printlogo


کد خبر: 208773تاریخ: 1398/2/7 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از متن و حاشیه اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
ایرانی‌ها برنده جشنواره جهانی!

محسن شهمیرزادی: اختتامیه سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر که به نوعی پنجمین دوره مستقل این جشنواره به حساب می‌آمد، عصر پنجشنبه در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت. در این رویداد بین‌المللی معدود فیلم‌‌های ایرانی و فارسی‌زبان جشنواره تعداد زیادی از جوایز را از آن خود کردند که یا به اهمیت فیلم‌‌های ایرانی نزد داوران یا کیفیت نه‌چندان بالای سایر فیلم‌‌های خارجی ارتباط پیدا می‌کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، در ابتدای این مراسم موسیقی متن فیلم «سینماپارادیزو» ساخته «انیو موریکونه» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره» توسط گروه آوازی تهران اجرا شد. این گروه همچنین قطعه‌ای از موسیقی فیلم «آبی» ساخته «کریشتوف کیشلوفسکی» با آهنگسازی «زبیگنیف پرایزنر» و قطعه نوستالژیک «گنجشکک اشی‌مشی» را اجرا کردند.
تحریم‌ها فرهنگ ما را هم نشانه گرفته
صحبت‌‌های دبیر جشنواره بخش بعدی مراسم اختتامیه بود. سیدرضا میرکریمی در بخشی از صحبت‌‌های خود با بیان اینکه عادت ندارد گزارش کار ارائه دهد، اظهار داشت: از 4 سال پیش که من مسؤولیت این کار را به همراه کارشناسان و سینماگران بر عهده گرفتیم، تلاش کردیم جایگاهی درخور برای این جشنواره دست و پا کنیم. وی عنوان کرد: امسال متأسفانه با تحریم‌های ناعادلانه و یک سویه مواجه بودیم که نه‌تنها اقتصاد، بلکه حوزه فرهنگ را هم نشانه گرفته بود اما به خاطر شأن سینمای ایران شاهد برگزاری خوب این جشنواره بودیم و بسیاری از دوستان در سراسر جهان دعوت ما را پذیرفتند.  
نت‌پک برای «خط باریک قرمز»
اهدای جایزه «نت‌پک» (بنیاد توسعه سینمای ایران) بخش بعدی برنامه بود که با حضور «اعجاز گل»، «لاتیکا پادگائونکار» و «سیدغلامرضا موسوی» از داوران این بخش، به برگزیدگان اهدا شد. مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران جایزه اول این بخش را از آن خود کرد. خوشدست پس از دریافت این جایزه با تقدیر از هیأت داوران گفت: دوست دارم این جایزه را به بچه‌های کانون اصطلاح و تربیت اهدا کنم که این فیلم توسط آنها ساخته شد.
«شکستن همزمان بیست استخوان»؛ بهترین فیلم بین‌الادیانی
همچنین در ادامه مراسم دیپلم افتخار بهترین فیلم «بین‌الادیان» با داوری حجت‌الاسلام «سیدمحمدحسین نواب»، «داگلاس فالسون» و «اینیس گیل» به  «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان تعلق گرفت. نوید محمودی که این جایزه را در نبود برادرش جمشید محمودی دریافت می‌کرد، گفت: فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است و ما آن را از کشور افغانستان در این جشنواره شرکت دادیم. درباره این فیلم 2 سال بسیار سخت بر ما گذشت. امیدوارم همان‌طور که فیلم در دنیا با استقبال مواجه شده در ایران هم مورد استقبال قرار بگیرد.
جایزه محمد امین(ص) برای هندی‌ها
دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوه‌گاه شرق» با داوری «باربارا لوری»، «جونیت جبنویان» و «روبرت صافاریان» به فیلم «اعلان» اثر محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان اعطا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش به زبان فارسی از داوران و مخاطبان تشکر کرد. همچنین دیپلم افتخار صلح نیز با حضور حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان، رئیس کاخ جشنواره به فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه اهدا شد. جایزه و تندیس محمد امین(ص) که جایزه‌ای با محوریت اخلاق است، به «حمید» ساخته اعجاز خان از هند اهدا شد. جایزه بهترین «فیلم اول» نیز با داوری «عمار هادی‌العرادی»، «غسان سلهب» و «بهروز شعیبی» به فیلم «جوان روسی» اثر الکساندر زولوتوخین از روسیه اهدا شد. همچنین تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی به فیلم «قربانی» اثر مهدی محمدنژادیان اهدا شد.  تندیس بهترین کارگردان آسیایی نیز  به هو منگ، کارگردان «عبور از مرز» از چین رسید. دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی نیز به فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از کشور افغانستان اهدا شد.
سینمای سعادت برای روسیه
در بخش بعدی با حضور داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» از برگزیدگان این بخش تقدیر شد. سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلاپتی از سوئد تعلق گرفت. سیمرغ سیمین بهترین طراحی لباس هم برای «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد نیز به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» اهدا شد. سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد هم به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید. سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن نیز به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان رسید. همچنین سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان اهدا شد.  سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی هم به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحالم. در این 3-2 روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حال‌مان خوب بود و مسائل را با هم حل می‌کردیم. سیمرغ زرین بهترین فیلم نیز با حضور سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره و پل شریدر، میهمان ویژه این رویداد به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه تعلق گرفت.


Page Generated in 0/0064 sec