printlogo


کد خبر: 208844تاریخ: 1398/2/8 00:00
دونالد ترامپ آغازگر آنارشی جهانی جدید

گروه بین‌الملل: فرمان دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات، خبر شوک‌آوری نبوده که در روزهای اخیر درباره تحرکات واشنگتن و متحدانش برای جنگ‌افروزی در سطحی جهانی به گوش رسیده اما تصمیمی که روز جمعه از سوی کاخ سفید اعلام شد، به روشنی انگیزه‌های جنگ‌سالاران حکومت سایه آمریکا را برای تهدید امنیت بین‌المللی نشان می‌دهد.
در واکنش به این تصمیم، عضو ارشد کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» گفته خروج آمریکا از پیمان مربوط به تجارت تسلیحات ضربه‌ای بسیار جدی به امنیت بین‌المللی وارد می‌کند. هر چند به گفته «فرانتس کلینتسویچ» که یکی از بانفوذترین سناتورها در امور نظامی روسیه است، کرملین قصد ندارد از این اقدام واشنگتن دنباله‌روی کرده و از تصویب این توافقنامه بین‌المللی صرف نظر کند اما قطعا اقدام ترامپ حامل پیامی صلح‌آمیز برای قطب‌های رقیب نیست و دومینویی از مقابله به مثل‌های آشکار و پنهان را سبب خواهد شد.
کلینتسویچ در تفسیر این تحرک تازه از سوی جنگ‌طلبان اتاق‌های مشورتی کاخ سفید گفت: «این تصمیم‌گیری مسلماً به امنیت بین‌المللی آسیبی بسیار جدی وارد کرده و بدون تردید عوامل بیشتری برای وخامت اوضاع در جهان به‌وجود می‌آورد. ایالات متحده اکنون می‌تواند بدون هیچ کنترلی به تجارت سلاح پرداخته و میزان فروش تسلیحات خود را افزایش دهد». 
مساله اینجاست که خروج ترامپ از معاهده مزبور نه فقط بازار جهانی تسلیحات متعارف را بیش از این دچار هرج و مرج می‌کند، بلکه باعث می‌شود جاده برای دسترسی بسیاری از دولت‌ها و گروه‌های تروریستی و منطقه‌ای به تسلیحات نامتعارف موشکی، شیمیایی، الکترومغناطیسی، لیزری و هسته‌ای هموار شود که این دقیقا نقض منطقی است که آمریکایی‌ها و شرکای غربی‌شان به‌واسطه آن تحریم‌ها یا ممنوعیت‌هایی را علیه کشورهای دیگر اعمال می‌کنند، نظیر آنچه درباره ایران و کره‌شمالی شاهدش هستیم یا تهدید ترکیه برای عدم دریافت سامانه پدافند موشکی اس400.
به گفته سناتور ارشد روس، خودداری دولت ترامپ از تصویب این توافقنامه بین‌المللی به احتمال زیاد به این دلیل است که طی سال‌های اخیر تسلیحات نظامی آمریکا به‌طور جدی قدرت رقابت خود در بازارهای جهانی را از دست داده و واشنگتن می‌خواهد فارغ از هر قیدی، با تسلیح رقبای منطقه‌ای کشورهای مخالف یا مستقل، فشار بیشتری بر آنها وارد کند.
نظیر آنچه در زمینه تسلیح ژاپن به سلاح‌های فوق پیشرفته و حتی هسته‌ای توسط آمریکا شاهد هستیم یا خطرناک‌تر شدن روند حمایت تسلیحاتی از رژیمی تروریستی مثل اسرائیل. زمینه‌سازی توأمان کاخ سفید و کنگره برای هسته‌ای کردن رژیم سعودی در کنار انعقاد بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی تاریخ بین ترامپ و بن‌سلمان، ولیعهد جنایتکار سعودی و وزیر دفاع  رژیم ریاض را هم نمی‌توان از نظر دور داشت. از زاویه نگاه روسیه نیز شاهد تحرکاتی مشابه در آسیای میانه و شرق و شمال اروپا از سوی آمریکایی‌ها هستیم.
این در حالی است که آمریکا از ابتدای سال 2019 نه تنها به فرمان ترامپ از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (INF) که ایالات متحده و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کرد، خارج شده، بلکه او به پنتاگون دستور داده برای اعمال فشار جهت نگارش توافقی جدید در رابطه با کنترل تسلیحات با چین و روسیه آماده شود. در همین رابطه «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در حاشیه نشست «یک کمربند یک جاده» در چین با هشدار در این باره که جهان نباید روند بازدارندگی هسته‌ای را به فراموشی بسپارد، به خبرنگاران گفت مسکو پیشنهادهای رئیس‌جمهور آمریکا درباره خلع‌ سلاح اتمی را جدی نمی‌گیرد. او تاکید کرد: «پاک کردن کل جهان از سلاح‌های هسته‌ای ایده‌آل خواهد بود... اما از سوی دیگر از عاملی بازدارنده بی‌بهره می‌شویم».


Page Generated in 0/0051 sec