printlogo


کد خبر: 208985تاریخ: 1398/2/12 00:00
حکم احضار مهناز افشار در پی شکایت طلبه مازندرانی به اتهام استفاده از تصویر وی در صفحه جعلی صادر شد
احضار بازیگر متخلف

گروه اجتماعی: شاید زمانی که خانم بازیگر یک توئیت جعلی را باز نشر می‌کرد، تصور نمی‌کرد این اقدام اینچنین برایش سنگین تمام شود. او سال‌هاست عادت به شایعه‌پراکنی و اظهارنظرهای غیرمنطقی دارد اما این بار به نظر می‌رسد زمان پاسخگویی افشار درباره شایعه‌پراکنی‌هایی که کرده رسیده است. 
به گزارش «وطن‌امروز» سرانجام با شکایت طلبه‌ای که از تصویرش در توئیت جعلی بازنشر شده توسط افشار استفاده شده بود، خانم بازیگر به دادسرا احضار شد. در حکم احضار افشار که توسط دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بابل به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ابلاغ شده، آمده است: «شکایتی توسط سیدعباس غفاردریاباری علیه مهناز افشار مبنی بر تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب به وسیله سامانه رایانه‌ای و فضای مجازی مطرح و تحت رسیدگی است.  خواهشمند است با پذیرش این برگ به عنوان نیابت قضایی شخصا با ارجاع امر به یکی از همکاران محترم قضایی با دارا بودن کلیه اختیارات قانونی از قبیل حق ورود به منزل و مخفیگاه با رعایت قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری پیرامون احضار و جلب متهم نامبرده با قید نتیجه عدم حضور جلب است، احضار و در صورت عدم حضور بدون عذر جلب گردد.  پس از حضور، اتهام فوق‌الذکر تفهیم و دفاع و آخرین دفاع وی اخذ شود. قرار تامین مناسب صادر و چنانچه منجر به بازداشت ایشان شود به همراه مامور مراقب و پرونده به این شعبه اعزام شود. دلایل امر، شکایت شاکی و مستندات فضای مجازی است. ضمنا درباره همین متهم، علیه ایشان به اتهام تشویق مردم به فساد و فحشا اعلام جرم شده بود که به شعبه نهم بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شده و در حال رسیدگی است».
اظهارات روحانی شاکی از افشار
سیدعباس غفاردریاباری، صاحب تصویری که در صفحه جعلی از آن استفاده شده است، گفت: من با کسی که با استفاده از تصویر من سوءاستفاده می‌کند حرفی ندارم، او یک فرد معاند و بی‌معرفت است اما حرف حساب من با سلبریتی‌هایی است که مطالب را بدون تحقیق منتشر می‌کنند. وی گفت: ضدانقلاب با این کار خود قصد داشت 2 کار انجام دهد؛ اول وجهه طلبه‌هایی را که برای کمک به مردم سیل‌زده رفته بودند خراب کند و دوم کمک‌های برادران حشدالشعبی را در مناطق سیل‌زده زیر سوال ببرد و نتیجه‌اش این شد که یک فرد روحانی در همدان جانش را از دست داد. اما ضدانقلاب و کسانی که به ظاهر قصد دارند انقلاب و روحانیت را تخریب کنند، بدانند که ما تا پای جان پای این نظام ایستاده‌ایم. دریاباری درباره حضورش در شبکه‌های اجتماعی هم گفت: من تا پیش از اینکه این جریانات به وجود بیاید، هیچ صفحه توئیتری یا اینستاگرامی نداشتم و فقط در تلگرام فعالیت می‌کردم. به نظر خودم این تصویر منتشر شده از من نیز از مطلبی که سال گذشته درباره سیدالشهدا در تلگرام نوشتم برداشته شده و حالا توسط آن صفحه جعلی مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. وی اضافه کرد: سخت در حال پیگیری هستم تا با افرادی که از این فضا سوءاستفاده کردند برخورد شود، حتی به همین منظور وکیل اختصاصی گرفتم و از این افراد هم شکایت کردم.
سابقه افشار در احضار به دادسرا
این نخستین بار نیست که خانم بازیگر پرحاشیه به دادسرا احضار می‌شود. پیش از این مهناز افشار به دلیل تبلیغ یک داروی خاص برای معتادان در فضای مجازی، توسط دادستانی تهران به منظور ادای پاره‌ای از توضیحات احضار شده بود. البته مهناز افشار به دادگاه نرفت، باید دید سرانجام رفتارهای ضد اخلاق و امنیت افشار چه می‌شود.
باید توجه داشت این نخستین‌بار نیست یکی از بازیگران یا افراد محبوب در فضای مجازی در اموری که هیچ ارتباطی با آنها ندارد اظهار نظر می‌کنند. با شیوع پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و اینستاگرام در کشور هر روز شاهد چنین اتفاقاتی هستیم؛ اتفاقاتی که می‌تواند فاجعه‌های بزرگی را در دنیای واقعی به وجود آورد.  آنطور که پیداست در حوزه قانون‌گذاری درباره فعالیت در فضای مجازی در ایران نقص‌های بزرگی وجود دارد. از جمله اینکه مسؤولیتی جدی برای نشر یا بازنشر‌کننده محتوای کذب وجود ندارد. همین موضوع باعث شده روزانه شاهد انتشار صدها مطلب غیرواقعی در این بسترها باشیم.
از این نکته مهم‌تر لزوم افزایش سواد رسانه‌ای در کشور است تا دیگر خود شهروندان افراد غیرمطلع را در فضای مجازی تبدیل منابع خبری نکنند.


Page Generated in 0/0078 sec