printlogo


کد خبر: 208983تاریخ: 1398/2/12 00:00
رزمایش مشترک نیروهای مسلح ایران با عمان برگزار شد
مانور آماده باش
رزمایش مشترک با روسیه و عراق نیز در دستور کار قرار گرفت

گروه سیاسی: همزمان با تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا علیه ایران و همراهی یکی دو کشور منطقه با سیاست‌‌های ضدایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی قابل توجه، برگزاری رزمایش‌‌های متعدد و مشترک با دیگر کشورها را در خلیج‌فارس در دستور کار قرار داد تا پیامی صریح و مقتدرانه به دشمنان مخابره کند. به گزارش «وطن‌امروز»، طی هفته‌‌های گذشته و به موازات افزایش تهدیدات آمریکا علیه ایران بویژه اقدام دولت این کشور مبنی بر معرفی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان گروهی تروریستی، در ایران نیز علاوه بر فعالیت‌‌های سیاسی و دیپلماتیک، شاهد موضع‌گیری‌‌های متعدد و قاطع فرماندهان نیروهای مسلح پیرامون تنگه هرمز بوده‌‌‌‌‌‌ایم. همچنین برگزاری یک رزمایش مشترک با عمان و اعلام خبر 2 رزمایش مشترک دیگر با روسیه و عراق در آینده نزدیک نیز حامل پیامی صریح از جانب ایران برای آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور بود. نکته قابل توجه درباره این رزمایش‌ها، حضور پررنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود تا به این ترتیب روشن شود اقدام اخیر آمریکا علیه این نهاد، صرفا تبلیغاتی است و حتی کشورهای مهم منطقه چون عمان و عراق نیز به همکاری‌‌های خود با سپاه ادامه خواهند داد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز 2 روز پیش گفته بود ناوها و شناورهای آمریکا کماکان جهت عبور و مرور از تنگه هرمز، پاسخگوی نیروهای سپاه هستند تا روشن شود حتی خود آمریکایی‌ها نیز اقدام عجیب دولت ترامپ علیه سپاه را جدی نگرفته‌اند. طی یک هفته گذشته رزمایش مشترک نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش و سپاه با عمان برگزار و همچنین اعلام شد رزمایش‌‌های مشترکی نیز با حضور روسیه و عراق در خلیج‌فارس برگزار می‌شود. دوشنبه گذشته رزمایش مشترک یگان‌‌های دریایی، هوایی و مرزبانی عمان و یگان‌‌‌هایی از نیروهای دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران در سواحل مسقط پایان یافت. طبق این گزارش در راستای پیگیری و اجرای توافقات کمیسیون مشترک دوستی نظامی کشورهای ایران و عمان، رزمایش مشترک امداد و نجات دریایی که با مشارکت نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، تنها چند روز پس از اقدام شیطانی آمریکایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌‌های تروریستی جهان انجام می‌شد، در سواحل مسقط پایان یافت. بنا بر این گزارش، واحدهای شرکت‌کننده در این رزمایش شامل یگان‌‌‌هایی از نیروهای دریایی، هوایی و مرزبانی سلطنت عمان و همچنین یگان‌‌‌هایی از نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، برابر طرح ویژه مشترک و سریال‌‌های از پیش تعیین شده، آمادگی‌‌ خود را برای اجرای عملیات امداد و نجات دریایی در آب‌‌های سرزمینی عمان به نمایش گذاشتند. در این رزمایش، ناو بیمارستانی شهید ناظری و شناور اطفای حریق شهید محمودی از نیروی دریایی سپاه به همراه ناو موشک‌انداز سبلان و ناو پشتیبانی بندرعباس از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه یک فروند بالگرد و تیم‌‌های غواصی مشارکت فعال داشته و نقش محوری ایفا کردند. حضور شناورهای نیروهای دریایی ارتش و سپاه در این رزمایش همزمان با برگزاری جلسات پانزدهمین اجلاس کمیته همکاری‌‌های نظامی ایران و عمان، پیام امنیت، صلح و دوستی در منطقه را به جهان اعلام کرد و نشان داد همکاری‌‌های دوجانبه و چندجانبه بین کشور‌‌های منطقه، می‌تواند افزایش امنیت و عمق‌بخشی دوستی‌ها و پایدارسازی صلح منطقه‌ای را تضمین کند.
رزمایش مشترک با متحد نزدیک
روز گذشته نیز فرمانده نیروی دریایی عراق با همتای خود در سپاه برای اجرای رزمایش مشترک رایزنی کرد. به گزارش سپاه‌نیوز، سپهبد احمد جاسم المعارج، فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق که به همراه هیاتی نظامی به کشورمان سفر کرده است، با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
توسعه همکاری‌‌های دفاعی در حوزه‌‌های دریایی بین 2 کشور، ایجاد کمیسیون مشترک
همکاری‌های دفاعی- دریایـی، گسترش هماهنگی‌ها بین نیروهای دریایی 2 کشور، همکاری‌های آموزشی، علمی و پژوهشی، تبادل تجربیات دانشگاهی در موضوع علوم و فنون دریایی، همکاری‌‌های فنی و مهندسی دریایی در امور زیربنایی و  اجرای رزمایش‌‌های مشترک دریایی از محورهای مورد تبادل نظر در این دیدار بود. فرمانده نیروی دریایی سپاه در این دیدار با بیان اینکه دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان هستند، گفت: به‌رغم تمام توطئه‌ها علاقه خاصی بین مردم ایران و عراق به دلیل اشتراکات دینی و نزدیکی‌‌های قومی از گذشته وجود داشته است و از 2 ملت ایران و عراق می‌توان به‌عنوان بهترین شاهد مثال وحدت مسلمانان نام برد.
وی با بیان اینکه معتقدیم  می‌توانیم با وحدت و همدلی امنیت منطقه خلیج‌فارس را تامین کنیم، اظهار کرد: به طور قطع  بیگانگان از وحدت مسلمانان در منطقه ناراحتند، به این دلیل که اگر این وحدت برقرار شود حضور بیگانگان در منطقه بی‌فایده است؛ از این رو ما باید وحدت و برادری مان را روزبه‌روز عمق و قوام بخشیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش عراق نیز در این دیدار گفت: برادران ایرانی ما در سپاه و سایر نیروها همکاری بسیار وسیع و تنگاتنگی با حشدالشعبی و نیروهای ما برای شکست دادن داعش داشتند و در تمام محورهای مبارزه با تروریسم و داعش بخوبی نقش‌آفرینی کردند. گفتنی است 2 روز پیش نیز فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در سال جاری در نظر داریم رزمایش مشترکی با روسیه در آب‌های جنوبی برگزار کنیم که طی آن ناوگان این کشور در آب‌های جنوبی پهلو خواهد گرفت. دریادار خانزادی روز دوشنبه در نشست خبری در این‌باره اعلام کرد: بیشتر مذاکرات ما با کشورها در حوزه‌‌های فنی، آموزشی و عملیاتی بود؛ برای مثال مذاکرات ما با کشور روسیه بیشتر در حوزه فنی و عملیاتی بود که بنا داریم سال ۹۸ یک رزمایش مشترک در ناوگان جنوب نیروی دریایی با مشارکت نیروی دریایی ارتش روسیه برگزار کنیم و همچنین امسال در قالب اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی حاشیه اقیانوس هند نیز یک رزمایش دریایی در اقیانوس هند برگزار می‌کنیم.
 

هزینه جنگ برای تمام منطقه خواهد بود
فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) گفت: از کشورهای همسایه در منطقه انتظار داریم از رفتار همسو با منافع آمریکا و اسرائیل غاصب که هدفی جز اختلاف و جنگ در منطقه ندارند، خودداری کنند.
به گزارش فارس، سرلشکر غلامعلی رشید صبح دیروز در دوازدهمین گردهمایی فرماندهان یگان‌های عمده و مستقل نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: ما با کشورهای همسایه در منطقه منافع مشترک برای ثبات، امنیت و توسعه داریم و انتظار داریم از رفتار همسو با منافع آمریکا و اسرائیل غاصب که هدفی جز اختلاف و جنگ در منطقه ندارند، خودداری کنند زیرا هزینه آن برای تمام مردم منطقه است و به زندگی مشترک در این منطقه آسیب خواهد زد. وی افزود: ما از جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم، چرا که قطعا به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی است اما ما مرد جنگیم و در برابر هر متجاوزی می‌ایستیم و او را با یاری خداوند شکست خواهیم داد و هشدار می‌دهیم هزینه جنگ تنها برای ملت ما نخواهد بود.

همه نیروها فکر شب حمله‌ای داشته باشند
فرمانده کل ارتش درباره تهدیدات دشمن، این تهدیدات را جدی ارزیابی کرد و گفت: همه نیروها باید یگان‌‌های خودشان را با تفکر شب حمله‌ای آماده کنند و بازی جنگ را دائما تمرین کنند. به گزارش فارس، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی طی سخنانی در دوازدهمین گردهمایی فرماندهان یگان‌های عمده و مستقل نیروی زمینی ارتش، درباره تهدیدات دشمن گفت: تهدیدات امروز جدی است، البته این تهدیدات در ابتدای کار زمینی نخواهد بود اما نیروی زمینی به عنوان محور همه عملیات‌ها باید با این وجود آمادگی خود را حفظ کند. وی خاطرنشان کرد: همه نیروها باید یگان‌‌های خودشان را با تفکر شب حمله‌ای آماده کنند و بازی جنگ را دائما تمرین کنند. سرلشکر موسوی ادامه داد: اینگونه مصطلح شده که توان نظامی را با موجودیت تسلیحات تعریف می‌کنند، با این تعریف ارتقای توان بیشتر به دست معاونت‌‌های آماد و جهاد خودکفایی است که باید تلاش کنند تجهیزات نوین‌‌‌‌‌‌تر تولید شود.


Page Generated in 0/0140 sec