printlogo


کد خبر: 208809تاریخ: 1398/2/7 00:00
گزارش «وطن امروز» انتقاد شدید بخش‌خصوصی از سنگ‌اندازی دولت بر سر راه فروش محموله‌های نفتی
تمام نفت‌ تولیدی را می‌توانیم بفروشیم

اسدالله خسروی: محدودیت‌های شدید علیه فروش نفت ایران نقش بخش خصوصی را دوچندان می‌کند اما دولتی‌ها در 6 سال اخیر نشان داده‌اند آنچنان که باید به بخش خصوصی اعتماد ندارند. از طرفی فعالان بخش خصوصی مدعی‌اند توانایی فروش 100 درصد نفت ایران را دارند. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود حذف معافیت 8 کشور
خریدار نفت ایران توسط ترامپ، تلاش‌ها برای به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان بی‌فایده است، چرا که خیلی از شرکت‌‌های دنیا با بی‌اعتنایی به تحریم‌‌های آمریکا هنوز خریدار نفت ایران هستند که البته معامله این کالا توسط بخش خصوصی میسر خواهد بود. با آنکه بخش خصوصی توان، تجربه و تخصص فروش نفت کشورمان را دارد اما وزارت نفت نسبت به این موضوع بی‌توجه است و بخش خصوصی را در فروش نفت به بازی نمی‌گیرد. کارشناسان معتقدند بدنه وزارت نفت در شرایط تحریم، باید از توانمندی‌‌های بخش خصوصی در فروش نفت استفاده کند و با فروش این کالا به شرکت‌‌های داخلی یا فعالان اقتصادی خوشنام و مورد اطمینان- البته با رعایت اصول خاص و اخذ تضامین لازم- نفت را در اختیار آنها قرار دهد تا از این طریق بتوان تحریم‌ها را دور زد. گلایه نمایندگان بخش خصوصی از وزارت نفت نسبت به عدم همراهی این وزارتخانه در فروش نفت به فعالان بخش خصوصی معتمد و صاحبنام این است که نفتی‌ها در شرایط تحریم، به جای دعوت از فعالان این بخش برای بهره‌‌‌گیری از تخصص و تجارب آنها در فروش نفت، اعتقادی به بخش خصوصی ندارند که این بی‌اعتنایی نوعی خودتحریمی است.
رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره راهکارهای فروش نفت در شرایط تحریم و نحوه تعامل بخش خصوصی با دولت و وزارت نفت برای فروش نفت توسط شرکت‌‌های صاحبنام و معتمد بخش خصوصی در این مقطع زمانی گفت: اینکه دولت با راهکارهای خاص می‌تواند در شرایط تحریم و با محدود شدن فروش نفت، اقتصاد خود را سامان بخشد شدنی است اما در این موقعیت، نباید از تخصص و تجارب صاحبنظران و متخصصان فعال در حوزه انرژی غافل بماند.  حسن خسروجردی با انتقاد شدید از رویکرد وزارت نفت در همراهی نکردن بخش خصوصی برای فروش نفت آن هم در شرایط تحریم گفت: فعالان بخش خصوصی در پی  بی‌اعتنایی مجموعه وزارت نفت به آنها در فعالیت‌‌های خود بویژه داد و ستدهای فرامرزی نفت مأیوس و سردرگم شده‌‌اند، چرا که وزارت نفت به جای همراهی و حمایت از بخش خصوصی برای فروش این کالا حتی در عقد قراردادهای نفتی توسط بخش خصوصی وقت‌کشی و سنگ‌اندازی می‌کند. وی با بیان اینکه در فروش نفت نمی‌توان مشتری را نگه داشت و البته این کار باید با دقت خاص انجام شود و از آن طرف بروکراسی اداری طولانی نیز در داخل نداشته باشیم، افزود: با وجود آنکه پس از مدت‌ها مذاکره با یک شرکت خارجی خریدار نفت کشورمان موفق به عقد قرارداد شدیم اما بی‌اعتنایی مجموعه وزارت نفت در تحویل
به موقع محموله نفتی موجب شده پس از ماه‌ها انتظار همچنان در گرفتن این کالا از وزارت نفت سردرگم و بلاتکلیف باشیم. این کارشناس نفتی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند در شرایط تحریم 100درصد کسری میزان فروش نفت کشور را با تخصص و شگردهای خاص جبران کند، گفت: اگر دولت به بخش خصوصی و شرکت‌‌های خوشنام اعتماد کند، فعالان این بخش بخوبی می‌توانند با فروش این کالا، کل کسری فروش نفت کشور را در زمان تحریم جبران کنند. وی اضافه کرد: دولت می‌خواهد فقط خودش فروشنده نفت شود، از این رو در فروش این کالا برای بخش خصوصی آنقدر محدودیت ایجاد می‌کند که بخش خصوصی در معامله این کالا بی‌انگیزه شود. خسروجردی با بیان اینکه در حال تهیه و تنظیم نامه‌ای به شخص وزیر نفت هستم تا از زوایای پنهان عدم همکاری مجموعه وزارت نفت با بخش خصوصی و سخت‌گیری‌های این مجموعه در قبال بخش خصوصی باخبر شوم، گفت: معلوم نیست علت این سخت‌گیری‌ها و ایجاد موانع چیست؟ چرا با وجودی که مدت‌ها تلاش می‌کنیم تا با شرکت‌‌های خریدار نفت قرارداد ببندیم اما در انتها در کار ما گره می‌اندازند. توقع نداریم بدنه وزارت نفت با ما چنین رفتاری داشته باشد. رئیس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران افزود: وزارت نفت آنقدر به بخش خصوصی بی‌اعتناست که برای یک تماس تلفنی با مدیران آن مجموعه باید مدت‌ها در انتظار بمانیم. وی تصریح کرد: اکنون چندین مشتری خریدار نفت را در این شرایط سخت پیدا کرده‌‌‌‌‌ایم اما برای معامله و مذاکره با مدیران نفتی مشکل داریم، چرا که آنها وقفه در کار می‌اندازند. این فعال بخش خصوصی افزود: چنانچه وزارت نفت روال بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به بخش خصوصی را در معاملات نفتی در پیش گیرد، بی‌شک مشتریان موجود نیز بتدریج از دست خواهند رفت. وی افزود: خود وزارت نفت قراردادهایی را با برخی کشورها و شرکت‌ها برای فروش نفت بست اما در عمل نتوانست این معامله را به سرانجام برساند، بنابراین برای انجام این معامله سراغ ما آمد تا این مشتریان از دست نروند اما اینکه چرا وزارت نفت بخش خصوصی را در معاملات نفتی بازی نمی‌دهد، جای تامل دارد. در همین حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌های نفتی آمریکا دشمنی‌‌های بسیار خشن علیه ملت ایران است، گفت: عربستان و امارات درباره ظرفیت‌های نفتی خود بزرگنمایی می‌کنند. زنگنه درباره اینکه تحریم‌های نفتی که ترامپ از آن سخن می‌گوید چقدر جدی است و آیا باید اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را در جرگه بلوف‌های سیاسی دانست، افزود: این رفتارها و تحریم‌های نفتی آمریکا بلوف نیست بلکه دشمنی‌های بسیار خشن علیه ملت ایران  است. وزیر نفت همچنین درباره اینکه وعده کشورهای عربستان و امارات مبنی بر جبران خلأ نفتی ایران در بازار جهانی چقدر قابل تحقق است، توضیح داد: به نظرم آنها  درباره ظرفیت‌های نفتی خود  بزرگنمایی می‌کنند.

به بخش خصوصی اعتماد شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره راهکارهای خروج از تهدیدهای تحریم نفتی و ایجاد روش‌‌های خاص برای فروش نفت گفت: در شرایط تحریم نیز کشور ما توان فروش نفت را داراست و می‌توانیم روزانه یک تا یک و نیم میلیون بشکه نفت را بفروشیم. سلام امینی با بیان اینکه دولت و در نهایت وزارت نفت باید با حفظ چارچوب‌ها و اصول خاص، شرکت‌‌های نام‌آشنا و مورد اعتماد بخش خصوصی را دعوت به فروش کند، افزود: در شرایط تحریم، بخش خصوصی توان، تجربه و تخصص لازم برای فروش نفت را دارد و می‌تواند در معامله این کالا پیشرو و تاثیرگذار باشد. وی افزود: بخش خصوصی فعال و خوشنام راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بخوبی بلد است. در چنین شرایطی باید شرکت‌‌های بخش خصوصی را در فروش این کالا فعال و با اعتماد به آنها و اخذ تضامین لازم، آنها را وارد میدان معاملات نفت کنیم. وی علت حساسیت وزارت نفت در فروش این کالا به بخش خصوصی را موضوع برگشت پول دانست و اینکه این وزارتخانه به دنبال این است با شرکت‌هایی طرف معامله شود که مطمئن باشد پول حاصل از فروش نفت تهدید نمی شود.


Page Generated in 0/0065 sec