printlogo


کد خبر: 208808تاریخ: 1398/2/7 00:00
خریداران طلای سیاه ایران با تصمیم کاخ‌ سفید چه می‌کنند؟
آخرین وضعیت فروش نفت

گروه سیاسی: آخرین اخبار درباره تصمیم خریداران نفت ایران نشان می‌دهدکاخ سفید برخلاف آنچه ادعا می‌کند، برای به صفر رساندن فروش نفت ایران مسیر همواری پیش رو ندارد و مشتری‌های ایران هنوز حاضر نشده‌اند از نفت باکیفیت ایران چشم‌پوشی کنند.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، با گذشت چند روز از اعلام تصمیم کاخ سفید برای لغو معافیت‌های عدم خرید نفت ایران، چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران، تاکنون اقدامی که نشان‌دهنده تبعیت از این تصمیم ضدایرانی کاخ سفید باشد از خود نشان نداده‌اند. مقامات چینی پیش از این از تصمیم کاخ سفید بشدت انتقاد کرده بودند. از سوی دیگر عدم مذاکره چینی‌ها با عربستان‌سعودی به عنوان کشوری که برای جبران عرضه نفت ایران اعلام آمادگی کرده بود، نشان می‌دهد سیاست چین فعلا پیدا کردن جایگزین برای نفت ایران نیست. در همین راستا «خالد فالح» وزیر انرژی عربستان به رویترز گفته است چین پس از اعلام آمریکا مبنی عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران، هنوز درخواست نفت بیشتر نکرده است.
چین در حالی نشانه‌هایی مبنی بر تداوم خرید نفت از ایران ارسال کرده که ماه مارس خرید نفت از ایران را افزایش داده و به روزانه 541 هزار بشکه رسانده است.
بر همین اساس اداره گمرک چین اعلام کرد خرید نفت این کشور از ایران در ماه مارس با افزایش 31 هزار و 400 بشکه‌ای به نسبت فوریه، به بیش از 541 هزار بشکه رسیده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهای گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ماه مارس (ماه گذشته میلادی) نسبت به مدت مشابه پارسال 25 درصد کاهش یافته است. چین در ماه مارس از ایران روزانه 541 هزار و 100 بشکه (3/2 میلیون تن) نفت خریده است که بیشتر از ماه فوریه (ماه پیش از آن) بوده است. پکن در ماه فوریه 509 هزار و 700 بشکه نفت در روز از ایران خریده بود. این میزان خرید روزانه نفت از ایران فراتر از مجوزی است که آمریکایی‌ها برای 6 ماه به چین داده بودند. به گزارش فارس، خرید نفت چین از ایران در آستانه تصمیم اخیر آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های نفتی مشتریان نفت ایران افزایش یافت.
  هند، رایزنی، چابهار...
هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران است. بر اساس گزارش‌ها این کشور پیش از این تا روزانه 460 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده است. با این حال سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، هندی‌ها مجاز شدند تا سقف روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد کنند. میزان وابستگی پالایشگاه‌های هندی به نفت ایران به گونه‌ای است که هفته گذشته بلافاصله پس از اعلام تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران، قیمت بنزین در این کشور افزایش یافت و به حدود 14 هزار تومان به ازای هر لیتر رسید. وزارت خارجه هند پس از تصمیم آمریکا اعلام کرد این کشور خود را برای هر وضعیتی آماده می‌کند. برخی اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که هندی‌ها در حال مذاکره با آمریکا هستند تا از طریق مجاری غیررسمی، واردات نفت از ایران را ادامه دهند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به منافع بسیار بزرگ هند در بندر چابهار ایران، مقامات دهلی‌نو تصمیم واقع‌بینانه‌ای در قبال خرید نفت ایران اتخاذ خواهند کرد.  
  ترکیه در کنار ایران
ترکیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران در چند نوبت اعلام کرده است نسبت به خرید نفت ایران تجدیدنظر نخواهد نکرد. این کشور در ماه‌های اخیر به صورت متوسط روزانه 90 هزار بشکه از ایران نفت خریداری کرده است. در تازه‌ترین اقدام، وزیر خارجه ترکیه گفت کشورش به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد و از عربستان و امارات نفت نخواهد خرید. بر اساس این گزارش، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای لغو معافیت مشتریان نفتی ایران، کشورش را نیازمند نفت باکیفیت و مقرون به صرفه ایران توصیف کرد و گفت: به دلیل قیمت مناسب نفت ایران، تمایلی به واردات نفت عربستان و امارات نداریم. وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد پالایشگاه‌های این کشور قابلیت تطابق با نفت وارداتی از عربستان و امارات را ندارند و این موضوع را از نظر ملاحظات فنی حائز اهمیت دانست. او همچنین افزود: «علاوه بر مسائل فنی، نفت ایران تفاوت قیمتی زیادی با نفت عربستان و امارات دارد. آمریکا از همه می‌خواهد از این کشور تبعیت کنند اما سوال این است که چرا ما باید تاوان بدهیم؟»
  نیجریه: ایران قطعا نفت می‌فروشد
در لابه‌لای اخبار مربوط به برنامه خریداران نفت ایران برای وضعیت فعلی، مقامات اوپک می‌گویند هدف صفر شدن فروش نفت ایران هرگز محقق نخواهد شد. در همین راستا وزیر نفت نیجریه تصریح کرد امکان ندارد بتوان صادرات نفت ایران را به صفر رساند. «امانوئل کاچیکوو» در مصاحبه با «سی‌ان‌ان» درباره به صفر رسیدن صادرات نفت ایران بر اثر تحریم‌ها گفت: «امکان ندارد».  کاچیکوو که کشورش جزو کشورهای اوپک است، گفت ایران «به نحوی» اقدام به فروش نفت به طرف‌های ثالث، اگرچه در مقادیر محدودتر خواهد کرد.


Page Generated in 0/0065 sec