printlogo


کد خبر: 208961تاریخ: 1398/2/11 00:00
اخبار

انسداد سپرده‌های بانکی بدون «شهاب»
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، ارائه خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت کد شهاب است؛ از این‌رو سپرده‌هایی که نقص اطلاعات هویتی دارند و بدون کد شهاب هستند، مسدود
(غیرقابل برداشت) خواهند شد. به گزارش روابط عمومی بانک اقتصادنوین، بانک مرکزی در راستای ساماندهی سپرده‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان، افزایش شفافیت تراکنش‌ها و مبارزه با پولشویی، در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام کرد: «ارائه همه خدمات بانکی به سپرده‌گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود و بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری ملزم به تکمیل اطلاعات هویتی و دریافت کد شهاب برای مشتریان هستند. بر این اساس سپرده‌های مشتریانی که به‌دلیل نقص در اطلاعات هویتی، شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده است با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهند شد». گفتنی است دریافت اطلاعات و تکمیل و دریافت شناسه «شهاب» از سوی بانک‌ها انجام می‌شود و چنانچه مشتریان قبلا در بانک‌ها احراز هویت شده‌ و در زمان افتتاح سپرده، اطلاعات مربوط به نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، کد ملی، آدرس و کد پستی خود را به درستی در فرم‌های مرتبط درج کرده‌اند، نیازی به مراجعه حضوری ندارند. همچنین آن دسته از مشتریان بانک اقتصادنوین که شماره همراه خود را به بانک ارائه کرده و پیامک‌های بانک را دریافت می‌کنند، در صورت وجود نقص اطلاعات هویتی در پرونده آنها، مراتب از طریق پیامک به اطلاع‌شان خواهد رسید.

ساعات کار بانک آینده در نیمه اول 98
ساعات کار شعب بانک آینده تا پایان تابستان ۱۳۹۸ در کلانشهرها و شهرستان‌های سراسر کشور برای حضور کارکنان و ارائه خدمات به مشتریان اعلام شد. ساعت ارائه خدمات شعب بانک آینده در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، ارومیه و کاشان، از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 7:30 صبح تا 16:30 است. همچنین ساعت ارائه خدمات در دیگر شهرستان‌ها از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:30 تا ساعت ۱۴ بوده و باجه عصر این شعب از ساعت 17:15 تا  18:45، به مشتریان خدمات ارائه می‌کنند. ساعت کار شعب در کلانشهرها و شهرستان‌ها در پنجشنبه از ساعت 7:15 صبح تا ساعت 13:15 است. همچنین ساعت ارائه خدمات به مشتریان در جزایر کیش و قشم از شنبه تا چهارشنبه از 7:30 تا ساعت 15:30 و در پنجشنبه نیز از ساعت 7:15 صبح تا 12:30 است.

چک آزاد وارد سیستم بانکی شد
مشتریان سیستم بانکی با تغییرات چک آزاد در راستای قانون جدید چک، از این پس می‌توانند سه بار در سال از «چک آزاد» برای برداشت وجه در شعب بدون همراه داشتن دسته چک استفاده کنند. به گزارش تسنیم، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای استفاده از چک آزاد را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ چک آزاد یکی از خدمات سیستم بانکی است که تا به امروز معمولاً در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری به ‌ندرت استفاده شده و با تغییراتی در استفاده از چک آزاد انتظار می‌رود استفاده از این نوع چک افزایش پیدا کند. مشتریان برای هر بار استفاده از چک آزاد باید مبلغ 5 هزار تومان را به‌عنوان کارمزد به بانک پرداخت کنند. هنگام مراجعه مشتری به‌منظور دریافت چک عمومی، باید متصدی مربوطه شماره حساب وی را در پایین چک یادداشت و مشخصاتی از قبیل مبلغ و شماره سریال چک و نام استفاده‌کننده (صاحب حساب) را در دفتر و ته‌سوش چک ثبت کند و  مشتری باید دفتر و ظهر ته‌سوش چک را به‌عنوان رسید امضا کند؛ چک آزاد مانند چک عادی به جریان گذاشته می‌شود اما به هیچ عنوان ظهرنویسی یا انتقال نمی‌پذیرد. طبق گزارش ایبنا، چک آزاد زمانی مورد استفاده است که صاحب دسته چک بخواهد چکی را صادر و با استفاده از آن وجهی را از بانک دریافت کند اما دسته چک همراه ندارد؛ در این زمان مشتری حقیقی یا حقوقی می‌تواند از بانک تقاضای یک برگ چک عمومی آزاد کند تا رفع احتیاج کند و عملیات بانکی و برداشت وجه را انجام دهد.


Page Generated in 0/0056 sec