printlogo


کد خبر: 208772تاریخ: 1398/2/7 00:00
آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده؛ سیل فروکش کرد، بازسازی بزرگ‌ترین دغدغه
تشکیل 98 هزار پرونده خسارت در مناطق سیل‌زده
دستور تخلیه اضطراری بخش‌هایی از آق‌قلا

گروه اجتماعی: سیل در خوزستان فروکش کرده و طبق گفته مسؤولان دولتی دیگر جای نگرانی برای شهرها و روستاها نیست اما بازسازی مناطق سیل‌زده بزرگ‌ترین دغدغه کشور است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین اقدامات در مناطق سیل‌زده کشور گفت:‌ در حال حاضر سیل در اکثر استان‌های آسیب‌دیده فروکش کرده و دبی آب کارون در استان خوزستان به 2700 متر مکعب رسیده و تقریباً می‌توان گفت سیل فروکش کرده است. اسماعیل نجار گفت: در حال حاضر تالاب شادگان پر شده و با اقدامات انجام شده آب به شهر شادگان نفوذ نکرده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  ادامه داد: دیگر جای نگرانی برای شهرها و روستاها نیست و بازسازی شهرها و روستاهای تخریب شده آغاز شده است. نجار گفت: تاکنون 98 هزار پرونده درباره خسارات وارد شده در مناطق مسکونی تشکیل شده است. قرارگاه سازندگی مناطق سیل‌زده با توجه به فرمان مقام معظم رهبری با 5 کمیته تشکیل شده است. کمیته‌های برآورد و تخصیص اعتبار و کمیته بازسازی و نوسازی و همین طور کمیته اجتماعی و بهداشتی شروع به کار کرده‌اند و به طور دائم جلسات تشکیل می‌شود. وی افزود: اولویت ما پرداخت خسارت‌های وارده است. تخصیص اعتبار برای بخش‌های کشاورزی و مسکن در مرحله نخست قرار گرفته و بخش اعظمی از اعتبارات مورد نیاز تأمین و مشخص شده است.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 35 هزار میلیارد تومان در بخش‌های زیرساختی کمک‌های بلاعوض و همین طور تسهیلات اختصاص یافته است و دولت نیز با توجه به پیشرفت کار تأمین اعتبار می‌کند. نجار افزود: 3 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض و 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که امیدواریم از صندوق توسعه ملی نیز استفاده شود. وی افزود: قطعاً‌ تا پایان اردیبهشت‌ماه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی بارندگی‌هایی داریم که امیدواریم مشکل خاص دیگری نداشته باشیم. هم‌اکنون با شایعه‌هایی مواجه هستیم که درخواست می‌کنیم به این شایعه‌ها توجه نشود و مردم اطلاعات دقیق را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند. از رسانه‌ها نیز می‌خواهیم برای انتشار اخبار دقت بیشتری داشته باشند.
 

هنوز پرونده قضایی برای سیل گلستان تشکیل نشده
رئیس کل دادگستری استان گلستان گفت: هنوز پرونده‌ قضایی درباره سیل تشکیل نشده اما مدارک ما آماده است و بعد از بهبود شرایط اعلام خواهیم کرد. به گزارش مهر، هادی هاشمیان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اقدامات قضایی مرتبط با سیل گفت: هنوز پرونده‌ای درباره مقصران سیل گلستان تشکیل نشده و منتظریم کار اسکان مردم به پایان برسد، چون این امر در اولویت قرار دارد. وی درباره آخرین وضعیت مردم سیل‌زده استان گلستان گفت: در حال حاضر مردم از اردوگاه‌های موقت به منازل خود بازگشته‌اند اما با توجه به اینکه منازل‌شان بیش از ۲۰ روز دچار آبگرفتگی بوده خراب شده و در منازل‌شان داخل چادر زندگی می‌کنند. این مقام قضایی درباره نحوه امدادرسانی به مردم گفت: امدادرسانی توسط دستگاه‌های مختلف از جمله سپاه و ارتش و همچنین خود مردم انجام می‌شود و شرایط رو به بهبود است. وی افزود: اقدامات لازم انجام شده و مستندات را جمع‌آوری کرده‌ایم و به محض اینکه شرایط بهتر شود و مردم در آرامش قرار بگیرند، موضوع را رسانه‌ای خواهیم کرد.

۷ استان معین لرستان شدند
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه برای لرستان ۷ استان معین مشخص شده، گفت: اسکان موقت را باید دنبال کرد. سردار غلامحسین غیب‌پرور در حاشیه جلسه قرارگاه خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده استان لرستان اظهار داشت: برای استان‌هایی که در معرض سیل قرار گرفتند هر کدام‌شان چند استان معین تعریف شد. وی افزود: برای استان لرستان هم 7 استان از همان روزهای اول مشخص شد؛ امروز نیز فرماندهان سپاه‌های استانی حضور دارند که واقعاً ممنون این برادران و مجموعه استان‌های مربوط هستیم که تشریف آوردند. رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه برای گام‌های بعدی تعیین تکلیف شده، عنوان کرد: به‌طور اجمال گام اول را که رسیدگی‌های اولیه بوده تقریباً تمام کرده‌ایم. وی با بیان اینکه یک گام دوم داریم که اسکان موقت است و این را باید سریع به دادش برسیم، تصریح کرد: گام سوم نیز ساخت‌ و ساز اصلی است، البته گام  دوم و سوم ما حتماً باید با مشارکت باشد، یعنی در اصل دولت است و ما به دولت کمک می‌کنیم.

۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خسارت‌های سیل گلستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان از تصویب 2 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای جبران خسارت‌های سیل در استان گلستان خبر داد. محمدولی روزبهان در جلسه ستاد اقتصادمقاومتی و کارگروه اشتغال استان که با حضور وزیر کار برگزاری شد، اظهار داشت: سیل اخیر خسارت‌های زیادی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، گردشگری، مسکونی و... داشته که باید بتوانیم تدبیری را برای جبران خسارت‌ها و پیشگیری از حوادث احتمالی اتخاذ کنیم. وی افزود: سیل اخیر سبب کاهش درآمد استان و افت شدید گردش مالی شده است. بسیاری از هتل‌ها و واحدهای گردشگری برای میزبانی از گردشگران و مسافران برنامه‌ریزی کرده بودند اما سیل مانع تحقق این پیش‌بینی‌ها شد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه نمی‌توان بیکاری چند ده هزار نفر در بخش‌های کشاورزی، صنعت و... را جبران کرد، گفت: این ایام فصل برداشت محصولات کشاورزی است اما چند ده هزار نفری که باید در این مناطق کار می‌کردند، الان بیکار هستند. اگر نتوانیم آثار تخریبی سیل را جبران کنیم به طور قطع شاهد بیکاری گسترده در منطقه خواهیم بود.

ارائه برنامه جبران خسارت مناطق سیل‌زده خوزستان
یکی از مدیران وزارت راه از ارائه برنامه جبران خسارت مناطق سیل‌زده استان خوزستان طی هفته جاری خبر داد و گفت: بعضی بخش‌های حوزه وزارت راه و شهرسازی که با پدیده سیل و سیلاب درگیر شده، قابل بازسازی است اما بخش‌های دیگری از آن نیاز به انجام عملیات عمرانی مجدد دارد. با توجه به دستور رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه وزارتخانه‌ها برنامه بازسازی را تدوین و مدیریت کنند هم اکنون برآوردها در حال تکمیل است. وی با بیان اینکه بخش زیادی از خسارات سیل در خوزستان مربوط به واحدهای مسکن روستایی است، افزود: بنیاد مسکن در این زمینه ماموریت دارد نسبت به روستاهایی که به جابه‌جایی نیاز دارند اقدام کند. وی با اشاره به اینکه در سیل خوزستان جاده‌های اصلی و روستایی متعددی آسیب دیده‌ که باید ترمیم شود، تصریح کرد:‌ این امر با ایجاد منابع و مدیریت اجرا که با هم‌افزایی داخلی دستگاه‌ها و همچنین کمک‌های دولت از سر جمع بودجه عمومی تامین می‌شود، محقق خواهد شد. ورود بموقع دستگاه‌های زیر مجموعه این وزارتخانه برای مقابله با سیلاب باعث شد شهرهای خوزستان دچار آسیب جدی نشوند.


Page Generated in 0/0067 sec