printlogo


کد خبر: 208854تاریخ: 1398/2/9 00:00
«غروب آزادی» در نشریات دانشجویی!

انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم در چند سال اخیر یکی از پرحاشیه‌ترین رویداد‌های دانشجویی کشور بوده است. امسال اما حاشیه‌ها سروصدای بیشتری داشته است به طوری که 300 نفر از مدیران مسؤول نشریات دانشجویی از سراسر کشور صبح یکشنبه گذشته در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم، مدعی شدند تعویق انتخابات شورای مرکزی ناظر بر نشریات وزارت علوم برخلاف شیوه‌نامه مربوط آن در وزارت علوم است و خواستار برگزاری انتخابات در موعد اعلامی شدند. همچنین یکشنبه‌شب، در ادامه نامه‌شان هشتگ «غروب آزادی» را در واکنش به عملکرد وزارت علوم در این زمینه در جمع پرتکرارترین هشتگ‌های فارسی توئیتر قرار دادند. در بخشی از نامه 300 مدیرمسؤول نشریات دانشجویی به وزارت علوم آمده است: واضح است که تحت هر شرایطی انتخابات فوق‌الذکر باید طبق زمان‌بندی موجود در شیوه‌نامه مربوط برگزار شود. براساس تبصره 3 ماده اول این شیوه‌نامه، وزارت علوم باید این نشست را حداکثر تا نیمه خردادماه هر سال برگزار کند. در حال حاضر اما طبق اعلام اعضای شورای مرکزی ناظر، انتخابات تا بعد از ماه مبارک رمضان به تعویق افتاده است و این درحالی است که مهلت قانونی برگزاری انتخابات توسط وزارت علوم بعد از ماه مبارک رمضان، منقضی خواهد بود.
در همین باره محمدرضا محمدی، عضو دانشجویی شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت علوم در گفت‌وگو با «وطن‌‌امروز» گفت: یکی از مسائل مهمی که با تعویق انتخابات به وجود می‌آید این است که اگر این انتخابات بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود، با توجه به دستورالعمل اجرایی ناظر بر نشریات دانشگاهی، شورای مرکزی ناظر، بدون اعضای دانشجویی رسمیت نخواهد داشت و این مساله باعث می‌شود تا زمان برگزاری انتخابات، شورای مرکزی ناظر منحل شود. با توجه به این تعویق، اگر در زمان برگزاری انتخابات کوچک‌ترین تخلفی به وجود آید شورایی برای بررسی این تخلفات وجود نخواهد داشت، زیرا شورای مرکزی ناظر منحل شده  و این خود مساله‌ای شبهه‌برانگیز است که نتیجه انتخابات را در هاله‌ای از ابهام خواهد برد.
وی گفت: ما همه این مسائل را در جلسه اخیر مطرح کردیم اما گویی مسائل از قبل تعیین شده بود. سعی کردیم از حقوق دانشجویان دفاع کنیم اما به این مسائل وجهی داده نشد. زمانی که برای برگزاری انتخابات مقرر شده در زمان فرجه امتحانات پایان ترم دانشجویان است و این موضوع می‌تواند مشارکت را بشدت کاهش دهد.
عضو شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم تصریح کرد: متاسفانه دوستان وزارت علوم به این موضوعات توجه نکردند و در هم‌نظری‌ای که بین مسؤولان وزارت علوم و اعضای دانشجویی هیات ناظر اتفاق افتاد، انتخابات شورای ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم،  برخلاف نص صریح شیوه‌نامه به تعویق افتاد. باید دید تدبیر دوستان برای این قضیه چه خواهد بود.
وی در پایان گفت: البته همانطور که در جلسه هم بشدت به این قضیه اعتراض کردیم، اعتراض خود را ادامه می‌دهیم و اصرار داریم که انتخابات در زمان مقرر برگزار شود، چرا که تخلف از شیوه‌نامه به هیچ وجه قابل قبول نیست. هر چند شیوه‌نامه فعلی در بسیاری از موارد خلأهایی داشته و نیاز به اصلاح دارد ولی این موضوع که ما به همین قانون فعلی پایبند نباشیم نیز خود دامن زدن به بی‌قانونی در حوزه نشریات دانشجویی است.
صبح روز گذشته اما منصور غلامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو در واکنش به نامه 300 نفره مدیران مسؤول نشریات دانشجویی گفته است که از این موضوع بی‌اطلاع است و لازم است از معاونت فرهنگی وزارت علوم پیگیری‌های لازم انجام شود.
گفتنی است یکی از دلایل اصلی تعویق در انتخابات شورای نشریات از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم شکست احتمالی جریان همسو با دولت و اصلاح‌طلبان است. در چند سال گذشته تشکل‌های دولت‌ساخته و اعضای نشریات آنها با عنوان «طلوع آزادی» همواره با ایجاد حاشیه‌های بسیار در رقابت شورای ناظر بر نشریات دانشجویی شرکت می‌کردند و می‌توانستند چند کرسی را در اختیار بگیرند - که در برخی مواقع تخلفات آشکاری هم صورت داده بودند - اما امسال شکست این جریان و پیروزی نمایندگان نشریات تشکل‌های اصیل از همین ابتدا مشخص است و دولت به همین دلیل دست به تعویق انتخابات ‌زده است.
 


Page Generated in 0/0059 sec