printlogo


کد خبر: 208859تاریخ: 1398/2/9 00:00
اخبار

عدم واکنش ایران، ترامپ را جسور کرده است
روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله خود تشدید فشارهای اقتصادی به ایران را نتیجه عدم واکنش تهران در پاسخ به دور پیشین تحریم‌ها توصیف کرده و نوشته است با این وجود ممکن است ایران این بار به تحریم‌های آمریکا پاسخ دهد. به گزارش فارس، روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله خود درباره فشارهای تازه آمریکا به ایران، نوشته است تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت ایران حاصل خودداری تهران از واکنش به تحریم‌های پیشین است. واشنگتن‌پست با اشاره به تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد موازنه میان فشار به ایران و قیمت نفت در بازار جهانی، نوشته است واشنگتن پارسال با اعمال دور نخست تحریم‌های نفتی و در عین حال صدور معافیت برای گروهی از واردکنندگان نفت ایران، این موازنه را به آزمون گذاشت و در نهایت هم اعلام کرد با این تحریم‌ها توانسته ۱۰ میلیارد دلار از درآمد سالانه ایران بکاهد. این یادداشت می‌افزاید: «تهران با وجود تهدیداتی که کرده بود، به این ضررها پاسخی نداد و از خطوط قرمز ایالات متحده عبور نکرد. دولت [ترامپ] که احتمالا به واسطه این انفعال جسور شده، در حال تشدید این وضعیت است و تلاش می‌کند با تهدید خریدارانی چون چین، هند، ترکیه، کره‌جنوبی و ژاپن به تحریم... باقیمانده صادرات نفت ایران را هم حذف کند». به نوشته واشنگتن‌پست، ترامپ روی این احتمال قمار کرده است که ایران «به جای آزمودن عزم ترامپ، بار دیگر این مجازات را هم به جان بخرد». این روزنامه در پایان هشدار داده است به نظر نمی‌رسد دولت ترامپ بدرستی ابعاد و تبعات احتمالی سیاستی را که در قبال ایران در پیش گرفته، درک کرده باشد.

واکنش عراق به مواضع اخیر آمریکا علیه ایران
وزارت خارجه عراق از سفارت آمریکا در بغداد خواست مواضع ضدایرانی اخیر خود را از صفحه فیسبوک سفارت حذف کند. وزارت خارجه عراق روز گذشته نیز کاردار آمریکا در بغداد را احضار کرد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه عراق روز یکشنبه از سفارت آمریکا در بغداد خواست مواضع ضد ایرانی خود را که در حساب کاربری فیسبوک آن منتشر شده بود، حذف کند. وزارت خارجه عراق تاکید کرد: «این ادعا تخطی از آن دسته از هنجارهای دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی است که مأموریت‌های دیپلماتیک را در کشورهای میزبان تنظیم می‌کنند». وزارت خارجه عراق با تاکید بر لزوم عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها اعلام کرد این اقدام با اصول قانون اساسی عراق سازگار نیست. وزارت خارجه عراق از سفارت آمریکا خواست این مطلب را از صفحه فیسبوک خود حذف کرده و «از بیان اظهاراتی که روابط عراق با کشورهای همسایه و دوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد» خودداری کند. سفارت آمریکا در بغداد روز جمعه در صفحه فیسبوک خود ادعاهای بی‌اساسی در رابطه با دارایی‌ها و اموال مقامات عالی‌رتبه کشورمان مطرح کرد.

خروج از ان‌پی‌تی یکی از گزینه‌های ایران است
وزیر امور خارجه اعلام کرد خروج از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) یکی از انتخاب‌های ایران است. به گزارش فارس، محمدجواد ظریف درباره خروج ایران از معاهده NPT به صداوسیما گفت: انتخاب‌های جمهوری اسلامی متعدد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب‌های متعددی است و آنچه مطرح کردید، یعنی خروج از NPT یکی از آنهاست. وی همچنین گفت که به مسکو در قالب همکاری‌های دوجانبه سفر می‌کند و در برنامه‌هایش سفر به کره‌شمالی هم هست. ظریف با اعلام این خبر که در روزهای آینده به روسیه برای مذاکرات دوجانبه سفر می‌کند، به اینستکس و مطالبات ایران از طرف اروپایی اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها یک‌سال فرصت داشتند و متاسفانه اقدام عملی نکردند؛ انتظار ما این است که نشان دهند این طور نیست و فکر نمی‌کنم فرصت زیادی برای آنها مانده باشد.

شورای نگهبان تابع فشار نیست
سخنگوی شورای نگهبان گفت: هیچ وقت فشار بر ما اثر نمی‌گذارد. عباسعلی کدخدایی در پاسخ به این سوال فارس که گفته می‌شود در بحث طرح اصلاح قانون انتخابات فشارهایی به شورای نگهبان وارد شده است، اظهار داشت: شورای نگهبان تابع فشار نیست. وی افزود: هیچ‌گاه فشار روی شورای نگهبان اثری نخواهد داشت و از این بابت مطمئن باشید. کدخدایی بر همین اساس اضافه کرد: هر کسی می‌تواند حرف بزند اما مطمئناً چارچوب شورای نگهبان شرع مقدس و قانون اساسی است.
 


Page Generated in 0/0133 sec