printlogo


کد خبر: 208857تاریخ: 1398/2/9 00:00
سرلشکر باقری: ناوها و شناورهای آمریکا در عبور از تنگه هرمز موظف به پاسخگویی به سپاه هستند و تا دیروز هم سؤالات سپاه را پاسخ داده‌اند
پاسخگویی ناوهای آمریکایی به سپاه

 کمتر از یک ماه از زمانی که دولت آمریکا در اقدامی عجیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» خود اضافه کرد می‌گذرد، حالا اما رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان اعلام کرده ناوها و شناورهای آمریکا در عبور از تنگه هرمز همچنان به نیروهای سپاه به‌عنوان مسؤول تأمین امنیت این تنگه پاسخگو هستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد اقدام آمریکا علیه سپاه تا چه میزان تبلیغاتی و دور از واقعیت‌های منطقه بوده است.
به گزارش «وطن‌‌امروز»، از همان زمان اعلام سپاه به‌عنوان گروهی تروریستی توسط آمریکا، اغلب ناظران و کارشناسان واقع‌بین بر این گزاره تاکید داشتند که این اقدام دولت ترامپ نه‌تنها هیچ نسبتی با واقعیت‌های منطقه غرب آسیا ندارد، بلکه صرفا با هدف تاثیرگذاری روانی بر جامعه و اقتصاد ایران طراحی و اجرا شده است. به همین خاطر هم تنها 2 روز پس از اعلام تصمیم کاخ سفید علیه سپاه، «جان ریچاردسون»، فرمانده عملیات نیروی دریایی ارتش آمریکا تصریح کرد این واحد دستوری مبنی بر تغییر قواعد نیروی دریایی در آب‌های خلیج‌فارس، از جمله در مواجهه با نیروی دریایی سپاه پاسداران دریافت نکرده است. همچنین سخنگوی ناو پنجم نیروی دریایی آمریکا که در منطقه قرار دارد، در این باره گفته بود: نیروی دریایی آمریکا عملیات خود را تغییر نداده و همچنان مطابق قوانین بین‌المللی رفتار می‌کند. ما به همکاری با متحدان برای اطمینان از رفت‌وآمدهای آزاد و جریان تجارت در آب‌های بین‌المللی ادامه می‌دهیم.
در همین راستا و با وجود گذشت حدود یک‌ماه از تصمیم آمریکا علیه سپاه، حالا مشخص شده است نه‌تنها تغییری در رفتار نظامیان آمریکایی در منطقه با نیروهای سپاه ایجاد نشده، که آمریکایی‌ها حتی برای عبور و مرور از تنگه استراتژیک هرمز نیز کماکان پاسخگوی نیروهای سپاه هستند. روز گذشته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این باره گفته است: «ناوها و شناورهای آمریکا در عبور از تنگه هرمز موظف به پاسخگویی به سپاه پاسداران هستند، چرا که سپاه مسؤول تأمین امنیت تنگه هرمز است و تا دیروز هم سوالات سپاه را پاسخ داده‌اند و ما نشانی در تغییر روش جاری آنها در تنگه هرمز نمی‌بینیم».  ترامپ سال گذشته چند بار و از جمله در توئیتر خود به صورت تلویحی مدعی عقب‌نشینی ایران در خلیج‌فارس شده بود. رئیس‌جمهور آمریکا البته این ادعای خود را تحت عنوان کاهش مزاحمت دریایی ایران برای ناوهای آمریکایی مطرح کرده بود. البته این ادعا واکنش فرماندهان ارشد کشورمان را به دنبال داشت؛ مهرماه سال گذشته سردار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه  در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تغییر رفتار ایران در خلیج‌فارس  به «وطن‌امروز» گفته بود: «آنچه مسلم است آمریکایی‌ها باید از منطقه غرب آسیا بروند و زودتر از همه باید از خلیج‌فارس  بروند». وی افزود: نشانه این موضوع هم این است که آمریکایی‌ها مودب‌تر و حرف‌گوش‌کن‌تر شده‌اند. سردار فدوی گفت: آنها عدم تقابل جدید میان ایران و آمریکا را تغییر رفتار ایران عنوان کرده‌اند، این یک وارونه‌نمایی است؛ این اتفاق به این دلیل است که آمریکایی‌ها حرف‌گوش‌کن‌تر شده‌اند. معاون هماهنگ‌کننده سپاه تصریح کرد: قبلا هم در برخی موارد، چون آمریکایی‌ها کمتر حرف گوش می‌کردند، تقابل پیش می‌آمد و ما برخی از آنها را دستگیر کردیم، در صورتی که  اگر آمریکایی‌ها طبق قوانینی که درباره آب‌های بین‌المللی وجود دارد عمل کنند خب! طبیعتا ما هم کاری با آنها نداریم».
تکرار تهدید نفتی ایران
دیروز البته رئیس ستادکل نیروهای مسلح علاوه بر اعلام خبر پاسخگو بودن آمریکایی‌ها به سپاه در تنگه هرمز، اشاره‌ای نیز به تحریم نفتی آمریکا علیه ایران داشت. سرلشکر باقری در حاشیه همایش فرماندهان نیروی انتظامی درباره تنگه هرمز اظهار داشت: بارها توسط مقامات گفته شده است که امنیت تنگه هرمز بر عهده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و ما خواهان امنیت و باز بودن آن هستیم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: همان‌طور که نفت و کالاهای سایر کشورها در حال عبور از این تنگه است، نفت و کالاهای ما نیز باید از این تنگه عبور کند و همانطور که مقامات ما گفته‌اند، اگر قرار است کسی تنگه هرمز را ناامن کند حتماً با آن مواجهه می کنیم. به گفته سرلشکر باقری، اگر نفت ما عبور نکند، نفت دیگران هم از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد. به گزارش فارس، سرلشکر باقری اعلام کرد: این به معنای بستن تنگه هرمز نیست، ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم مگر اینکه دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز آن نباشد و ما قادر به آن هستیم و این را دشمنان می‌دانند. تهدید دیروز رئیس ستادکل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه اگر نفت ما عبور نکند، نفت دیگران هم از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد، سال گذشته نیز البته با بیانی متفاوت از سوی حسن روحانی اعلام شده بود. تیرماه پارسال در پی ادعای «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مبنی بر تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، روحانی که در دیدار ایرانیان مقیم سوییس سخن می‌گفت، تاکید کرده بود: یکی از آمریکایی‌ها گفته بود ما می‌خواهیم اصلا نگذاریم ایران نفت صادر کند. قاعدتا او معنی این حرف را خیلی نمی‌تواند تحلیل کند. نفت ایران را نمی‌گذاریم صادر شود معنی‌اش این است که نفت کل منطقه صادر نمی‌شود. مگر امکان‌پذیر است نفت ایران صادر نشود و نفت منطقه صادر شود؟ قاعدتا معنی این حرفی که می‌زند و می‌گوید من نمی‌گذارم ایران یک قطره نفت صادر کند، نمی فهمد اگر شما توانستید این کار را بکنید، نتیجه‌اش را ببینید چه هست». تهدید به بستن تنگه هرمز از سوی مقامات کشورمان اما در شرایطی است که طبق برآوردهای قطعی، صادرات نفت ایران کماکان ادامه یافته و برخلاف ادعای آمریکا هیچگاه به صفر نخواهد رسید. دیروز پایگاه خبری آمریکایی «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: هند با وجود تهدیدهای آمریکا به ادامه واردات نفت از ایران به‌صورت محدود ادامه می‌دهد. طبق گزارش این پایگاه خبری آمریکایی، بعد از اتمام معافیت‌ها، صادرات نفتی ایران به دهلی‌نو به صفر نخواهد رسید. این انتخاب دولت هند بیشتر یک تصمیم امنیت انرژی است تا یک انتخاب سیاسی. هند در چند ماه گذشته بسیار تلاش کرد منابع تأمین انرژی خود را به‌طور قابل توجهی گسترش دهد اما از طرف دیگر روابط هند و ایران از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است و دهلی‌نو همچنان برای حفظ این روابط تلاش می‌کند. در ادامه این گزارش تصریح شده است: هند اگرچه واردات نفت از ایران را در 6 ماه گذشته به نصف رسانده است اما به نظر نمی‌رسد دولت هند بتواند بعد از اتمام معافیت‌ها (12 اردیبهشت) اقدامی در راستای جلب نظر مقامات آمریکایی انجام دهد. دیروز همچنین نشریه «فوربس» در مطلبی نوشت: واشنگتن نمی‌تواند با تحریم‌های شدیدتر نفتی، شرکای بزرگ نفتی ایران را مجبور به نخریدن نفت از این کشور کند، زیرا چنین موضوعی در نهایت به دستور کار داخلی آمریکا لطمه می‌زند و در کمترین حالت سبب افزایش بهای نفت می‌شود.
 

 ابلاغ قانون اقدام متقابل در برابر آمریکا
رئیس مجلس شورای اسلامی قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. به گزارش مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان تروریستی به‌وسیله ایالات متحده آمریکا را که در جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۳/‏۲/‏۹۸‬ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد. بر اساس این قانون به‌منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و از آنجا که این رژیم برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل ۱۵۰ قانون اساسی به‌عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می‌شود، سازمان تروریستی خارجی اعلام کرده است؛ فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام)، نیروها، سازمان‌ها و نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می‌شوند و هر گونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب می‌شود.

 

رصد دقیق ناوگروه آمریکایی در خلیج‌فارس توسط سپاه
پهپادهای نیروی دریایی سپاه پاسداران موفق به ثبت تصاویری از فاصله نزدیک از ناوگروه تروریست های آمریکایی در خلیج‌فارس شدند. به گزارش تسنیم، در ویدئوی منتشر شده در فرمت HD، ناو هواپیمابر آمریکایی یو‌اس‌اس آیزنهاور و یک ناو آمریکایی دیگر در خلیج‌فارس از زوایای مختلف و از یک فاصله بسیار نزدیک به تصویر کشیده شده اند. در این ویدئو عرشه ناو هواپیمابر، اعضای خدمه کشتی و همچنین یک هلیکوپتر مستقر در کشتی به علاوه هواپیماهای مختلف، از جمله هواپیمای کشف رادار E-2C و جنگنده‌های بمب افکنF-18 مشاهده می‌شود. گفته می‌شود پهپادی که این تصاویر را گرفته، از نوع ابابیل 3 بوده و قابلیت 8 ساعت پرواز در ارتفاع 12 هزارپایی را دارد.  انتشار فیلم رصد ناوگروه تروریست‌های آمریکایی در خلیج‌فارس توسط نیروی دریایی سپاه بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های معتبر بین‌المللی داشته است.
 


Page Generated in 0/0060 sec