printlogo


کد خبر: 208767تاریخ: 1398/2/7 00:00
صادق ورمزیار در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»:
استقلال هنوز شانس صعود دارد

زهره فلاح‌زاده: استقلال در هفته چهارم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه محمد بن‌زاید شهر ابوظبی به مصاف الهلال عربستان رفت. آبی‌ها که در دور رفت حریف خود را شکست داده بودند، در صورت پیروزی در این دیدار شانس صعودشان از گروه مرگ بیشتر می‌شد اما برخلاف تصور هواداران، استقلال مقابل الهلال با نتیجه یک بر صفر شکست خورد تا حالا صعود به مرحله حذفی برای آبی‌ها به اما و اگر کشیده شود. به منظور بررسی عملکرد استقلال در دیدار با الهلال گفت‌وگویی با صادق ورمزیار، پیشکسوت آبی‌ها انجام دادیم.
***
 ارزیابی‌تان از بازی سه‌شنبه شب استقلال مقابل الهلال عربستان چیست؟
به نظر من این بازی را استقلال رفته بود نبازد که باخت. اگر تیم مثل بازی دور رفت برای بردن به میدان می‌رفت قطعاً می‌توانست پیروز شود. می‌توانستیم در ضدحملات از سد مدافعان و هافبک‌های الهلال عبور کنیم و به گل برسیم اما تیم برای نباختن و گل نخوردن وارد زمین شده بود که متأسفانه هم گل خوردیم و هم باختیم. هم چیدمان تیم تدافعی بود و هم تعویض‌ها خوب نبود. تیم چه یک بر هیچ می‌باخت چه 2 بر هیچ فرقی نداشت. به نظر من تعویض حیدری با غفوری تعویض خوبی برای اینکه تیم به گل برسد، نبود یا آمدن قائدی به زمین با وجود مدافعان قدبلند الهلال مثمرثمر نبود. استقلال به جای قائدی می‌توانست ایسما را زودتر به زمین بیاورد یا از مرتضی تبریزی بلندقامت استفاده کند.
 چرا استقلال بعد از ۱۰ نفره شدن الهلال خیلی دیر به فکر این افتاد یکی از هافبک‌های دفاعی‌اش را بیرون بکشد و تیمش را هجومی‌تر کند؟
وقتی تیم یک بر هیچ عقب است نباید با 2 هافبک دفاعی بازی کند. چشمی، کریمی، نورافکن و منشا بار دفاعی دارند. ما اگر ۲ تا ۹۰ دقیقه دیگه هم بازی می‌کردیم، نمی‌توانستیم با این ترکیب به گل برسیم. نمی‌دانم چرا شجاعیان تعویض شد؛ بازیکنی که هم می‌توانست حفظ توپ کند، هم پاس عمقی دهد و ارسال از کناره‌ها داشته باشد.
 نظرتان درباره گادوین منشا چیست؟ این بازیکن آمار جالبی ندارد و حتی در دقایق ابتدایی بازی با الهلال یک موقعیت تک با تک را از دست داد و در ادامه چیز خاصی از او ندیدیم.
حدود یک ماهی است در این‌باره دارم صحبت می‌کنم اما شاید باشگاه گفته‌های من را قبول ندارد. منشا بازیکنی است که حالت تدافعی دارد. بازیکنی که فیزیکی و درگیر در وسط زمین است. وقتی تیم 2 هافبک دفاعی در ترکیب خودش دارد باید ۴ بازیکن جلوی آن هجومی و گلزن باشند. به نظر من منشا نه تمام‌کننده است نه پاسور! این بازیکن می‌تواند مانع بازیسازی تیم حریف شود و به حفظ توپ بپردازد اما برای زدن گل بازیکن مناسبی نیست.
 با باخت استقلال مقابل الهلال، فکر می‌کنید استقلال شانسی برای صعود از گروهش دارد؟
استقلال هنوز شانس صعود دارد. اگر الدحیل را در آزادی شکست دهیم با این تیم هم‌امتیاز می‌شویم. این بازی ۶ امتیازی است و با برد در آن می‌توانیم در بازی آخر بهتر نتیجه بگیریم. استقلال باید در 2 بازی آینده‌اش هم در چیدمان و هم تعویض‌هایش دقت بیشتری کند.
 با نتایج تیم‌های ما در آسیا، فکر می‌کنید فوتبال ما پیشرفتی داشته؟ پرسپولیس فصل گذشته تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش رفت اما حالا برای صعود کار سختی دارد، استقلال هم شرایط جالبی ندارد و تنها تیم موفق ما ذوب‌آهن است که البته گروه آسان‌تری نسبت به سرخابی‌ها دارد.
اگر قرار باشد به این سؤال جواب بدهم باید بگویم تیم ‌ملی ما در جام ملت‌های آسیا هم نتوانست موفق باشد و 3 گل از ژاپن خورد و حذف شد. یکی از دلایل موفقیت‌ تیم علیرضا منصوریان حضور 2 مهاجم گلزن در ترکیبش است. هم بازیکن خارجی این تیم یعنی کریستین اوساگونا و هم ارسلان مطهری خیلی خوب کار می‌کنند. مطهری برای ذوب‌آهن عالی بازی می‌کند و خوب گل می‌زند اما در 2 تیم استقلال و پرسپولیس چنین مهاجمی وجود ندارد. در پرسپولیس علیپور را دیدیم که موقعیت‌های صد درصدی را گل نکرد و الاهلی توانست از کمترین موقعیت 2 گل به پرسپولیس بزند. استقلال هم مهاجم تمام‌کننده مقابل الهلال نداشت و تیم عربستانی با یک شوت به این تیم گل زد. به نظر من اگر قرار است بازیکن خارجی به ایران بیاید باید بازیکنانی مثل سوما و جووینکو، گلزنان تیم‌های الاهلی و الهلال عربستان باشند. این تیم‌ها هزینه می‌کنند و بازیکنان خوب خارجی می‌خرند و می‌بینیم در آسیا هم موفق ظاهر شده‌اند.
 استقلال امروز با پدیده بازی دارد، تحلیل‌تان از این دیدار چیست؟
بازی آسانی نیست. استقلال برای اینکه شانسی برای قهرمانی داشته باشد باید پیروز میدان شود. تیم پدیده و یحیی گل‌محمدی در لیگ خوب کار کرده اند و استقلال بازی آسانی مقابل این تیم ندارد.


Page Generated in 0/0067 sec