printlogo


کد خبر: 208816تاریخ: 1398/2/8 00:00
3 روزنامه‌نگار به‌خاطر افشای نقش فرانسه در جنگ یمن و 2 خبرنگار به دلیل انتشارفیلم‌های سرکوب جلیقه‌زردها تحت پیگرد قرار گرفتند
اعلان جنگ فرانسه به خبرنگاران

گروه بین‌الملل: اقدامات پلیسی علیه آزادی بیان و اهالی رسانه توسط رژیم فرانسه به بی‌سابقه‌ترین حد ممکن رسیده است. تنها طی 3 روز گذشته 5 روزنامه‌نگار مطرح فرانسوی به بهانه‌های امنیتی مختلف بازداشت شده‌اند که این موضوع واکنش‌های اتحادیه‌های خبرنگاران این کشور را در پی داشته است. در روزهای اخیر 2 دادگاه در فرانسه دست‌کم حکم بازداشت 5 روزنامه‌نگار آزاد و شاغل در رسانه‌ها را صادر کرده‌اند. دستگیری‌ها به اتهام دست داشتن 2 خبرنگار در انتشار ویدئوهای سرکوب خشونت‌آمیز جلیقه‌زردها توسط نیروهای امنیتی فرانسه در شبکه‌های اجتماعی و همچنین افشای تسلیحات مورد استفاده فرانسه در تجاوز علیه ملت مظلوم یمن توسط 3روزنامه‌نگار دیگر بوده است. به گزارش یورونیوز، اتحادیه‌های صنفی دستگیری «گاسپارد گلانز» و «آلکسیس کارلاند» 2 خبرنگار آزاد را نشانه رفتار پلیسی رژیم فرانسه علیه آزادی بیان در این کشور دانسته‌اند. روزنامه لیبراسیون نوشت گلانز هفته پیش به اتهام انتشار چندین ویدئو در شبکه‌های اجتماعی که او را در حال نشان دادن علامت دست توهین‌آمیز به ماموران پلیس در حاشیه تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس نشان می‌دهد بازداشت شده است. در همان روز نیز کارلاند تنها به این خاطر بازداشت شد که حاضر نشد محتویات دوربین خود را به بازرسان پلیس نشان دهد و سپس در مقابل چشم همکارانش به او دستبند ‌زده شد. «اس‌ان‌ژ» بزرگ‌ترین اتحادیه روزنامه‌نگاران فرانسه به این دستگیری‌ها واکنش نشان داده و آن را به منزله اقدام پلیس برای متوقف کردن فعالیت‌های اطلاع‌رسانی آنها دانسته است. این اتحادیه همچنین از وزیر کشور فرانسه در این باره توضیح خواسته است. از 8 دسامبر سال 2018 که نخستین بازداشت فله‌ای 24 روزنامه‌نگار فرانسوی به بهانه سرکوب جنبش جلیقه‌زردها توسط پلیس اتفاق افتاد، کارزاری مجازی با هدف نقد برخورد پلیسی رژیم پاریس با رسانه‌ها و معترضان برپا شده است.
رسوایی همدستی فرانسه در جنایت علیه یمنی‌ها
از سوی دیگر یک دادگاه در پاریس پرونده‌ای را علیه خبرنگاران یک تارنمای برخط به جرم افشای اسناد نظامی این کشور صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع قضایی، تارنمای رسانه آنلاین «دیسکلوز» درباره استفاده تسلیحات فرانسوی در تجاوز علیه یمن توسط عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده اسنادی طبقه‌بندی شده را منتشر کرده است. این پرونده از اواخر سال میلادی گذشته (۱۳ دسامبر ۲۰۱۸) و پس از آن مفتوح شده بود که دیسکلوز گزارشی حدودا ۱۵ صفحه‌ای از اداره اطلاعات نظامی فرانسه را در اکتبر همان سال دریافت کرد. شکایت ارتش فرانسه از این تارنما و تحقیقات درباره آن به اداره کل امنیت کشور سپرده شده و دست‌کم 3 خبرنگار که این اطلاعات را به دست آورده بودند به اداره کل امنیت کشور احضار شدند. این سند اطلاعاتی فاش می‌کند سلاح‌های فرانسوی توسط عربستان‌سعودی و امارات عربی متحده در صحنه مبارزات مرگبار یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده مورد استفاده قرار گرفته است. پاریس همچنان تاکید دارد این تسلیحات فقط برای دفاع استفاده شده و در درگیری‌های میدانی در این جنگ که دست‌کم ۱۰ هزار کشته بر جا گذاشته مورد استفاده قرار نگرفته‌ است. یادداشت منتشر شده توسط دیسکلوز با همکاری رسانه‌هایی همچون شبکه آرته انفو، بخش تحقیقاتی رادیو فرانسه، کونبینی نیوز، مدیاپارت و اینترسپت، خلاف حرف پاریس را اعلام  و افشا کرده که تانک‌های «لوکلرک» در حملات علیه یمن استفاده شده‌ است. این تانک‌ها در دهه 90 میلادی به امارات فروخته شد. همچنین جنگنده‌های میراژ دارای تکنولوژی موشک‌های هدایت شونده نیز در این جنگ‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌ است. هلیکوپترهای ترابری و هواپیماهای مخصوص سوخت‌گیری و 2 کشتی جنگی فرانسوی نیز در محاصره بندر یمن حضور داشته‌اند. در بیانیه‌ای سردبیران این رسانه‌ها به پرونده دادگاهی دیسکلوز واکنش نشان داده‌ و تاکید کردند: «اسناد محرمانه افشا شده توسط دیسکلوز و شرکایش، منافع عمومی مهمی است و اطلاع‌رسانی به مردم و نمایندگان‌شان چیزی بوده که دولت قصد داشته آن را مخفی کند». 2 تن از این 3 خبرنگار احضار شده به اداره کل امنیت ملی فرانسه، «ژوفری لیوولسی» و «ماتیاس دستال»، از موسسان دیسکلوز هستند و یکی دیگر از آنها یعنی «بنوآ کولومبا» از بخش تحقیقات رادیو فرانسه است. لیوولسی در این باره گفته است: «این پرونده قضایی تنها یک هدف دارد و آن شناسایی منابعی است که به ما این اجازه را دادند تا کارمان را پیش ببریم. این جلوگیری از آزادی رسانه و برخلاف اصل حفاظت از منابع خبرنگاران است». «ویرژینی مارکه» وکیل تارنمای دیسکلوز گفته درباره مساله حفاظت از منابع خبرنگارانش بسیار محکم ایستاده است. بر اساس گزارش موثق اداره اطلاعات ارتش فرانسه که ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ منتشر شد، نیروهای مسلح سعودی ۴۸ خمپاره‌انداز سزار ساخت فرانسه در مرز یمن مستقر کرده‌اند. این خمپاره‌اندازها توسط کارخانه «نگزر» ساخته شده که به طور کامل به دولت فرانسه وابسته است.


Page Generated in 0/0074 sec