printlogo


کد خبر: 208758تاریخ: 1398/2/5 00:00
آکادمی اسکار سر حرفش ایستاد و قوانینش را برای تازه‌واردهای دنیای سینما عوض نکرد
آب سرد بر آرزوهای نتفلیکس!

محمد حسین‌آبادی: در روزهایی که خبر همکاری تازه لئوناردو دی‌کاپریو با گی‌یرمو دل تورو، کارگردان مکزیکی برنده اسکار و همچنین پیشتازی «انتقامجویان» جدید در گیشه سینماهای جهان در صدر خبرهای سینمایی قرار گرفته است، اعلام خبری از سوی آکادمی اسکار درباره عدم تغییر مقررات وضع شده‌اش درباره کمپانی‌های نمایش آنلاین تبدیل به بمب خبری سینمای جهان شد. براساس آنچه «ورایتی» منتشر کرده آکادمی علوم و هنرهای تصویری اعلام کرد قوانین مربوط به واجد شرایط بودن برای دریافت جایزه اسکار را تغییر نمی‌دهد و این به‌رغم آن است که کمپانی‌های نمایش آنلاین فیلم ممکن است در صورت تغییر مقررات بتوانند برای دستیابی به جایزه اسکار امیدوار شوند. نشست اعضای هیأت مدیره اسکار در حالی روز سه‌شنبه با محوریت این موضوع تشکیل شده که بنابر تصمیم اعضای این هیات هیچ فیلم بلندی نمی‌تواند نامزد کسب اسکار شود مگر اینکه 7 روز اکران در سینماها را با حداقل 3 بار نمایش در روز در لس‌آنجلس تجربه کرده باشد و قوانین موجود در این زمینه تغییر نخواهد کرد. جان بیلی، رئیس آکادمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از تجربه نمایش فیلم به عنوان بخشی از هنرهای تصویری حمایت می‌کنیم و قوانین ما اکنون شامل حال نمایش سینمایی است و با توجه به این امر هیأت انتخاب فیلم‌ها می‌توانند رقابت‌کنندگان برای اسکار را انتخاب کنند. انجمن درباره تغییرات شگرف در حال وقوع در صنعت بیشتر مطالعه خواهد کرد. البته همین تغییرات است که باعث شده‌ شایعات وسیعی پخش شود که تصمیم این جلسه نوعی مبارزه‌ بین قدیمی‌های دنیای فیلمسازی و کمپانی‌های اینترنتی فیلمسازی با جیب‌های پرپول خواهد بود. اما از نظر ما سرویس‌های استریمینگ بیش از همیشه میزبان استعدادهای درجه یکی هستند که دنبال آزادی خلاقانه و مدل‌های تجربی کار می‌گردند».
نکته جالب در ارتباط با این اتفاق اعتراضات اخیر استیون اسپیلبرگ، کارگردان سرشناس هالیوودی درباره حضور این کمپانی‌های اینترنتی در عرصه فیلمسازی بود. به اعتقاد اسپیلبرگ فیلم‌های سینمایی ساخته‌شده توسط کمپانی‌های نمایش آنلاین از آنجا که در سینماها به نمایش درنمی‌آیند، شایستگی حضور در رقابت اسکار را ندارند. البته با توجه به استقبال بسیاری از چهره‌های نامدار سینما از جمله مارتین اسکورسیزی به همکاری با کمپانی‌هایی همچون نتفلیکس و روند رو به رشد تولیدات این کمپانی و مجموعه‌های مشابه آن، به نظر می‌رسد این تصمیم آکادمی اسکار نمی‌تواند به شکل طولانی مدتی ادامه پیدا کند. تصمیمی که شاید در کوتاه مدت نتفلیکس و سایر کمپانی‌های تازه وارد دنیای سینما در عرصه تولید فیلم‌های سینمایی محدود کند اما بدون شک با توجه به سود سرشاری که همکاری با این کمپانی‌ها عاید فیلمسازان می‌کند، اسپیلبرگ و همفکرانش به همین سادگی نمی‌توانند این رقبای ساده را از میدان به در کنند.
 


Page Generated in 0/0066 sec