printlogo


کد خبر: 208880تاریخ: 1398/2/9 00:00
معرفی 4 کتاب اندیشه‌محور که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌شوند
اندیشیدن روی کاغذ

محسن شهمیرزادی: در عصر رکود اندیشه، قطع به یقین اقبال و انتشار کتاب‌‌‌هایی با محوریت اندیشه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد به گونه‌ای که اگر بخواهیم کتاب‌‌های تازه نشر با چنین مضمونی را برشماریم جز به تعداد انگشت‌شماری برنمی‌خوریم. با این وجود همچنان آثار درخوری وجود دارد که انتشار آنها انسان را برای تهیه این آثار ترغیب به حضور در نمایشگاه کتاب تهران کند. برخی انتشارات به صورت ویژه تولید چنین آثاری را در دستورکار خود دارند اما در مقابل در سال جاری بسیاری از انتشاراتی‌‌‌هایی که داستان و رمان پیشه اصلی آنها بوده نیز به جرگه تولید آثار اندیشه‌محور پیوسته‌‌اند که این امر جای خشنودی دارد. در ادامه از میان آثار تازه نشر به معرفی 4 کتاب برجسته به پیشنهاد «وطن‌امروز» خواهیم پرداخت که در ادامه از نظر می‌گذرانید.
 

اندیشه در بحران/ شهریار زرشناس
شهریار زرشناس که سال‌هاست در زمره متفکران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود این بار با مجموعه 5 جلدی «اندیشه در بحران» در نمایشگاه کتاب حضور پیدا کرده است. زرشناس که پیش از این آثاری چون «نیهیلیسم»، «آشنایی با نظام سرمایه‌داری»، «این سه لیبرالیست»، «بشر مدرن و سرشت تاریخی او»، «تاریخچه ادبیات معاصر ایران»، «روانشناسی در ترازوی نقد»، «تکنوکراسی» و... را به چاپ رسانده، این بار با انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به بازار نشر آمده است. این مجموعه 5 جلدی اقدام به بازشناسی مهم‌‌‌‌‌ترین متفکران معاصر می‌کند که در 5 دفتر گرد هم آمده است. آرای  ریچارد رورتی، جان راولز، فریدمن، آیزلیا برلین، فروید، کاسیرر، فون‌هایک و بارت در این مجموعه کتاب مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد.
 

نامه‌هایی به یک بسیجی/ یوسفعلی میرشکاک
یوسفعلی میرشکاک که بعد از سال‌ها اندیشه‌‌های خود را در اختیار صنعت نشر گذاشته است، این‌بار تازه‌‌‌‌‌ترین اثر او یعنی «نامه‌‌‌هایی به یک بسیجی» توسط نشر نارگل در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. این کتاب 128 صفحه‌ای چالش‌‌های اندیشه در سال‌‌های اخیر را صریحا به رخ می‌کشد و در بخشی از آن نیز آمده است: «شگفتا از همت این قوم که دعوی تشیع دارند و خود را پیرو امامانی می‌دانند که در باب علم و تفکر بیشترین تاکید را داشته‌اند اما حاضر نیستند در تمام مدت عمر خویش زحمت خواندن یک کتاب را بر خود هموار کنند. تو گویی مغز غده‌ای زائد است که همچون باری گران بر گردن این قوم افتاده است و اگر چاره‌ای داشته باشند آن را همچون آپاندیس عمل می‌کنند».
 

رؤیا ـ  پناهگاه/ مسعود فراستی
بدون شک مسعود فراستی مهم‌ترین و سرشناس‌ترین منتقد سینمایی حال حاضر کشورمان است؛ منتقدی که دستی بر نگارش کتاب هم دارد. اگرچه این کتاب مسعود فراستی برای نخستین‌بار نیست که در بازار نشر عرضه می‌شود اما از سال‌ها پیش این اثر پرمخاطب مسعود فراستی به دلایلی بازنشر نشد و این بار نشر ساقی پس از سال‌ها این اثر مسعود فراستی را در بازار کتاب عرضه می‌کند. درباره «رویا -پناهگاه: اینگمار برگمان و سینمایش» که حول زندگی این کارگردان سوئدی خلق شده است، آمده: اینگمار برگمان تنها فیلمسازی است که تا آخر عمر توانست در میان دورنمای کودکی‌اش گردش کند و همچنان نورها، بوها، اتاق‌ها، اشیا، آدم‌ها و... را تجربه کند. برگمان، رازآمیزترین تصاویر سینمایی را آفریده و پناهگاهی برپا ساخته از رویا، که می‌شود به آن پناه برد.
 

فقر احمق می‌کند/ الدار شفیر، سندهیل مولاینیتن
انتشارات ترجمان که همواره در ترجمه آثار دگراندیش پیشتاز بوده است، این‌بار کتاب جذاب «فقر احمق می‌کند» را در بازار کتاب عرضه کرده که به عنوان پرفروش‌‌‌‌‌ترین اثر این غرفه همچنان مورد اقبال است. این کتاب درباره چالش «ذهنیت کمیابی» است. همان چیزی که در هر فرد به گونه‌ای جلوه می‌کند؛ یک مدیر با ده‌ها پروژه عقب‌افتاده، یک کارگر ساده با کوهی از بدهی و یک خانم خانه‌دار که درگیر رژیم‌گرفتن است. نویسندگان این کتاب متکی به آخرین یافته‌های علوم رفتاری و اقتصاد، تبیین می‌کنند که چطور ابعاد مختلف زندگی ما تحت تأثیر ذهنیت کمیابی است؛ همچنین آنها توضیح می‌دهند که چطور سازمان‌ها و تک‌تک افراد می‌توانند کمیابی را مهار کنند تا به موفقیت و رضایت بیشتری دست یابند.


Page Generated in 0/0056 sec