printlogo


کد خبر: 208929تاریخ: 1398/2/10 00:00
سرلشکر قاسم سلیمانی با اشاره به اقتدار منطقه‌ای ایران و هدف فشار اقتصادی آمریکا:
مذاکره الان یعنی تسلیم
لاریجانی: مذاکره با آمریکا در مقطع فعلی اشتباه راهبردی است

گروه سیاسی: فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران می‌گوید آمریکا دیگر یک جریان مقتدر در شرق و غرب آسیا ندارد و این در حالی است که ایران به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شده است. سردار سلیمانی همچنین تصریح کرد هدف دشمن از طرح موضوع مذاکره، تسلیم کردن ایران آن هم در شرایطی است که دشمن در وضعیت ضعف قرار دارد؛ بر همین اساس مذاکره با دشمن در این وضعیت به معنای تسلیم است و مردم ایران زیر بار این ذلت نخواهند رفت. سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیروز دوشنبه در دومین روز بیست‌وسومین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران ناجا با بیان اینکه امروز دیگر آمریکا و ایادی‌اش جریان قدرتمند قابل اعتنا در غرب و شرق آسیا ندارند و همه اتکای‌شان به دولت‌های نامشروع است، گفت: آمریکا و همدستانش به جریان‌های القایی و انحرافی متوسل شده‌اند و باید بدانند امروز ایران اسلامی کشور قدرتمندی است و از نظر نظامی و امنیتی به بلوغ بالایی رسیده است. سردار سلیمانی تأکید کرد: دشمن امروز به میزان تهدیدی که می‌کند هزینه‌هایش نیز افزایش می‌یابد، جمهوری اسلامی ایران حقیقت تبلوریافته و عینیت‌یافته از دین است، دشمن می‌خواهد با فشارهای اقتصادی ما را به میز مذاکره بکشاند که این مذاکره مصداق تسلیم است اما مردم ما هوشیار و هوشمندند و معتقدند مذاکره در  شرایط کنونی با دشمن، تسلیم شدن محض است و قطعاً تن به این ذلت نمی‌دهیم.
وی با اشاره به راهبرد «اقتصاد مقاومتی» عنوان کرد: دشمن با گزینه‌های اقتصادی درصدد تحمیل فشارها به ملت ما است اما امروز تمام کارشناسان اقتصادی می‌گویند بیانیه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه اقتصاد مقاومتی از ابتدای انقلاب باید عملیاتی و اجرایی می‌شد، چرا که راهکار برون‌رفت از چنین شرایطی توسل به «اقتصاد مقاومتی» است. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد: اگر با تلاش و همت و توجه محض  به منویات فرماندهی معزز کل قوا (مدظله‌العالی)، دست در دست هم دهیم بویژه در حوزه اقتصادی، قطعاً بار دیگر می‌توانیم دشمن را مأیوس و تسلیم کنیم. سردار سلیمانی افزود: نعمت وجود با برکت رهبری حکیم و فرزانه را داریم، از طرفی ملت شاداب ما نشان دادند در هر شرایطی همدل هستند، دیدیم که در حوادث و بلایای طبیعی چگونه ملت با یکدیگر همدل شدند و در کنار این اتفاق و با اقدامات جریان‌های دینی و انقلابی برای کمک و امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از سیل، علقه مردم به جریان‌های دینی و انقلابی چون حوزه علمیه، ناجا، ارتش و سپاه بیشتر و عزت این نیروها افزون شد.
لاریجانی: مذاکره با آمریکا در مقطع فعلی اشتباه راهبردی است
روز گذشته همچنین رئیس مجلس نیز مذاکره با آمریکا را اشتباه راهبردی توصیف کرد. علی لاریجانی با تأکید بر اینکه «مذاکره با آمریکا سهل‌اندیشی و اشتباه راهبردی است» گفت: باید مقامات آمریکا بفهمند با حریف سخت طرف هستند و تا سرشان به سنگ نخورد ول‌کن نیستند چون مجموعه گفتمان آنها گفتمان تسلیم و تحقیر است. علی لاریجانی در هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید گفت: ما بعد از مناقشه طولانی
12-10ساله مذاکره کرده و به تفاهم رسیدیم که همه هم قبول کردند اما موجودی عجیب و غریب سرکار آمد که زیرش زد و از تفاهم خارج شد. البته که او هر روز از توافقات بین‌المللی خارج می‌شود. یک چیزی در مغز آنهاست که به نظر می‌رسد ضایعه‌ای در عرصه بین‌المللی در حال رخ دادن است. البته چون در برخی شرکت‌ها نفوذ دارند فشار می‌آورند که کاری نکنند. وی افزود: بر این اساس برخی سهل‌اندیشی می‌کنند و می‌گویند مذاکره کنید. مذاکره با این فرد اصلاً معنا ندارد، او ۱۲ موضوع را گفته است که اولین آن پاک کردن صورت مساله است، یعنی غنی‌سازی و موضوع هسته‌ای را رها کنیم. هر چیزی زمان دارد و وقت مذاکره، زمان فعلی نیست. رئیس مجلس تأکید کرد: این اشتباه راهبردی است که کسی فکر کند در زمان فعلی با این موجود خطرناک که تصمیم‌گیری‌هایی را در منطقه انجام داده است باید مذاکره شود. آنها باید بفهمند با حریف سخت طرف هستند و تا سرشان به سنگ نخورد و تا این اتفاق نیفتد ول‌کن نیستند.
لاریجانی: اروپا کاری برای ما انجام نداد
علی لاریجانی همچنین عصر یکشنبه در دیدار رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا کاری برای ایران انجام نداد. لاریجانی می‌گوید بی‌عملی کشورهای اروپایی در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، نشان داد آنها وزنی برای انجام موضوعات ندارند و همین باعث شده اعتبار آنها زیر سوال برود. به گفته لاریجانی، اروپا دیگر نمی‌تواند انتظاری از ایران داشته باشد. بر اساس این گزارش، وی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 اظهار داشت: برخی مشکلات وجود دارد که باید حل شود، اتحادیه اروپایی نیز تمهیداتی اندیشیده ولی ما هنوز ثمره و محصول آن را ندیده‌ایم. لاریجانی در ادامه گفت: با رفتارهای ترامپ بخشی از کار خراب شد؛ تعهدات آمریکا را از بین برد، ضمن آنکه همکاری اتحادیه اروپایی و سایر کشورها هم به هر دلیلی مسکوت ماند. البته اروپایی‌ها می‌گویند بخش خصوصی را آمریکا تهدید می‌کند. رهبران اروپا همان زمان تأکید داشتند ظرف چند هفته مکانیزم مشخصی برای مراودات اقتصادی و نفتی ایجاد می‌کنند اما این چند هفته به یک سال انجامید؛ ابتدا یادآور شدند از طریق بانک مرکزی فرانسه مبادلات اقتصادی را انجام می‌دهند، بعد از آن صحبت از راه‌اندازی SPV شد ولی سرانجام «INSTEX» را راه‌اندازی کردند که در مجموع برای ما ثمری نداشت. وی افزود: این سوال برای ما پیش آمده که چرا رهبران اروپا و اتحادیه اروپایی صرفاً در الفاظ از ما حمایت  یا از رفتارهای آمریکا اظهار تأسف می‌کنند. حتی کشور اتریش هم که از ما نفت می‌خرید پس از تحریم آمریکا به همکاری خود ادامه نداده و حتماً هم می‌گویید مشکلاتی به خاطر فشار آمریکایی‌ها وجود دارد که به نظر منطقی هم دارد اما ما از منظر خودمان به موضوع نگاه می‌کنیم و برای ما مهم‌ترین مساله این است که با این اقدامات اعتبار اتحادیه اروپایی زیر سوال رفته است. به این معنی که این اتحادیه وزنی برای حل مشکلات نداشته است.  رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: با این وجود ما باید خودمان گامی برداریم، بویژه که بعد از تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش و صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران و عدم واکنش اتحادیه اروپایی نسبت به آن بر این نظر خود پایبندتر هم شدیم.


Page Generated in 0/0052 sec