جدیدترین تحول، نیروهای مهاجم به‌رغم برخورداری از نیروهای بیشتر و تجهیزات نظامی پیشرفته‌‌‌‌‌‌تر مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود در ارتفاعات جنوب غربی طرابلس و موضع گرفتن در داخل شهر غریان شده‌اند. به گزارش الجزیره، یک منبع نظامی وابسته به دولت وفاق ملی اعلام کرد نیروهای مدافع شهر منطقه الهیره را در مجاورت شهر غریان به کنترل خود درآورده و با قطع مسیرهای ارتباطی نیروهای حفتر آنها را در داخل شهر غریان زمینگیر کرده‌‌اند به‌طوری که اجساد کشته‌ها و خودروهای منهدم شده آنها در این منطقه باقی مانده است. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که شهرک العزیزیه به کنترل کامل نیروهای دولت وفاق ملی درآمده است.
تعقیب قضایی فرزندان حفتر
«فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت وفاق ملی از مسؤولان قبرس خواست تا صدور گذرنامه قبرسی برای 4 تن از فرزندان حفتر به نام‌های خالد، صدیق، بلقاسم و صدام را متوقف کنند. او در نامه‌ای به وزیر کشور قبرس گفته است که فرزندان حفتر در قضایایی جنایی از جمله سرقت از بانک مرکزی لیبی و جرائم دیگر دست داشتند و تحت تعقیب قضایی هستند و ضروری است تا زمان صدور قرار بازداشت آنها از سوی اینترپل، صدور گذرنامه‌شان متوقف شود. وزارت کشور دولت وفاق ملی همچنین اعلام کرد اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد 4 فرزند مذکور حفتر از قبرس برای صدور گذرنامه تقاضا کرده‌اند. حفتر به پشتیبانی ریاض، ابوظبی و قاهره قصد دارد طرابلس، مقر دولت وفاق ملی را تصرف کند. حفتر، جنگ علیه طرابلس را عملیات آزادسازی طرابلس نامیده و فائز السراج (رئیس دولت وفاق ملی) نیز برای مقابله با این حمله، عملیات نیروهای خود را «برکان الغضب» (آتشفشان خشم) نامیده است.


Page Generated in 0/0062 sec