printlogo


کد خبر: 208925تاریخ: 1398/2/10 00:00
مردم غیور همدان با حضور گسترده و معنادارخود با پیکر شهید حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی وداع کردند
تشییع باشکوه روحانی مظلوم

گروه سیاسی: پیکر روحانی همدانی حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی صبح دیروز با حضور جمع کثیری از مردم مومن همدان و مسؤولان در میدان مرکزی شهر همدان تشییع شد. به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام «مصطفی قاسمی» 46 ساله ظهر شنبه مقابل مدرسه حوزه علمیه آیت‌الله ملاعلی معصومی‌همدانی واقع در خیابان شهدای این شهر به ضرب 2 گلوله یکی از اشرار سابقه‌دار به شهادت رسید. وی امام جماعت مسجد «حاج کربلایی علی» معروف به «حاج‌کربعلی» واقع در امامزاده عبدالله همدان و مسؤول سابق کتابخانه مدرسه آیت‌الله «دامغانی» بود. پس از شهادت این روحانی، ابتدا 4 نفر از همدستان و دوستان نزدیک قاتل دستگیر شدند، سپس ساعت 4 و 25 دقیقه روز یکشنبه پس از 20 دقیقه درگیری مسلحانه قاتل این روحانی به هلاکت رسید. یکی از نکاتی که در مراسم تشییع مرحوم قاسمی بسیار بازتاب داشت ارادت مردم همدان به روحانیت بود که از هر قشر و با هر سنی در این مراسم حضور داشتند، حتی مغازه‌داران نیز با تعطیل کردن مغازه‌‌های خود در این تشییع باشکوه حاضر شدند. همچنین پلاکاردها و دست‌نوشته‌‌‌هایی نیز در حمایت از روحانیون و طلاب به چشم می‌خورد.  طبق این گزارش، نماز میت شهید حجت‌الاسلام قاسمی به امامت آیت‌الله موسوی‌اصفهانی، مدیر حوزه‌های علمیه همدان و با حضور پرشور مردم اقامه شد. نکته قابل توجه در جریان مراسم تشییع باشکوه این روحانی، طرح برخی مطالبات درباره ضرورت ساماندهی فضای مجازی بود. این موضوع از آن جهت در این مراسم مورد توجه قرار گرفت که قاتل حجت‌الاسلام قاسمی مدت‌ها پیش از ارتکاب این جنایت، تصاویر متعددی از خود به همراه اسلحه در اینستاگرام خود منتشر کرده بود؛ موضوعی که در دیدار اخیر رهبر حکیم انقلاب با فرماندهان نیروی انتظامی نیز از سوی رهبری به آن اشاره شد. رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تأکید بر جلوگیری از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی، فرمودند: «قاتل دیروز روحانی همدانی در صفحه اینستاگرام با 4 نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده است که مقابله با اینگونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است». در همین راستا هم سخنرانان و هم حاضران در مراسم تشییع روحانی شهید قاسمی به طرح برخی مطالبات در این حوزه پرداختند. آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی‌فقیه در استان همدان در این مراسم به مسأله کنترل فضای مجازی و کوتاهی دولت در رسیدگی به فضای مجازی پرداخت. نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه مدیریت فضای مجازی کار سختی نیست، گفت: مسؤولان امر می‌توانند شبکه ملی راه بیندازند و آن را مورد حمایت قرار دهند اما دولت کوتاهی می‌کند. آیت‌الله شعبانی همچنین از مردم برای حضور پرشور در این مراسم قدردانی کرد و ادامه داد: همدان، دارالمومنین است و اراذل و اوباش در این شهر باید احساس ناامنی کنند. برخی حاضران در این مراسم نیز پلاکاردهایی با محتوای لزوم برخورد با محتوای خشونت‌آمیز در فضای مجازی و همچنین مطالبه از وزیر ارتباطات جهت فیلتر صفحات اراذل و اوباش در فضای مجازی در دست داشتند.
واکنش مراجع
شامگاه روز یکشنبه همچنین هیاتی از سوی حضرات آیات عظام حسین نوری‌همدانی و لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در منزل روحانی شهید همدانی حضور یافتند. بر اساس این گزارش، در پی شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام قاسمی هیاتی از طرف حضرت آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی با خانواده این طلبه شهید دیدار و مراتب تسلیت معظم‌له را ابلاغ کردند.
آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید ضمن تبریک و تسلیت شهادت حجت‌الاسلام قاسمی، روحانی خدمتگزار و ابراز همدردی با خانواده آن شهید، از مردم شریف و متدین و انقلابی همدان برای شرکت باشکوه در تشییع این روحانی شهید دعوت کرد. معظم‌له شهادت را افتخاری بزرگ دانسته و گفته بود: علمای بزرگ ما همه آرزوی شهادت داشته‌اند. این مرجع تقلید در ادامه تسریع در رسیدگی به پرونده عاملان این جنایت را خواستار شد.
همچنین حجت‌الاسلام فاضلیان به همراه جمعی از علمای همدان از طرف حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی، به‌منظور دلجویی و عرض تبریک و تسلیت به منزل این روحانی شهید رفتند. این هیات با ابلاغ سلام و ابراز تاسف معظم‌له از این حادثه دلخراش، شهادت این روحانی را به حوزه‌ علمیه همدان و مردم شریف و متدین آن دیار، تبریک و تسلیت گفته و همگان را به شرکت در تشییع باشکوه این روحانی شهید دعوت کرد. صبح دیروز نیز آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی با تسلیت شهادت حجت‌الاسلام قاسمی، از دستگاه‌‌های اطلاعاتی و انتظامی خواست در مقابل مخلان امنیت اجتماعی و اشرار مراقبت بیشتری داشته باشند. به گزارش رسا، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی روز گذشته در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، به جنایت اخیر همدان و شهادت طلبه شهید حجت‌الاسلام قاسمی واکنش نشان داد. این مرجع تقلید خواستار اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسؤولان و دستگاه‌‌های امنیتی به‌منظور مقابله با اشرار شد و گفت: امیدواریم مسؤولان، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌‌های امنیتی و اطلاعاتی در مقابل این فاسدان و مفسدان و اشرار خبیث و بدطینت مراقبت بیشتری بکنند تا اینگونه مشکلات در آینده پیش نیاید. دیروز همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی شهادت روحانی همدانی توسط اراذل و اوباش، پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد: از مقامات امنیتی و انتظامی انتظار می‌رود با توجه به خدمات، روشنگری‌ها و استقامت روحانیت، برخورد قاطعانه و عبرت‌آموز با اینگونه تحرکات صورت گیرد. در این بیانیه همچنین تاکید شده است: متأسفانه برخی اشرار و همفکران این قاتل همچنان در فضای مجازی جولان می‌دهند و فضای تهدید و رعب ایجاد می‌کنند، لازم است طرح‌های نظارتی و کنترلی برای سالم‌سازی فضای مجازی قاطعانه‌تر اجرایی شوند تا اخلاق، غیرت دینی، امنیت و آرامش مردم در این فضای آشفته و بی‌کنترل به قهقرا و نابودی کشانده نشود.
درخواست محاکمه سلبریتی دروغگو
از جمله مسائلی که دیروز هم در جریان مراسم تشییع حجت‌الاسلام شهید قاسمی و هم در فضای مجازی به صورت گسترده از سوی کاربران مطرح شده بود، لزوم برخورد قضایی با یک سلبریتی دروغ‌پرداز بود. ماجرا از این قرار بود که چند روز پیش یک حساب جعلی در توئیتر با تصویر یک روحانی مازندرانی فتوایی صادر کرده و زنان را به نکاح با نیروهای حشدالشعبی که برای کمک به سیل‌زدگان در خوزستان بودند، تشویق می‌کرد؛ مهناز افشار، بازیگری که پیش از این نیز برخی مطالب او در فضای مجازی حاشیه‌ساز شده بود، این اکانت جعلی را جدی گرفت و در محکومیت آن توئیتی منتشر کرد و به نوعی با بازنشر آن، شایعه پاگرفته در فضای مجازی را بیش از پیش قوت بخشید. این موضوع زمانی جدی‌‌‌‌‌‌تر شد که یکی از دوستان قاتل روحانی همدانی با انتشار ویدئویی اعلام کرده که انگیزه قاتل از کشتن روحانی همدانی انتقام گرفتن از روحانیت به دلیل صدور چنین فتوای جعلی‌ای بوده است.  بر همین اساس بسیاری از کاربران شبکه‌‌های اجتماعی ضمن تاکید بر مقصر بودن مهناز افشار در این حادثه، تاکید داشتند او با اظهارنظرهای غیرکارشناسی بویژه در این‌باره با بازنشر یک پست جعلی باعث تحریک کاربران شده است. در این راستا هشتگ #محاکمه_مهناز_افشار در توئیتر داغ و پیام‌‌های متعددی در لزوم برخورد با این سلبریتی منتشر شد. اعتراض به این سلبریتی البته به مراسم تشییع حجت‌الاسلام قاسمی نیز کشیده شد و بسیاری از حاضران در مراسم پلاکاردهایی با موضوع انتقاد از سلبریتی‌ها و همچنین لزوم محاکمه مهناز افشار در دست داشتند. این اعتراضات در ادامه واکنش دستگاه قضایی را به دنبال داشت و معاون فضای مجازی قوه‌قضائیه گفت: اگر سلبریتی‌ها تا امروز هم متوجه حساسیت عملکرد خود در فضای مجازی نبودند، از این به بعد متوجه خواهند شد. جاویدنیا در پاسخ به سوال فارس درباره پست توئیتری اخیر مهناز افشار گفت: قطعا سلبریتی‌ها تاثیر جدی در این قضایا دارند و باید خیلی در مطالبی که منتشر می‌کنند، دقت کنند. وی در پاسخ به این سوال که این توئیت مربوط به منافقین بوده و مهناز افشار بازنشر کرده است و اینکه آیا قرار نیست پرونده‌ای تشکیل شود، ادامه داد: بله متاسفانه. اقدامات لازم در دستگاه قضایی در حال انجام است و بیان برخی موارد باعث می‌شود کار لطمه بخورد. قطعا در این فضا دنبال اجرای قانون هستیم و هر کسی هر اقدامی انجام می‌دهد باید پاسخگوی اعمال و رفتارش باشد.  جاویدنیا اضافه کرد: قطعا خود این شخصیت‌ها نیز متوجه حساسیت‌های موضع‌گیری‌های خود در فضای مجازی هستند و باید در منابع خبری خود دقت کنند. وی همچنین تاکید کرد: باید سواد فضای مجازی افزایش یابد و هر خبری را منتشر نکنیم، زیرا باید هم پاسخگوی قانون و هم وجدان عمومی باشیم.
 

روایت‌‌‌هایی از خانواده و همسایگان شهید قاسمی
حجت‌الاسلام مصطفی قاسمی، متولد سال 52 میهمله علیا، روستایی از توابع بخش صالح‌آباد شهرستان بهار بود. او سال 75 ازدواج کرد که حاصل این ازدواج 2 دختر و یک پسر است. نماز ظهر را در یکی از بانک‌های استان اقامه می‌کرد و نماز مغرب و عشا نیز پیش‌نماز مسجد حاج کربعلی بود. مدت‌ها در کتابخانه آیت‌الله دامغانی فعالیت می‌کرد. ‌دغدغه‌ای جز دین نداشت و اسلام برای او اولویت اول و آخر بود. به گزارش فارس، همسایه‌ها هم خاطرات خوبی از مرحوم داشتند؛ یکی‌ می‌گفت «6 سال با حاج‌آقا همسایه بودیم و در این مدت من از خودم بدی دیدم که از ایشان ندیدیم». صفر یوسفی با بیان اینکه وقتی ما به اینجا آمدیم غریب بودیم، گفت: وقتی مشغول ساخت خانه برای خودمان بودیم همیشه از ما پذیرایی می‌کرد، زمان ساخت خانه هم مشکل برق و آب داشتیم که حاج‌آقا به من گفت «هر چه نیاز دارید به من بگویید» و برق و آب ما را تا حل مشکل و تکمیل ساخت تأمین کرد. برادر همسر شهید هم اعتقاد داشت حجت‌الاسلام قاسمی از هر نظر شاخص بود: «من یکی از فرزندان خودم را از دست دادم اما می‌توانم بگویم از دست دادن او کمتر از داغ فرزندم نیست». به گفته او، شهید سالیان درازی مستأجر بود و به تازگی در قاسم‌آباد خانه‌ای خریده بود. وی قبلاً در خیابان شهدا و شهرک مدنی، مستأجر بود.


Page Generated in 0/0109 sec