printlogo


کد خبر: 208754تاریخ: 1398/2/5 00:00
اخبار

نخست‌وزیر اسپانیا ائتلاف سیاسی با راست را رد کرد
نخست‌وزیر اسپانیا تشکیل دولت با حزب راست میانه «شهروندان» را در صورت پیروزی سوسیالیست‌ها در انتخابات پارلمانی رد کرد. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در حالی این مساله را مطرح کرد که انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه برگزار می‌شود. بر اساس نظرسنجی‌ها، حزب سوسیالیست اسپانیا در انتخابات پیشرو است اما حتی در صورت یک سناریوی موفقیت‌آمیز هم سانچز باید یک دولت ائتلافی تشکیل دهد یا دست‌کم برای ماندن در قدرت حمایت سایر احزاب در پارلمان را به دست آورد. در صورت پیروزی چپ‌گرایان در اسپانیا، این نخستین بار طی 3 سال اخیر است که در یک کشور اروپایی احزاب راست‌گرا نتوانسته‌‌اند قدرت را به دست گیرند. در حال حاضر اسپانیا با مساله مهاجران غربی قانونی از ساحل مدیترانه روبه‌رو است.

دیدار عون با سفیر سوریه در لبنان
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان با «علی عبدالکریم» سفیر سوریه در بیروت دیدار کرد. 2 طرف در این دیدار درباره موضوعات مورد توجه 2 کشور رایزنی کردند. رئیس‌جمهوری لبنان و سفیر سوریه همچنین در جریان این نشست درباره موضوع آوارگان سوری با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کردند. در حال حاضر تعداد زیادی از آوارگان سوری در شهرهای مختلف لبنان مقیم هستند.

شلیک موشک بالستیک «قاصف ۲K» به مواضع سعودی
سلسله عملیات‌ یگان موشکی ارتش یمن علیه مواضع سعودی‌ها در جبهه‌های مختلف نبرد ادامه دارد. بر اساس این گزارش، یگان موشکی یمن بتازگی یک موشک بالستیک دیگر به مواضع متجاوزان سعودی شلیک کرده است. طبق اعلام رسانه‌های یمنی، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با شلیک موشک بالستیک قاصف ۲K مواضع سعودی در شهر مرزی عسیر را هدف قرار دادند. رسانه‌های یمنی اعلام کردند عملیات مذکور در منطقه «الربوعه» اتفاق افتاده است. این در حالی است که عبدالمالک الحوثی در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه المسیره طی روزهای گذشته گفته بود جبهه مقاومت سلاح‌‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند مواضع متجاوزان در فرسنگ‌ها دور‌‌‌‌‌‌تر از یمن را مورد هدف قرار دهد.

ترامپ به لندن می‌رود
در حالی که کاخ سفید تایید کرد رئیس‌جمهور آمریکا سفری رسمی به انگلیس و دیداری با ملکه خواهد داشت، مردم انگلیس خود را برای برگزاری اعتراضات گسترده علیه دونالد ترامپ و سیاست‌های وی آماده می‌کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ملانیا همسر وی، دعوت الیزابت دوم، ملکه انگلیس برای سفر در روزهای سوم تا پنجم ماه ژوئن به انگلیس را قبول کردند و کاخ سفید و کاخ باکینگهام نیز این مسأله را تأیید کردند. تاکنون بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا از کاخ پادشاهی انگلیس بازدید کرده‌اند اما تنها برای جرج دبیلو بوش و باراک اوباما، رؤسای پیشین آمریکا ضیافت شام سلطنتی و دیگر تشریفات انجام شده است. همین اعلام تاریخ سفر ترامپ هفته‌ها پیش از آن، یکی از اقدامات بی‌سابقه بوده است اما مشخص نیست خانواده سلطنتی انگلیس چه تشریفاتی را برای ترامپ و همسرش در نظر گرفته‌اند. همچنین این احتمال وجود داردکه دونالد ترامپ در پارلمان انگلیس سخنرانی کند.

معترضان هنگ‌کنگی زندانی می‌شوند
سرانجام دادگستری هنگ‌کنگ پس از 5 سال حکم رهبران مخالف را صادر و آنها را به زندان محکوم کرد. روز چهارشنبه 9 تن از سران جنبش غرب‌گرا و ضدچینی موسوم به «اشغال مرکز» که در عین حال به دلیل استفاده نمادین اعضای آن از چتر به «جنبش چتر» نیز مشهور شده بود، در دادگاه گناهکار شناخته شدند. جرم 3 رهبر اصلی جنبش، برنامه‌ریزی و بسیج معترضان و اخلال در نظم عمومی اعلام شد و به این ترتیب بنی تای، استاد ۵۴ ساله حقوق و چان کین‌من، جامعه‌شناس بازنشسته ۶۰ ساله هر کدام به ۱۶ ماه زندان محکوم شدند و چو یو‌مینگ، کشیش بازنشسته ۷۵ ساله نیز به حبس تعلیقی محکوم شد. سال 2014 بود که با تحریک انگلیسی‌ها که هنوز نفوذ خود را در مستعمره سابق‌شان حفظ کرده‌‌‌‌اند، اعتراضاتی 79 روزه علیه حاکمیت چین بر این جزیره برگزار شد. صدها فعال سیاسی به نام طرفداری از دموکراسی خیابان‌های هنگ‌کنگ را اشغال کرده و خواستار برگزاری انتخابات آزاد شدند. فعالیت‌های این جنبش خشم مقامات پکن را برانگیخت و در عین حال باعث شکاف در دستگاه اداری هنگ‌کنگ شد.


Page Generated in 0/0066 sec