printlogo


کد خبر: 208815تاریخ: 1398/2/8 00:00
بازگشت سیل به گلستان
بخشی از آق‌قلا دوباره زیر آب رفت

گروه اجتماعی: شکست سیل‌بند در نزدیکی آق‌قلای استان گلستان موجب شد بخشی از این شهرستان برای بار دوم در سال جاری زیر آب برود. به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته همزمان با هشدار مسؤولان، آب وارد بخش‌هایی از شهر آق‌قلا که در 5 کیلومتری گرگان قرار دارد شد. خبرگزاری‌ها گزارش دادند ارتفاع آب در برخی مناطق شهر آق‌قلا از جمله شهرک ایثار، کل‌آباد و... به یک متر رسید و با وجود تلاش همه نیروها تا عصر دیروز جلوی ورود سیلاب به شهر گرفته نشد.سیلاب گرگان‌رود با دبی 210 مترمکعب بر ثانیه عصر جمعه سبب شکسته شدن بخش‌هایی از سیل‌بند بالادست روستای یلمه خندان شد. تلاش مسؤولان اجرایی، سپاه و ارتش و گروه‌های جهادی و مردمی برای مهار سیلاب و جلوگیری از ورود آن به شهر کارساز نبود و از حدود ساعت 4 صبح شنبه برخی مناطق شهر آق‌قلا دچار آبگرفتگی شد. به گفته «امانگلدی ضمیر» فرماندار این شهرستان 30 درصد شهر آق‌قلا و برخی از روستاها دچار آبگرفتگی شده‌ است. بنا بر مشاهدات خبرنگار تسنیم، سطح آب در برخی مناطق مانند شهرک ایثار، کل‌آباد، عیدگاه، حکیم‌آباد و... در حال بالاآمدن است تا جایی که ارتفاع آب در برخی مناطق به یک متر هم رسیده است. سیلاب روستاهای سقریلقی، سلاق یلقی و میرزاعلی یلقی را هم فراگرفته و وارد منازل مردم شده است. در حال حاضر به موازات سد کیسه‌ای یلمه‌خندان که دچار شکستگی شده، سیل‌بند دیگری در حال احداث است تا بتواند بخشی از سیلاب را کنترل کند و مانع ورود آب بیشتر به شهر شود. نیروهای سپاه، ارتش، دستگاه‌های اجرایی و امدادی، هلال‌احمر و... از روز گذشته در منطقه مستقر شده‌اند و مشغول کمک‌رسانی هستند. با توجه به ماندابی 25 روزه آب در برخی مناطق شهر آق‌قلا، ساختمان‌ها سست و ناایمن شده‌اند و طبق گفته «صادقعلی مقدم» مدیرکل دفتر فنی استانداری اگر این مناطق تحت تنش دینامیکی قرار بگیرند، اتفاقات اسفباری رخ خواهد داد. با این حال بسیاری از مردم این مناطق به مکان‌های امن انتقال داده‌ شده‌اند. طبق گفته‌های مسؤولان بیش از یکهزار و 100 نفر در 11 اردوگاه اسکان اضطراری پیدا کرده‌اند.
مردم نگران نباشند
«محمدعلی سعیدعسگری» فرمانده تیپ 230 ارتش در استان گلستان دیروز اعلام کرد مردم نگران سیلاب نباشند و جلوی پیشروی آب گرفته شده است. وی درباره سیل در شهرستان آق‌قلا تصریح کرد: از 48 ساعت گذشته که سرریز سد در شهرستان آق‌قلا افزایش یافت و آب بیشتری به سد منطقه وارد شد و روان‌آب‌ زیادی شکل گرفت، نیروهای امدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هلال‌احمر، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای جهادی و تمام ارگان‌های دولتی در منطقه آق‌قلا حاضر شدند. عسگری خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی از 2 روز گذشته در این منطقه در حال انجام است از جمله اقدامات سپاه پاسداران برای ایجاد و بازسازی کانال‌های انحرافی با استفاده از بیل‌های مکانیکی است. وی با بیان اینکه روان‌آب از 2 نقطه وارد منطقه آق‌قلا شد، ابراز کرد: ورود روان‌آب به منطقه آق‌قلا باعث شکسته‌شدن سیل‌بند در این منطقه شد. فرمانده تیپ 230 گلستان با اشاره به اینکه امکان اسکان اضطراری توسط جمعیت هلال‌احمر برای مردم آسیب‌دیده شهرستان آق‌قلا ایجاد شد، اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با اعزام کمرشکن، نیروهای امدادی و ماشین‌های سنگین در کنار مردم سیل‌زده شهرستان آق‌قلاست و کمک‌های مردمی را ارسال می‌کند.
کاهش ورودی آب به آق‌قلا
فرماندار آق‌قلا گفت: دبی ورودی سرریز سد وشمگیر از 135 متر مکعب بر ثانیه به 90 مترمکعب بر ثانیه کاهش داشته است. «امانگلدی ضمیر» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با وجود تمام تلاش‌های انجام شده برای تقویت سیل‌بندهای خاکی اما باز هم آب تا حدی وارد 30 درصد معابر و کوچه‌ها شده است. وی ادامه داد: در تلاشیم ورودی آب را با ترمیم سیل‌بندها کاهش داده و حتی از ورود آب به آق‌قلا جلوگیری کنیم. فرماندار آق‌قلا تصریح کرد: تمام امکانات دستگاه‌های اجرایی را در منطقه متمرکز کرده‌ایم تا مدت ماندگاری آب را در معابر شهر کمتر کنیم. ضمیر بیان کرد: حجم آبگرفتگی فعلی در آق‌قلا نسبت به سیلاب فروردین‌ماه خیلی کمتر است و در برخی نقاط در نهایت تا 70 سانتیمتر آبگرفتگی داریم.
تلاش‎  می‌کنیم اتفاق ناگواری رخ ندهد
سرپرست استانداری گلستان به حضور پررنگ مردم منطقه برای مهار سیلاب اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر در مرحله آمادگی قرار داریم و هنوز به مرحله اضطرار و بحران نرسیده‌ایم و هیچ نگرانی هم وجود ندارد. میرمحمد غراوی تأکید کرد: به مردم آق‎قلا اعلام می‎کنیم همه تلاش‎ها در حال انجام است تا اتفاق ناگواری رخ ندهد. مسؤول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوای استان گلستان نیز به فارس گفت: دیواره آب‌بندی که گروه‌های جهادی آن را درست کردند به دلیل حجم زیاد آب شسته شده؛ انتهای این دیواره 2 دهنه حدودا ۱۲ متری است که بر اثر فشار آب فرو ریخت و آب به سمت زمین‌های مردم روانه شد. محمد غنچه‌ای با اشاره به اینکه بسیج و سپاه تمام ادوات و تجهیزات لازم را برای مهار آب در این منطقه به کار گرفته‌اند، تصریح کرد: قرار است موازی این سیل‌بند یک سیل‌بند دیگری درست کنیم تا آب به شهر آق‌قلا نرسد. تمام تلاش ما این است که آب را به سمت خروجی شهر هدایت کنیم.
 

همه پای کارند تا شرایط به حالت عادی بازگردد
مسؤول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوای استان گلستان درباره تجهیزات و نیروی انسانی در این منطقه گفت: همه پای کار هستند تا شرایط به حالت عادی بازگردد. بسیج، سپاه و گروه‌های جهادی و بومی منطقه فراخوان شدند، امکانات و تجهیزات برای درست کردن سیل‌بند جدید تهیه شده است. غنچه‌ای ادامه داد: بسیج و گروه‌های جهادی تمام سعی خود را می‌کنند تا آرامش به این منطقه بازگردد و بار روانی از مردم برداشته شود. وی بیان کرد: از طریق پالت، کیسه و لاستیک برای ایجاد سیل‌بند جدید کار می‌کنیم تا از نفوذ آب به داخل شهر جلوگیری کنیم، اقلامی که الان نیاز داریم بیل و کیسه است، توان مردم هم باید پای کار بیاید تا بتوانیم سرعت کار را افزایش دهیم و حجم ورودی آب به داخل شهر هم کاهش پیدا کند. مسؤول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوای استان گلستان افزود: از ابتدای حادثه سیلاب به این منطقه آمدیم. تاکنون ۵۰ گروه جهادی به استعداد ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر در این منطقه استقرار پیدا کرده‌اند. به نیروهای جهادی و بومی منطقه از اول اردیبهشت فراخوان دادیم. روزانه ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند. غنچه‌ای گفت: از مردم انتظار داریم با گروه‌های جهادی همکاری بیشتری داشته باشند، صبوری کنند و این اطمینان را به آنها می‌دهیم گروه‌های جهادی تلاش می‌کنند تا کمترین آسیب متوجه آنها شود.
 


Page Generated in 0/0117 sec