printlogo


کد خبر: 208862تاریخ: 1398/2/9 00:00
گزارشی از آخرین وضعیت سیل دوباره در استان گلستان
اعزام تجهیزات قرارگاه خاتم‌الانبیا به آق‌قلا

گروه اجتماعی: فاز دوم سیل در استان گلستان در حال گسترده شدن است اما مسؤولان وعده داده‌اند از پیشروی آب به مناطق دیگر جلوگیری خواهند کرد؛ بدین منظور تجهیزات قرارگاه خاتم‌الانبیا و وزارت دفاع به آق‌قلا اعزام شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، سیل گلستان که چند روز مانده به آغاز سال جدید آغاز شد، علل متعددی داشت که طغیان گرگان‌رود و رودهای اترک و قره‌سو و لایروبی نکردن این رودخانه‌ها و افزایش دبی آب از مهم‌ترین آنها بود. سیل گلستان از 2 هفته پیش کنترل شد و سطح آب در حال کاهش بود اما بار دیگر از روز شنبه سیلاب شهر آق‌قلا را فرا گرفت و هم‌اکنون در حال پیشرفت به گمیشان است.
 

یک سوم آق‌قلا زیر آب
«امانگلدی ضمیر» فرماندار آق‌قلا درباره آخرین وضعیت سیلاب ورودی به این شهرستان اظهار داشت: حجم سیلاب کنونی حدود یک سوم سیلاب ابتدای فروردین‌ است اما به دلیل شکستگی سیل‌بند شمال شرقی آق‌قلا در یلمه‌خندان، متأسفانه آب وارد بخش‌هایی از شهر و روستاها شده است. وی افزود: در حال حاضر 8 روستا و حدود یک سوم شهر آق‌قلا دچار آبگرفتگی است و تلاش نیروها برای کاهش ورودی آب به شهر و ترمیم سیل‌بندها ادامه دارد. فرماندار آق‌قلا بیان داشت: مناطقی که در سیلاب ابتدای فروردین برای 25 روز گرفتار آب بودند، بر اثر سیل دوباره دچار آبگرفتگی شده‌اند. محل‌هایی هم برای اسکان مردم آماده شده و کار خدمات‌رسانی همچنان ادامه دارد. وی گفت: برای اینکه سیلاب از مناطق شمالی شهر آق‌قلا مانند محله‌های کل‌آباد، حکیم‌آباد، عیدگاه، شهرک ایثار و... تخلیه و به سمت دشت هدایت شود، جاده کمربندی بار دیگر در 5 نقطه شکافته و خروج آب آغاز شده است. ضمیر خاطرنشان کرد: تمام تجهیزات و ادوات مورد نیاز از سوی نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی فراهم شده و گروه‌های جهادی و مردمی نیز در حال کمک به مردم در مناطق مختلف شهر هستند. وی با اشاره به ترمیم چند نقطه از شکستگی‌های سیل‌بند یلمه‌خندان گفت: میزان ورودی آب به سمت شهر کاهش پیدا کرده و نیروها در حال ترمیم یک نقطه دیگر از این سیل‌بند هستند.

نیروهای مسلح در کنار مردم
فرمانده سپاه نینوای گلستان با اشاره به شکافتن جاده کمربندی برای خروج سیلاب از آق‌قلا گفت: ۱۲ دستگاه موتور پمپ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و 3 موتور پمپ قوی از وزارت دفاع در حال ارسال به این منطقه است تا بتوانیم سرعت خروج آب را افزایش دهیم. سردار حسین معروفی در بازدید از روند ترمیم سیل‌بند یلمه‌خندان اظهار داشت: باید از مردم این منطقه که در حادثه اخیر صبوری کردند و نجابت به خرج دادند، قدردانی کنیم. مردم بدانند فرزندان آنها در نیروهای مسلح و سپاه در کنارشان هستند.
وی با اشاره به شکستگی سیل‌بند یلمه‌خندان در شمال شرقی آق‌قلا گفت: از روز گذشته که سیل‌بند در 4 نقطه دچار شکستگی شد، تمام نیروهای جهادی و مردمی، سپاه، ارتش، بسیج، دستگاه‌های اجرایی و... تلاش کردند این سیل‌بند ترمیم شود. فرمانده سپاه نینوای استان بیان داشت: تجهیزات لازم از جمله بیل‌های مکانیکی در منطقه وجود دارد و تلاش همه نیروها این است میزان آب ورودی به شهر کاهش پیدا کند.  وی با اشاره به ترمیم 3 نقطه از شکستگی‌های سیل‌بند آق‌قلا گفت: ورودی آب به شهر از روز گذشته حدود 80 مترمکعب بر ثانیه بود که با ترمیم برخی نقاط حدود 50 مترمکعب آن مهار شده است.
سردار معروفی گفت: سعی ما بر این است تا بتوانیم آخرین نقطه این سیل‌بند را ترمیم کنیم تا جلوی ورود آب به شهر گرفته شود.
وی ادامه داد: اقدامات برای تخلیه آب از مناطق مختلف آق‌قلا آغاز شده و برای همین کار 5 نقطه از کمربندی شکافته شده تا بتوانیم سیلاب را به سمت دشت هدایت کنیم.
وی افزود: علاوه بر این 12 دستگاه موتور پمپ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) و 3 موتور پمپ قوی از وزارت دفاع نیز در حال ارسال به این منطقه است تا بتوانیم سرعت خروج آب را افزایش دهیم.
 

گمیشان در معرض خطر سیل
بارندگی اخیر و طغیان رودخانه‌های گلستان بویژه گرگان‌رود به وقوع سیلاب مجدد در برخی مناطق خصوصا آق‌قلا منجر شد که این سیلاب در حال حرکت به سمت گمیشان است به‌طوری که از این شهرستان خبر می‌رسد مردم منطقه با تلاش شبانه و ایجاد موانع فیزیکی سعی در مقابله با آن دارند.
فرماندار شهرستان گمیشان در همین باره گفت: پیش‌بینی  می‌شود سیلاب خارج شده از آق‌قلا روز یکشنبه وارد حوزه این شهرستان شود که در این رابطه به اهالی گمیش‌تپه و روستاهای حاشیه گرگان‌رود هشدار‌های لازم داده شد. امیر شیر توماج شنبه‌شب در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: استانداری گلستان هم با ارسال اخطاریه به فرمانداری گمیشان اطلاع داد سیلابی به حجم یک سوم سیل اوایل فروردین امسال روز دوشنبه نهم اردیبهشت وارد حوزه استحفاظی شهرستان خواهد شد. وی اضافه کرد: بر اساس تجربه سیل قبلی و پایش‌های میدانی انجام شده، ارزیابی مدیریت شهرستان گمیشان این است که سیل زودتر از این زمان و احتمالا روز یکشنبه بخش‌هایی از منطقه را متاثر خواهد کرد که به کمک مردم و با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های اجرایی برای این وضعیت آماده می‌شویم. وی گفت: از 2 روز گذشته به شهرداران و بخشداران منطقه اعلام کرده‌ایم استحکام‌بخشی دایک‌های حفاظتی را در دستور کار قرار دهند و 5 بیل مکانیکی هم در حال تقویت سیل‌بندهای گمیشان هستند.

 

اسکان 2200 نفر
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان گفت: با ورود سیلاب به برخی مناطق آق‌قلا و آبگرفتی منازل در ۳ روز گذشته، ۲ هزار و ۲۹۱ نفر در ۱۰ نقطه از شهرستان آق‌قلا اسکان داده شدند. محمدعلی هروی با اشاره به تحویل 5 فروند قایق موتوری به جمعیت هلال‌احمر گلستان اظهار داشت: این قایق‌های موتوری برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده استان گلستان تحویل جمعیت هلال‌احمر استان شد. وی گفت: برای تسهیل در امر امدادرسانی به سیل‌زدگان گلستان، 5 فروند قایق موتوری از سازمان امداد و نجات کشور تحویل جمعیت هلال‌احمر استان شد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان افزود: این قایق‌های موتوری از نوع قایق‌های سبک بادی عملیاتی(جیمینی) هستند که ویژه عملیات امداد و نجات در شرایط سیلابی به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: این قایق‌های عملیاتی با ارزش هر یک 100 میلیون تومان در مناطق سیلابی استان گلستان به کار گرفته می‌شوند.
هروی ادامه داد: با ورود دوباره سیلاب در برخی مناطق شهرستان آق‌قلا 105 نجاتگر با 9 خودروی امدادی به منطقه اعزام شده‌اند و با همه توان مشغول امدادرسانی هستند.
 


Page Generated in 0/0059 sec