printlogo


کد خبر: 208871تاریخ: 1398/2/9 00:00
اخبار

ثبت‌نام کارت سوخت آغاز شد
دور جدید ثبت‌نام کارت سوخت از دیشب آغاز ‌شد. به گزارش «وطن‌امروز»، مالکان خودرو و موتوسیکلتی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، باید از طریق سامانه دولت همراه برای دریافت کارت سوخت ثبت‌نام کنند. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مالکان خودرو و موتوسیکلتی که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir و همچنین اپلیکیشن دولت همراه یا کد دستوری #۴* به منظور دریافت کارت سوخت تقاضای خود را ثبت کنند. این اطلاعیه تاکید می‌کند مالکان خودروهای عمومی و مالکان خودروها در استان سیستان و بلوچستان که پیش از این در دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به مراجعه به سامانه ندارند و کارت سوخت‌شان به نشانی آنها ارسال خواهد شد. گفتنی است مراحل ثبت‌نام فقط به شکل غیرحضوری و از طریق سامانه دولت همراه انجام می‌شود.

رکورد 4 هزار واحدی بورس
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در رکوردی جدید به ۳ هزار و ۹۵۶ واحد افزایش یافت. برخی کارشناسان اعتقاد دارند افزایش شاخص بورس ناشی از عملکرد واقعی شرکت‌های بورسی نیست، بلکه برگرفته از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و نیز افزایش قیمت کالاها در بازار جهانی است که در پیش‌بینی سود شرکت‌های صادرات‌محور مثل فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و سیمانی‌ها اثر گذاشته و رشد عاریتی و نه رشد خاصیتی است. دیروز ارزش بازار به بیش از ۸۰۱ هزار میلیارد تومان رسید و معامله‌گران بورس بیش از 7/4 میلیارد برگه بهادار، اوراق، حق‌تقدم و سهم در قالب ۳۰۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۹۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

پرداخت وجه چک از حساب‌های دیگر
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد بانک‌ها در صورت کافی ‌نبودن موجودی حساب مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی دیگر حساب‌های صاحب‌حساب و مسدودسازی همه حساب و کارت‌های بانکی به‌میزان مبلغ چک هستند. مدیریت کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بر اساس مفاد قانون جدید چک و دستورالعمل حساب جاری بانک مرکزی به شبکه بانکی، در صورت کافی نبودن موجودی حساب صادرکننده چک، بانک‌ها مکلف به پرداخت وجه چک از محل موجودی دیگر حساب‌های صاحب‌حساب به‌ترتیب اولویت از حساب جاری، حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و حساب سرمایه‌گذاری بلندمدت و همچنین مسدود کردن همه حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده به‌میزان مبلغ چک هستند. این بانک اعلام کرده شناسه چک برگشتی که در سامانه‌های چک برگشتی بانک مرکزی تولید می‌شود، همان کد رهگیری بوده و بانک واگذارنده ‌باید تمهیدات لازم را برای درج شناسه یادشده روی گواهینامه عدم‌پرداخت صادره تحت عنوان کد رهگیری انجام دهد.

واردات کره و  چای با ارز آزاد
در حالی که اواخر فروردین 98 وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف شدن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز خبر داده بود، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی نیز از حذف شدن ارز دولتی برای واردات کره، حبوبات و چای خبر داد. علی‌اکبر مهرفرد به ایسنا گفت: بر اساس مصوبه‌ای، ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی برای واردات آنها استفاده خواهد شد. وی افزود: سال 97 به غیر از 4 قلم کالایی که ارز دولتی‌ آنها به نیمایی تغییر پیدا کرده است، نهاده‌های بخش کشاورزی، نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی نیز از ارز دولتی برای واردات استفاده می‌کردند.
توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه دارد
با وجود تغییرات جدید در سیاست‌های اقتصادی دولت برنامه حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی در کوتاه‌مدت منتفی شد. به گزارش تسنیم، در سال 97 بیش از 40 میلیارد دلار انواع کالا وارد کشور شده که حدود 13 میلیارد دلار آن کالاهای اساسی بوده که ارز آنها با نرخ 4200 تومان تأمین شد. همچنین 27 میلیارد دلار نیز ارز بانکی برای واردات انواع کالا تأمین شده است. پس از اعتراض برخی گروه‌ها به تخصیص این ارز، در سامانه نیما بازار ثانویه تشکیل شد و از نیمه مرداد 97 در عمل تخصیص ارز با نرخ 4200تومانی  به کالاهای گروه‌های 2 و 3 متوقف شد. گفتنی است قرار شده وزارتخانه‌های مسؤول به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قیمت مصرف‌کننده کالاهایی که ارز 4200تومانی آنها حذف شده از قیمت در بازار آزاد کمتر شود.
 


Page Generated in 0/0055 sec