printlogo


کد خبر: 208800تاریخ: 1398/2/7 00:00
چهارگوشه

عقب‌نشینی دولت فرانسه مقابل جلیقه‌زردها
جلیقه‌زردها روزگار دولتمردان فرانسوی را با بحران مواجهه کرده‌‌اند، به طوری که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌‌‌‌‌ترین اظهارنظرش گفته است مالیات‌ها در این کشور کاهش خواهد یافت. این در حالی است که وی طی سخنانی که به‌منظور معرفی اقدامات اصلاحی دولتش در پاسخ به اعتراضات گسترده اخیر فرانسه ایراد کرد، از تلاش خود برای از بین بردن بی‌عدالتی‌‌های اجتماعی و اقتصادی با انجام اصلاحات گسترده خبر داد. مکرون همچنین گفت با افزایش مناصب در دولت‌‌های محلی و کاهش مناصب در دولت مرکزی، زمینه گسترش عدالت را فراهم خواهد کرد.

بازداشت 210 نظامی ترکیه
دادستانی استانبول در ترکیه دستور بازداشت 210 تن از نیروهای ارتش این کشور را به اتهام ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» صادر کرد. دفتر دادستانی استانبول همچنین اعلام کرده افرادی که قرار است بازداشت شوند از نیروی هوایی، دریایی و زمینی هستند که در میان آنها 5 سرهنگ تمام، 7 سرهنگ دوم، ۱۴ سرگرد و ۳۳ نفر با درجه سروانی حضور دارند. دادستانی استانبول اعلام کرد اتهام آنها ارتباط با جنبش «فتح‌الله گولن» است.

وزیر دفاع لبنان:
  فرودگاه بن‌گوریون را می‌زنیم
الیاس ابوصعب، وزیر دفاع لبنان، رژیم صهیونیستی را تهدید کرد در صورتی که اسرائیل به لبنان حمله کند و فرودگاه‌‌های لبنان را هدف قرار دهد، لبنان نیز فرودگاه «بن‌گوریون» را هدف قرار خواهد داد. یک سایت عبری نوشت، اظهارات ابوصعب روز چهارشنبه، در جریان دیدار وی از مناطق جنوبی لبنان و در پاسخ به تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله به لبنان در صورت وقوع جنگی در منطقه بیان شده است. بر اساس نوشته سایت عبری «والا»، ابوصعب علاوه بر تهدید حمله به فرودگاه بن‌گوریون تهدید کرده است در صورتی که اسرائیل چاه‌‌های نفت و فرودگاه‌‌های لبنان را در هر حمله‌ای هدف قرار دهد، لبنان نیز چاه‌‌های نفت و فرودگاه‌‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار خواهد داد. این سایت عبری همچنین در خبر خود اعلام کرد وزیر دفاع لبنان احتمال شعله‌ور شدن جنگی جدید بین لبنان و اسرائیل را در کوتاه‌مدت بعید دانست. گفتنی است مقامات رژیم صهیونیستی از نوامبر 2018 طی عملیاتی مهندسی موسوم به «سپر شمالی» در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی، تهدید کرده‌اند در صورت وقوع هرگونه درگیری، نقاط مختلف لبنان را هدف قرار خواهند داد.

54 کودک فلسطینی در راهپیمایی بازگشت شهید شدند
وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد از آغاز راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره در شرق غزه تاکنون، 272 نفر به شهادت رسیده و 16800 نفر نیز زخمی شده‌‌‌اند. بر اساس این گزارش، 54 کودک، 6 زن و یک سالخورده، 2 خبرنگار و 3 امدادگر در بین شهدا حضور دارند. از سوی دیگر 3393 نفر از مجروحان راهپیمایی‌های بازگشت کودک، 1103 نفر زن و 104 نفر سالخورده هستند. فلسطینی‌های ساکن نوار غزه از روز 30 مارس مصادف با چهل‌ودومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند. آنها در این راهپیمایی مردمی تلاش دارند بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل تأکید کنند؛ قطعنامه‌ای که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان اشاره می‌شود.

امپراتور ژاپن سه‌شنبه تاج و تخت را واگذار می‌کند
ژاپن در تدارک برگزاری مراسم رسمی کناره‌گیری امپراتور «آکیهیتو» در روز سه‌شنبه به‌منظور آغاز امپراتوری پسر بزرگ وی، شاهزاده «ناروهیتو» است. این نخستین مورد از کناره‌گیری یک امپراتور  از تاج و تخت در خاندان امپراتوری ژاپن در 2 قرن اخیر محسوب می‌شود. مقام‌های ژاپن در تدارک برای برگزاری جشن‌های مربوط به این رخداد در سراسر این کشور هستند. ژاپنی‌ها که به سخت‌کوشی معروفند به همین مناسبت یک تعطیلات بی‌سابقه ۱۰ روزه خواهند داشت. شاهزاده ناروهیتو ۵۹ ساله، پسر بزرگ آکیهیتو، یک روز بعد از کناره‌گیری پدرش از امپراتوری  در مراسمی رسمی نشان‌های سلطنتی شامل یک آینه باستانی و شمشیر و جواهر سلطنتی را دریافت خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0070 sec