printlogo


کد خبر: 208845تاریخ: 1398/2/8 00:00
اخبار

9 سعودی دیگر در جیزان به هلاکت رسیدند
سلسله عملیات‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه متجاوزان سعودی و مزدوران آنها ادامه دارد. بر اساس این گزارش، تک‌تیراندازان ارتش یمن عملیات جدیدی را علیه متجاوزان سعودی ترتیب داده‌اند. رسانه‌های عربی اعلام کردند که در جریان این عملیات، تک‌تیراندازان یمنی تجمع متجاوزان در جبل قیس واقع در جیزان را هدف قرار دادند. به دنبال این عملیات تک‌تیراندازان یمنی، ۹ عنصر متجاوز سعودی کشته شدند. این در حالی است که جنبش مردمی الحوثی و دیگر گروه‌های مردمی یمن بارها نسبت به نقض آتش‌بس توسط عربستان‌سعودی و مزدوران اماراتی هشدار داده بود.

بحران آزار جنسی در زندان‌های بحرین
«یوسف المحافظه» معاون رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین تاکید کرد: رژیم آل‌خلیفه باید به سازمان‌های بین‌المللی اجازه دهد به مساله شکنجه زندانیان سیاسی ورود کرده و درباره حقیقت اقداماتی که این رژیم علیه زندانیان انجام می‌دهد، تحقیق و تفحص کند. وی همچنین از وجود مدارکی پیرامون تجاوز جنسی به زندانیان در بحرین خبر داد. یوسف المحافظه افزود: گزارش‌های حقوقی درباره وضعیت بحرین بیانگر وجود شکنجه و تجاوز جنسی در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه است که به عنوان ابزاری برای ارعاب کسانی که خواستار تحقق دموکراسی در این کشور هستند، استفاده می‌شود. المحافظه تاکید کرد که رژیم آل‌خلیفه در پی کتمان و پنهان کردن اقدامات وحشیانه خود علیه معترضان است اما شواهد زنده در داخل و خارج از بحرین نمونه‌ای برای سازمان‌های بین‌المللی هستند تا بر سیستم شکنجه و ارعاب زندانیان تاکید کنند. وی تصریح کرد: رژیم آل‌خلیفه جهت اعمال فشار به مخالفان و معترضان، آنها را از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی محروم کرده است.

مجلس افغانستان با 6 ماه تأخیر آغاز به کار کرد
نخستین نشست دور هفدهم مجلس ملی افغانستان جمعه با حضور رئیس‌جمهور این کشور، مقامات حکومتی و رهبران سیاسی افتتاح شد. «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان در این مراسم گفت: مجلس نمایندگان باید 6 ماه پیش افتتاح می‌شد اما به دلیل بی‌کفایتی مسؤولان پیشین کمیسیون انتخابات این کار صورت نگرفت. اشرف غنی خطاب به نمایندگان گفت: من به جایگاه بزرگ و قانونمند شورای ملی به عنوان یکی از ارکان قوای سه‌گانه دولت باور داشته و به آن احترام می‌نهم. شرکت و حضور شما در انتخابات نشان می‌دهد افغان‌ها مردمسالاری را از آن خود می‌دانند و راه دیگری برای نمایندگی از طرف ملت به جز انتخابات وجود ندارد. وی درباره پروسه صلح گفت: بر اساس طرح ما هیچ معامله و مذاکره‌ای که کارت سبز پارلمان را با خود نداشته باشد، صورت نخواهد گرفت. گفتنی است، انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان در 28 و 29 مهرماه سال 1397 برگزار شده بود که به دلیل ادعای تقلب، اعلام نتیجه نهایی آن 6 ماه به تاخیر افتاد و شاید به دلیل طولانی شدن در جهان بی‌سابقه باشد. با وجود آنکه هفدهمین دور کاری مجلس نمایندگان دیروز آغاز شد به دلیل اعلام نشدن نتیجه انتخابات حوزه کابل با 31 نماینده جای آنها خالی بود. انتخابات استان غزنی نیز به دلیل ناامنی و اختلافات قومی بر سر نحوه برگزاری انتخابات برگزار نشد که نمایندگان سابق تا زمان انتخابات آن که قرار است همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در مهرماه آینده برگزار شود، به کار خود ادامه خواهند داد.

آمریکا از معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات خارج می‌شود
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات خارج می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه طی سخنرانی در نشست «انجمن ملی سلاح» اعلام کرد کشورش بزودی از معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات خارج خواهد شد. آمریکا در سال 2013 این معاهده - که اجرای آن از اواخر سال 2014 آغاز شده - را امضا کرده اما سنای آمریکا هنوز این معاهده را به تصویب نرسانده است. دونالد ترامپ در نشست انجمن ملی سلاح تأکید کرد از مقامات سنا خواسته است فرآیند تصویب معاهده بین‌المللی تجارت تسلیحات را متوقف کنند.


Page Generated in 0/0054 sec